הסתיימה הסאגה המתמשכת לגבי מי יספק לחם לחיילי צה"ל: ביהמ"ש המחוזי, בראשות השופטת רחל ברקאי, דחתה היום (שישי) את עתירת מאפיית מרחבית מקריית שמונה נגד זכיית מאפיית ברמן במכרז וחייב אותה בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל. מאפיית ברמן, הזוכה במכרז מנהל הרכש של משרד הבטחון, תספק לחם לבסיסי צה"ל באזור הצפון והמרכז.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
לחם במאפייה המרחבית בקריית שמונה
(באדיבות המאפייה המרחבית)
המאפייה המרחבית הגישה בחודש שעבר עתירה מינהלית לביהמ"ש המחוזי בה היא דרשה להקפיא שוב את מימוש הזכייה של מאפיית ברמן, שזכתה במכרז בינואר 2020, ולהמתין עד שיסתיים בירור של ועדת הפיקוח על המחירים לגבי מחיר הלחם. הבירור החל בעקבות טענת המרחבית כי ברמן הציעה מחירי הפסד ללחם המפוקח.
בפסק הדין, שניתן היום, נכתב כי "הממונה על התחרות, אשר נדרשה לבחון את עלות הייצור של ברמן, עשתה מלאכה יסודית והגיעה למסקנותיה ולפיהן אין כל בסיס לטענות העותרת (מרחבית) בדבר קיומה של הצעה טורפנית ו/או הפסדית מצד ברמן. אנו סבורים שדי בכך כדי לשמוט את הקרקע תחת טענות המאפייה המרחבית במכרז".
כזכור, באמצעות קמפיין של המאפייה המרחבית, שבו השתתפו פוליטיקאים ואף הגיע לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, הצליחה המאפייה המרחבית לעכב את מימוש הזכייה של ברמן בכ-7 חודשים, כאשר טענת המרחבית היתה כי ההפסד במכרז (המרחבית זכתה רק במכרז לאספקת לחם למחוז דרום של צה"ל) יביא לקריסתה ולאובדן מקומות עבודה של עובדיה מקרב האזור.
על כך נאמר בפסק הדין כי "בית המשפט היטה אוזן קשבת לטענות העותרת אודות השלכות תוצאות המכרז על המרחבית, ובמישור החברתי, ציבורי ותעסוקתי על עובדיה ועל קהילת התושבים. ואולם, קצרה ידי מלהושיע. בדיני מכרזים עסקינן, ואין לעותרת, בשוק התחרות, כל זכות קנויה - כי בשל השיקולים החברתיים והתעסוקתיים עליהם עמדה, ההתקשרות עמה תהיה לעד. העותרת תצטרך למצוא פתרונות אחרים".
השופטת התייחסה לטענת המרחבית כי הפסד במכרז יביא לקריסתה: "טענת המשיבים, כפי שבאה בפניי, לפיה למאפייה המרחבית גב כלכלי איתן, בהיותה חברת בת של מאפיית "דגנית", שהינה אחת מתוך שלושת המאפיות הגדולות החולשות על שוק דברי המאפה בארץ, על המשמעות שבכך, נותרה ללא מענה מצד המרחבית". על כן, קבעה השופטת כי העתירה נדחת והמאפייה המרחבית תישא בהוצאות המשיבות ובשכר טרחתן בסך כולל של 30 אלף שקל.
את מאפיית ברמן ייצג עו"ד ירון קוסטליץ, ואת המאפייה המרחבית ייצג עו"ד מתן גוטמן.