ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, שנועדה למנוע העלאת מחירים של מוצרי צריכה בהם מזון ושירותים חיוניים כדוגמת טיסות (למשל, העלאת המחירים שאל על ביצעה בזמן המלחמה) בתקופת המלחמה ומצבי חירום נוספים. לפי הצעת החוק, הרשות להגנת הצרכן תוכל להטיל קנס בגובה של 5% ממחזור המכירות (לא יותר מ-10 מיליון שקל) על עסק שהוכח שניצל לרעה את המלחמה והעלה מחירים.
היו"ר ביטן ציין כי מדובר בהצעת חוק ייחודית, אך היא מחויבת המציאות לנוכח ניצול המצב. היו"ר ביטן התכוון בדבריו לגל עליות המחירים במוצרי מזון ובמוצרי צריכה אחרים בחודשים האחרונים, למרות המלחמה. לדבריו, "יש כאלה שמנצלים את מצב החירום להעלאת מחירים, וההצעה נועדה למנוע את ניצול המצב הזה. אני מקווה שזה יבוא לידי ביטוי במציאות".
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן
יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
לפי ההצעה תגובש רשימת מוצרים ושירותים שהחוק יכול רק עליהם אותה יקבעו הממונה על הרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה וראש אגף התקציבים באוצר. בסופו של ההליך תפורסם ברשומות רשימת המוצרים והשירותים החיוניים בהתחשב במאפיינים והנסיבות של מצב החירום. אם לא תהיה הסכמה בין שרי האוצר והכלכלה על רשימת המוצרים הדבר יובא להכרעת נציג ציבור שימנו שרי הכלכלה והאוצר, שיהיה איש סגל בכיר בתחום הכלכלה של מוסד להשכלה גבוהה.
עוד אושר, כי אם השרים יחשבו שהרשימה צריכה להכיל ירקות או פירות מסוימים הם יהיו חייבים להתייעץ בעניין עם שר החקלאות. עוד נקבע כי הבסיס לקביעה האם בוצעה העלאת מחיר "גבוהה באופן ניכר וחריג" הוא מחירו הממוצע של המוצר בשלושת החודשים שקדמו לכניסת החוק.
כמו כן תבדק מול העסק–ספק הסיבה לעליית המחיר והאם הייתה מוצדקת, כמו למשל עלייה חריגה בחומרי גלם.
החוק נועד גם למנוע תופעות שקרו מאז תחילת המלחמה של ביקושים מוגברים למוצר, כמו מים מינרלים, שהיה מי שניצל את ההתנפלות לעליית מחיר שאינהכורח המציאות .