טקס חילופי שרי הבינוי והשיכון
(צילום: אלי מנדלבאום)
שר הבינוי והשיכון החדש, יעקב גולדקנופף, התייחס היום (ראשון) בטקס חילופי השרים במשרדו, למטרה המרכזית שעל פיה ייבחן במהלך כהונתו, מחירי הדיור שרק הולכים ומתייקרים מדי חודש: "בלתי מתקבל על הדעת שיעמדו עניים בואם להקים בית ויזדקקו לנדבות. יש לנו גם חובה לעמלי תורה אברכים המשתתפים. יש לנו גם חובה לכל הזוגות הצעירים מכל המגזרים ללא הבדל דת גזע או השקפה. לא נהיה סקטוריאליים, ונפעל בע"ה לסייע לכולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
"נשים גם דגש על הפריפריה והנגב, נסייע לאחינו המתיישבים ביהודה ושומרון המקיימים הלכה למעשה את ישוב הארץ. חלק מהפתרון לדיור נמצא באיזורים אלו ולא פחות חשוב מכך חובתנו לסייע להם גם בהגברת הביטחון האישי שהיא ערובה להמשך המגורים וההתפתחות".
1 צפייה בגלריה
זאב אלקין ויצחק גולדקנופף
זאב אלקין ויצחק גולדקנופף
השר היוצא והשר הנכנס. זאב אלקין ויעקב גולדקנופף
(צילום: עמית שאבי)
גודלקנופף הוסיף לגבי הניסיון של הממשלה הקודמת להוריד את מחירי הדיור: "אנחנו לומדים את הדברים ונראה כיצד אנחנו יכולים להמשיך את הפעולות הטובות ולתקן את אלה שנדרש לנכון שנדרש לתקנן. לא באנו לגזור קופונים, לא באנו לגזור סרטים. באנו להיטיב. באנו למלא את חובותינו - איננו עושים חשבונות של קרדיט".
לדבריו, "לפני זמן מה השתתפתי בוועידה והתייחסתי למצוקת הדיור. כשהתייחסתי לעובדה שאני מגיע לתפקיד, אמרתי שאינני מכיר את משבר הדיור. כמובן שהכוונה לא הייתה שאין משבר אלא שאני חדש בתפקיד ולכן אינני מכיר מספיק את הגורמים למשבר הדיור. לכן אני מכריז היום קבל עם ועדה - ובכוחות משותפים של כולם מבית ומבחוץ - נוכל כולנו בסוף קדנציה זו לומר שאיננו מכירים יותר את משבר הדיור".

אלקין: "לא צריך לרוץ לקנות דירה"

שר הבינוי והשיכון היוצא, זאב אלקין, אמר לשר הנכנס: "אין סיבה שמדינת ישראל תתעשר מהעלייה במחירי הקרקע, שנובעת מהכישלון שלה. התכנון זה המדינה, השיווקים זה המדינה, כמות העובדים הזרים בתחום הבנייה זה המדינה, היתרי בנייה זה גם המדינה. לכן לא יכול להיות שיש מחסור. בסוף, המדינה שנושאת באחריות הראשית היא גם זו שתרוויח כלכלית מעלייה במחירי הקרקע, ולכן התעקשתי שהכסף הזה חייב לחזור לציבור, לזוגות הצעירים, התעקשנו וניצחנו במאבקים שהיו סביב התקציב.
"ובאמת היום הקבלנים שניגשים למכרזים גם במרכז הארץ וגם בפריפריה - אחוז גדול של הדירות הולך לדירות בהנחה משמעותית עבור הזוגות הצעירים. כמובן (שהקבלנים) לא פראיירים ומשלמים פחות למדינה על הקרקע, וזה בסדר כי למרות המדיניות הזו - ההכנסות גדלו".
ח"כ אלקין על ההסכמים קואליציוניים: דברים שהובטחו היום, בעבר לא העזו לבקש
(צילום: אלכס גמבורג, אסף חן)
אלקין הוסיף: "אבל לא רק בבניה חדשה למכירה עסקנו. אחד הפתרונות החשובים בעיניי עבור ציבורים גדולים במדינת ישראל זה הפתרון של שכירות לטווח ארוך - לא צריך לרוץ לקנות דירה. כשמדובר בזוג צעיר בצעדים הראשונים שלו, שהוא עוד לא יודע מה מצבו הכלכלי, שתהיה יכולת לזוגות צעירים לשכור דירה במחיר שהוא יודע שלא ישתנה. שיוכל להישאר בדירה הזאת 10-5 שנים.
"חברת דירה להשכיר הגיעה למספרי שיא במשך הקדנציה הזאת, ואני חושב שלא נאמרה שם המילה האחרונה. המוצר הזה, שכירות לטווח ארוך, יחד עם הרפורמה שביצענו בחוק ההסדרים שמייצרת תמריץ כלכלי גם לחברות על קרקע פרטית לבנות שכירות ארוכת טווח, ישנו את מודל השכירות במדינת ישראל".
אלקין אמר גם באולפן ynet כי "המבחן הגדול של גולדקנופף יהיה האם ירצה לבנות לחרדים בלבד וזה רק יעסיק אותו, כמו שעולה מהסכמים הקואליציוניים, ואז כמובן הציבור הכללי והזוגות הצעירים מאוד ייפגעו כי כל תוכניות שלנו בצנרת לא ייצאו לפועל, או יבין שהוא שר שיכון של כלל מדינת ישראל ולא חסידות גור, וימשיך בתנופה שיצרנו".