אינטל ישראל מתחילה השבוע בתהליך הודעה על פיטורים למאות עובדים, חלק מהליך פיטורים כלל עולמי שמגיע ליותר מ-2,000 עובדים בעולם. אלה יצטרפו לכמה מאות שקיבלו את תוכנית הפרישה מרצון, שמלווה בתשלום של 19 משכורות כפיצוי, סכום שיכול להגיע למיליון שקל או יותר בחלק מהמקרים.
אינטל מעסיקה בישראל כ-11 אלף עובדים, כך שאם שיעור הפיטורים בישראל יהיה 15%, בדומה לאינטל העולמית, מדובר על יותר מ-1,600 עובדים. עם זאת, ההערכות הן שכמו בסבבי קיצוצים קודמים, באינטל ישראל יפוטרו פחות עובדים שכן מדובר במקצועות חיוניים עבור החברה ולא באנשי שירות לקוחות ומכירות. כמו כן, תהליכי גיוס עובדים חדשים בפרויקטים מסוימים עדיין נמשכים.
3 צפייה בגלריה
משרדי אינטל
משרדי אינטל
אינטל
(ניר קידר)
בימים האלה נקבעות פגישות עם העובדים שהוחלט לפטרם, אחרי שקיבלו מכתב שמציין את כוונת החברה לסיים את העסקתם. לא מדובר עדיין בהליך שימוע אלא במתן אפשרות לכל עובד להחליט בין עזיבה בהסכמה, לפי תנאי הפיצויים, לבין שיחת שימוע שבה הוא יכול לבקש להישאר בעבודה.
מדובר בפיטורי ייעול, אבל לא קיצוץ בבשר החי: החברה תמשיך בעיקר הפעילויות שלה בישראל, כולל מפעל ייצור השבבים החדש (Fab 38) בקריית גת, שימשיך להעסיק את כל העובדים ויתכן שאך יגייס עובדים חדשים. החברה לא נסוגה בה מההשקעה של 25 מיליארד דולר במפעל, בין השאר כי ממשלת ישראל אישרה מענק לאינטל בסך 3.2 מיליארד דולר לפרויקט. אינטל ממשיכה בבניית המפעל ובציודו בטכנולוגיות מתקדמות.

מכניסה מיליארדרים ומבטלת את הקפה בחינם לעובדים

הרוחות בחברה בוודאי אינן מרוממות, ויש אי ודאות רבה לגבי מי יפוטר ואיזה פרויקט ייסגר. אבל עובדי אינטל מכירים את הסיטואציה. בשנים האחרונות היו מספר אירועים של פיטורים או קיצוץ בתנאים, ואלה קורים שוב גם עכשיו. ברוב המקרים, המפוטרים לא מזילים דמעה: מדובר בעובדי פיתוח, חלקם בעלי ניסיון רב, שמהווים כוח אדם אטרקטיבי לרבות מהחברות האמריקניות המתחרות באינטל: אמזון, אפל, גוגל ועוד חברות שמפעילות בישראל מרכזי פיתוח שבבים.
כחלק מהקיצוצים, אינטל הודיעה גם על קיצוץ בתנאים במשרדים. בין השאר מדובר בביטול האפשרות לשתות קפה ותה בחינם, וגם בחלוקת פירות במטבחונים של החברה. במקום הקפה המשובח בחינם, העובדים יוכלו לשלם על קפה ממכונות בתשלום, וגם קפה נס או תה במטבחון יינתנו בתשלום. בנוסף, החברה ביטלה את הטבות הרכב לעובדים, שכללה רכב בליסינג ומהווה בפועל חלק מהשכר המשולם לעובד, וכן ביטלה את סבסוד הטלפונים הפרטיים של העובדים.
זה קצת מוזר, שחברה שהכנסותיה מגיעות למיליארדי דולרים, מקצצת בקפה. אבל יש שרואים בכך צעד סימלי שמאותת לכולם באיזה מצב נמצאת החברה: אינטל צריכה לחזור ולבעוט, ובשביל זה היא צריכה להיות רזה ויעילה. ההייטק ידוע בתנאים המפנקים שהחברות מעניקות לעובדים שלהן. אינטל לא במשחק הזה, לפחות לא כרגע.
3 צפייה בגלריה
דניאל בן עטר וקרין אייבשיץ-סגל
דניאל בן עטר וקרין אייבשיץ-סגל
המנכ"לים המשותפים של אינטל ישראל, דניאל בן עטר וקרין אייבשיץ-סגל
(צילום: ריאן פרויס)
באוגוסט האחרון הודיעה אינטל העולמית כי תפטר כ-15 אלף עובדים מתוך כ-100 אלף שהיא מעסיקה. התהליך מתקדם באיטיות ומרבית העובדים שעל הכוונת טרם עזבו את החברה. בינתיים, מצבה הפיננסי ממשיך להיות חמור, והיא איבדה כמחצית משוויה מאז תחילת השנה. מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, נכנס לתפקידו ב-2021 עם משימה ברורה לייעל את החברה ולייצר מקורות הכנסה חדשים במטרה להבריא אותה.
המטרה שהוכרזה כבר לפני שנתיים הייתה להפחית עלויות בהיקף של 10 מיליארד דולר עד 2026. אלא שהמאמצים הראשונים לא הצליחו, החשש מבריחת מוחות גרם לחברה לבטל את הקיצוצים שהוטלו, גם המשקיעים נאלצו לספוג קיצוץ בדיבידנד, אינטל נותרה בלתי יעילה וכעת מגיע שלב הפיטורים הכואבים.
יותר משלוש שנים מאז החל בתפקידו, ניתן לומר שגלסינגר לא הצליח לספק את הסחורה. החברה בעלת העבר המפואר ניצבת בפני עתיד קודר וגם כיסא המנכ"ל עצמו רועד. לא ברור כמה חבל עוד יתנו לו המשקיעים.

ממשיכה להציג דוחות מאכזבים

ביום חמישי צפויות להתפרסם התוצאות הרבעוניות של אינטל, שאולי ישפכו אור על הצפוי להתרחש בחודשים הקרובים. בדוחות הקודמים, שנגעו לרבעון השני של 2024, דיווחה החברה על ירידה בהכנסות על מרווחי רווח נמוכים, על מבנה עלויות לא תחרותי ועל הוצאות גבוהות על מחקר ופיתוח, ומנגד על אופטימיות לגבי הצלחת מאמצי ההבראה.
המנכ"ל גלסינגר צפוי להציג אחרי פרסום התוצאות הרבעוניות בחמישי את תהליך ההתחדשות שעוברת החברה, שבשלב הנוכחי מתמקד בהתייעלות ובהפחתת עלויות. בשלב הראשון של תוכנית "אסטרטגיית IDM 2.0 " אינטל מיקדה מאמצים בחידוש יכולות ייצור השבבים שלה ובהקמת מרכז רווח שנותן שירותים לחברות אחרות (ששמותיהן לא פורסמו, למגינת ליבו של גלסינגר אפשר להניח). אינטל טוענת כי יש עלייה בפוטנציאל ההכנסות בתחום, עם צבר עסקאות כולל של 15 מיליארד דולר עד סוף העשור.
3 צפייה בגלריה
פט גלסינגר
פט גלסינגר
פט גלסינגר. לא הצליח להביא לשינוי המיוחל עד כה
(צילום: AP)
למרות זאת, היא מפסידה כבר כמה רבעונים ברציפות, ומסבירה את זה בין השאר בצורך להשקיע סכומי כסף גדולים בקידום מהיר של הטכנולוגיה, "חמישה דורות בארבע שנים" מגדירים את זה בחברה. הבעיה העיקרית של אינטל, היא החמצת גל שבבי ה-AI שהזניק את אנבידיה לשמים. אינטל לא מצליחה להשתלב משמעותית בשוק השבבים למרכזי נתונים ולמחשבי על, ולא נראה שזה ישתנה בתקופה הקרובה, למרות שורת המוצרים החדשים שהיא משקיעה בתחום זה. זו הסיבה שאינטל מתכוונת לרכז מאמצים והשקעה בקבוצת המוצרים שלה, ולהטיל את יהבה על שבבים למחשבים ניידים ושולחניים אישיים, שוק בו היא שולטת.
מאינטל נמסר בתגובה: "כחלק מהתוכנית הנרחבת לקיצוץ הוצאות שהכרזנו עליה באוגוסט, אנו נאלצים לקבל החלטות קשות אך הכרחיות לצמצום מצבת העובדים שלנו. אלו ההחלטות הקשות ביותר שאנו מקבלים, ואנו מתייחסים לעובדים ברגישות ובכבוד. שינויים אלה תומכים באסטרטגיה שלנו להפוך לחברה רזה, פשוטה וגמישה יותר, במטרה למצב את אינטל לצמיחה בת-קיימא לטווח ארוך".