תוכנית החירום הכלכלית שמגבשים בכירי משרד האוצר, כתחליף זמני לאי הכנתו של תקציב מדינה מסודר לשנת 2025, לא כוללת העלאות מיסים ועיקרה יהיה הקפאה כמעט מוחלטת של עדכון התשלומים לאזרחים, למרות שעליית האינפלציה השנה צפויה להיות גבוהה השנה מ-3%. המשמעות תהיה הפסד כספי שיכול להגיע עד אלפי שקלים בשנה לכל משק בית בישראל. יחד עם זאת יוקפא השכר הממוצע במשק, על כל המשתמע מכך, אך מהצד השני ייתכן שהעלאת מיסי הארנונה תופחת משיעור של 5.26% לכמחצית ותימנע העלאה של תעריפי החשמל. כך נודע ל-ynet.
צעדים דרמטיים שבכירי האוצר ימליצו עליהם הם הקפאת שכר למאות אלפי עובדי המגזר הציבורי וכתוצאה מהקפאת חישוב השכר הממוצע במשק, תבוטל גם העלאה צפויה של אלפי שקלים של כ-1,000 מבכירי המשק. כמו כן ייעצר גיוס עובדים חדשים למשרדי הממשלה לתקופה מוגבלת.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
ההקפאות והצעדים הנוספים צפויים לתרום לצמצום הגירעון כ-8-10 מיליארד שקלים, לעומת 30 מיליארד שקלים שדרושים כדי לעמוד ביעד הגירעון התקציבי לשנה הבאה.
בכירים במשרד האוצר ציינו בשיחות עם ynet, כי בשל התנגדותם הנחרצת של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעלאות מיסים, הם הפנימו שאין כלל טעם להמליץ על העלאות מיסים במסגרת התוכנית. אחד הבכירים אמר היום כי "אולי בכל זאת נצליח לשכנע להעלות מס אחד או שניים".
במקום זאת, כאמור, יוקפאו מדרגות מס הכנסה וכן העלאת סכום נקודות הזיכוי, וזאת תהיה למעשה "העלאת מס בתחפושת", כפי שהגדיר זאת ראש אגף במשרד האוצר. הקפאה של מדרגות מס פירושה למעשה שכל מדרגה לא תעלה בכ-3% ולכן העובדים לא ייהנו מ"הנחה" בשיעור הזה בתשלומי המס.
מה בעצם המדיניות הכלכלית של שר האוצר שלנו?
(רלוונט)

הקפאת התשלומים כמעט לכל האזרחים, למעט נכים, בעלי צרכים מיוחדים וכמה סוגים של קצבאות קיום לאוכלוסיות חלשות, יגרמו להפסד של עד אלפי שקלים בשנה לכל משפחה בישראל. המשמעות היא למעשה אובדן של כ-3% של האזרחים ומשקי הבית מהצמדת קצבאות, כמו קצבאות הילדים, דמי אבטלה והבטחת הכנסה, קצבאות לחד הוריות, לאימהות, מזונות ועוד. לפי ההצעה המתגבשת יוקפאו גם סכומי המענקים לחיילים משוחררים, מענקי לידה, מענקי לימודים ושאירים.

בהסתדרות וברשויות צפויים להתנגד לצעדים המסתמנים

יצוין כי הצעדים המתוכננים צפויים לגרום להתנגדות גורפת של מספר גורמים מרכזיים במשק: גורם בכיר בהסתדרות אמר ל-ynet היום כי הקפאה של השכר במגזר הציבורי וצעדים נוספים שיפגעו בעובדים יביאו באופן מיידי להכרזת סכסוך עבודה במשק. גורמים ברשויות המקומיות הבהירו כי יתנגדו נמרצות להפחתת העלאת שיעורי הארנונה נוכח ההוצאות הגבוהות של הרשויות בעיקר בעת מלחמה. כמו כן ציינו גורמים במפלגות החרדיות כי הם יתנגדו להקפאת קצבאות הילדים וקצבאות קיום נוספות ולהחלטות כאלה כמעט שלא יהיה סיכוי לעבור בכנסת.
בין המיסים שירדו לפי שעה מהפרק בצל התנגדות ראש הממשלה ושר האוצר: העלאות מיסי נדל"ן, העלאה גבוהה יותר של מס ערך מוסף (שיעלה באחוז אחד בלבד ב-1 בינואר הקרוב) וביטול פטורים קיימים ממס, כמו על קרנות ההשתלמות והמע"מ באילת.
עוד צעדים שתוכננו לאחרונה באוצר ולא ייכללו בתוכנית:
• ביטול הפטור המוחלט ממס למשכירי דירות עד לסכום בחודש של 5,564 שקל.
• הפחתת הטבות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.
• העלאת מס הרכישה לבעלי דירה שנייה או שלישית ומעלה.
• העלאה אפשרית של מס החברות לתקופה מוגבלת.
• ביטול הטבות מסוימות במיסי יבוא שחוקקו בשנים האחרונות בהוראות שעה.
לכל אלה יתווסף קיצוץ רוחבי מצומצם נוסף בתקציבי הקניות של משרדי הממשלה, ככל הנראה למעט הביטחון, וביטחון הפנים, על רקע מצב המלחמה, אך יתכן שיוחרגו הפעם חלקית מהקיצוץ תקציבי הבריאות, הרווחה והחינוך, כך שהקיצוץ יהיה מצומצם למדי.
עוד יוצע לקיים מבצע רחב של רשות המיסים להרחבת הגבייה של ההון השחור.
התוכנית צפויה להיות מוצגת בימים הקרובים לשר האוצר סמוטריץ' והסעיפים שיאושרו מתוכה יעברו ניסוח משפטי לחקיקה, אם כי עדיין לא ברור האם סמוטריץ' יחליט לקדם את הצעדים.