"רק במדינת ישראל, ההייטק, שגם אני גאה בו, נחשב 'וואו' וגאונות ישראלית - אבל על הריטייל (קמעונאות - נ.ז), שמעסיק מאות אלפי עובדים, אוהבים להתנפל". כך אמר הראל ויזל, הבעלים ומנכ"ל קבוצת פוקס בוועידת הקניונים ורשתות המסחר שנערכת היום (שני) באילת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"כשההייטק עושה אקזיט במיליארדים כולם מוחאים כפים, אבל להרוויח כסף בתחום הריטייל בישראל זה נחשב לדבר רע. תוקפים את רמי לוי, שופרסל, דיפלומט, שמרוויחים רק 4% על המחזור. כל מדינה נורמלית הייתה רוצה שהעסקים שלה ירוויחו. המדינה צריכה לתמוך בעסקים שמרוויחים, ומה לעשות שלפעמים תוצר הלוואי של עסק מרוויח הוא בעל בית עשיר?"
1 צפייה בגלריה
פרופ' אבי שמחון והראל ויזל וועידת הקניונים ורשתות המסחר
פרופ' אבי שמחון והראל ויזל וועידת הקניונים ורשתות המסחר
פרופ' אבי שמחון והראל ויזל בוועידת הקניונים ורשתות המסחר
(צילום: איתן ון לואן)
ויזל המשיך: "עם כל הכבוד להייטק, מעסיקים שם 200 איש בממוצע לחברה, אנחנו בריטייל מעסיקים מאות אלפי עובדים. קבוצת פוקס לבדה מעסיקה 8,500 עובדים. אני משלם שכר דירה של 80 מיליון שקל ומשכורות בסך 80 מיליון שקל.
בנוגע לטענות על ה"זעקות" של ויזל לעזרה וסיוע מהממשלה בסגרים הראשונים, אמר כי "לא ידעתי באותה תקופה שנרוויח כל כך הרבה כסף אחרי הסגר. שילמתי מחיר אישי על הניסיון שלי לעזור לעסקים.
"יש לי עסקים ב-16 מדינות בעולם", המשיך ויזל, "אבל לא שמעתי בשום מקום בעולם על מדינה שלא פיצתה את קבוצות הקניונים שלה כי הן עשירות. זה נכון גם לגבי פוקס. אני לא צריך לשלם קנס ולא לקבל פיצוי בגלל שאני אני טוב בעסקים. זה נכון גם לגבי מדיניות הקניונים כלפי השוכרים, שצריכה להיות אחידה לכל העסקים לפי קטגוריות, אבל לא יכול להיות שקניון יגיד לי: אני לא אתן לך כי אתה מצליח.
"מה אתם רוצים לעודד עסקים מפסידים ובינוניים? בישראל תוקפים את העשירים. בשום מדינה לא אמרו - יש סקטור שהוא חזק ולכן לא מגיע לו כלום. יש עכשיו גל חמישי והמדינה צריכה לפצות את מי שפגעה בו".

פרופ' שמחון על החל"ת: "היה רעיון נהדר"

פרופסור אבי שמחון, לשעבר היועץ הכלכלי לראש הממשלה, תקף את אגף התקציבים בנושא הסיוע לעסקים עם תחילת הקורונה ואמר: "המדיניות של אגף התקציבים זה מסמוס, טרפוד וטינוף, אגף התקציבים יעמוד על הרגליים האחריות שאף אחד לא יקבל כלום. זה לא מספיק שראש הממשלה מחליט לסייע לעסקים, יש את אגף התקציבים שצריך להגיד מה מקור כספי הסיוע, להעביר בכנסת את ההחלטה, והם נקטו בכל דרך כדי לטרפד את הסיוע".
ביחס לחל"ת, אמר פרופ' שמחון כי "זה היה דבר נהדר שנתן לאנשים אוויר, לממשלה הנוכחית אני מייעץ -כמו שזה הצליח לנו, תעשו אותו דבר. אם אתם מחליטים החלטה שגורמת נזק למישהו, תפצו אותו, ולפקידי אגף התקציבים אני אומר - אתם לא יודעים מה צריך, אתם פקידים שיושבים מתחת לניאון באגף תקציבים, תשאירו מאת זה לכלכלנים כי מי שנפגע צריך לפצות אותו".