מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק, לפיה המדינה תממן באופן מלא שכר לימוד לחיילים זכאים. מדובר בתיקון לחוק שעבר בכנסת ה-24 שזכה לכינוי "ממדים ללימודים", במסגרתו ניתן מימון שכר לימוד בהיקף של 75% לחיילים זכאים. כעת יינתן כאמור מימון מלא של שכר לימוד שנתי לחיילים זכאים.
לפי הצעת החוק של יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ וחברי הכנסת אלי דלל, שרון ניר ומיכאל ביטון ועוד, לוחמים משוחררים שהם סטודנטים כעת יהיו זכאים להשלמת שכר הלימוד ל-100% על כל התואר רטרואקטיבית. כמו כן, תוגדל הזכאות למימון משלוש שנים לחמש שנים מרגע השחרור ללוחמי סדיר, ומחמש שנים לשבע שנים מרגע השחרור ללוחמים שהם קצינים ואנשי קבע.
1 צפייה בגלריה
תמונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
תמונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
לוחמי צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
ההחזר לסטודנטים נקבע על פי שכר הלימוד שקבעה המל"ג לאוניברסיטאות העומד על 11,300 שקל בשנה. כלומר, לוחם משוחרר שיבחר ללמוד במכללה פרטית שבה שכר הלימוד גבוה הרבה יותר יצטרך לשאת בתשלום ההפרש.
במהלך הדיונים שנערכו בוועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, נציגי משרד האוצר התנגדו להצעה והבהירו את עמדתם המקצועית שמלכתחילה לא נכון להעניק 100% מימון מכיוון שהם מאמינים שלפרט צריכה להיות איזושהי עלות של דמי רצינות, כך ההחלטה מה ללמוד ומתי להתחיל תתקבל בכובד ראש. לאור זאת הועלתה בקשה שהמימון יהיה באופן הדרגתי. בקשת האוצר התקבלה על ידי חברי הוועדה כך ש-85% מהמענק יוענקו בשנת הלימודים הראשונה, 85% בשנה השנייה ו-130% בשנה השלישית.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "התיקון המוצע מבקש להוסיף להטבות הניתנות לחיילים משוחררים, הטבה של השתתפות מלאה במימון שכר לימוד ללוחמים במוסדות להשכלה גבוהה, בכפוף לעמידה בתנאים המזכים. תיקון זה יסייע ללוחמים המשוחררים משירות צבאי בהתמודדות עם עומס ההתחייבויות המוטלות עליהם, על ידי הקצאת משאבים למימון שכר לימוד מלא במוסדות השכלה גבוהה. באופן הזה יגבר בטחונו הכלכלי של החייל המשוחרר, יתחזק מעמדו החברתי ותרומתו היצרנית לחברה הישראלית תגבר אף היא".
ח"כ אופיר כץ מסר בין היתר כי "כל לוחם ולוחמת נותנים 100% מעצמם, מרגע הגיוס ועד לסיום המילואים. אנחנו היום נותנים להם 100% בחזרה".