משבר האקלים והשפעתו על החקלאים: מנתוני קנט (הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות) עולה כי בשש השנים האחרונות חל גידול של כ-60% בפיצויים לחקלאים לעומת שש השנים שלפני כן. השיא היה בשנת 2015, כאשר הפיצוי הגיע לכחצי מיליארד שקל, ומאז מדי שנה מחלקת הקרן פיצויים בשיעור של כ-300 מיליון שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסיכום קיץ 2021 תשלם הקרן לחקלאים 205 מיליון שקלים רק עבור חודשי הקיץ, כמחציתם בגלל מחסור בתוצרת. בענף הפירות מגיע שיעור הפיצוי ל-86 מיליון שקל לעומת 46 מיליון שקל בקיץ הקודם.
2 צפייה בגלריה
פריחה דלילה במטעי משגב עם
פריחה דלילה במטעי משגב עם
פריחה דלילה במטעי משגב עם
(צילום: אסף שמיר, קנט)
קנט היא קרן ממשלתית המשותפת לארגוני המגדלים, וחברים בה כ-15 אלף מבוטחים. עם פרסום נתוני קיץ 2021, אמרו בקרן כי משבר האקלים אינו בגדר תחזית אפוקליפטית או דיון תיאורטי, אלא מציאות כואבת. "בחודשים אפריל-אוקטובר פיצתה קנט את החקלאים בישראל בלמעלה מ-205 מיליון שקל בגין נזקי מזג האוויר, מתוכם למעלה מ-100 מיליון שקל כתוצאה ממחסור בתוצרת חקלאית. ללא תוכנית כלל מערכתית וללא תמיכה משמעותית בפרמיות הביטוח אותן משלמים החקלאים, המצב עלול להחמיר בשנים הקרובות".
לדברי אנשי הקרן, מרבית הנזקים, כ-70 מיליון שקל, נגרמו כתוצאה מחוסר קיצוני ביבול של פירות הקיץ השונים ובכללם אפרסק, נקטרינה, אגס, שזיף ומשמש. "עיקר הנזק נגרם כתוצאה מהחורף החם יחסית שעברנו, ובמיוחד במחסור במנות קור ההכרחיות לחנטת הפירות. כתוצאה מכך, במהלך הקיץ היינו עדים לירידה תלולה בהיקף הפירות".
2 צפייה בגלריה
אפרסמון שספג מכת שמש
אפרסמון שספג מכת שמש
אפרסמון שספג מכת שמש
(צילום: אסף שמיר, קנט)
מרבית הפיצויים בתחום הפלחה שולמו לחקלאים בנגב, שסבלו מחוסר יבול כתוצאה ממחסור בגשמים. היקף היבול היה נמוך יותר משנים קודמות, ובחלק מהחלקות כלל לא הייתה כדאיות לקצור את הגידולים. בנוסף, גל החום באפריל פגע בחנטה של הזיתים, וכתוצאה מכך לירידה משמעותית בהיקף התוצרת בענף זה.
יש לציין כי הפרמיה הממוצעת שמשלמים החקלאים לקרן עומדת על כ-2.5% מהיקף הכיסוי הביטוחי של השדה המבוטח, בהתאם לסוגי הגידולים השונים. מתוך אלה המדינה משתתפת בממוצע בכ-35% מהתשלום.
קנט היא חברה ממשלתית בשיתוף ארגוני המגדלים ופועלת ללא כוונת רווח. כל כספי החברה מיועדים לפיצויים לחקלאים ומשמשים כעתודות לשם כך.
מנכ"ל קנט, שמוליק תורג'מן, אמר כי משבר האקלים הוא מציאות יומיומית הפוגעת בחקלאות הישראלית ובגידולים השונים. "בשנים האחרונות אנו עדים לשינויים משמעותיים בגורמי הנזק ולפגיעה ביכולת החקלאים להתמודד עם תופעות אלה. אם בעבר עיקר הנזקים לגידולים החקלאיים היה בחודשי החורף, ובעיקר כתוצאה מאירועי קרה, הרי שבשנה החולפת היינו עדים דווקא לחורף חם שפגע בצורה קיצונית בגידולים והביא לירידה דרמטית בהיקף פירות הקיץ.
"אירועים אקלימיים כמו גלי חום שהיו נדירים יחסית, הפכו בשנים האחרונות ל'נורמה' כאשר השנה היינו עדים גם לכך שהלילות הפכו לחמים יותר כך שהנזק לגידולים היה גדול יותר מבעבר".