גם הפסימיסטים מבין החזאים הכלכליים לא חזו את הזינוק הגדול בשיעור של 0.8% במדד המחירים לצרכן לחודש אפריל. התחזיות דיברו על מדד של 0.6% ואולי רק של חצי אחוז. אולם, שלל ההתייקרויות שהציפו את המשק בחודש של חג הפסח דווקא, עוד לפני הגל של "אחרי החגים" במאי שלקראתו כבר הכינו אותנו במפעלים – יחד עם העלאת שכר המינימום – עשו אל שלהם.
נקדים ונאמר: אינפלציה בעת מלחמה, כאשר יש גם האטה מסוימת בפעילות המשק ובגביית המיסים, עלולה להתפתח למצב כלכלי שנחשב לגרוע מכל: סטגפלציה. משמעותה היא זינוק במחירים לצד האטה במשק, עד כדי סכנת מיתון. אנחנו עוד לא שם, אבל נורות האזהרה נדלקו בזוהר רב עם פרסום מדד אפריל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט
סופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
המצב הכלכלי אינו מזהיר בתחומים רבים במשק: ענף הבנייה שרוי במשבר מהקשים אי פעם, עם אמברגו על חומרי הבנייה מטורקיה והחוסר המשווע בפועלים, בשל היעדרם של העובדים הפלסטינים בענף.
מצב התיירות על הפנים. אין תיירות מחו"ל, כי מי יבוא למדינה השרויה במלחמה כבר שבעה חודשים. זאת, כאשר תיירות הפנים לצפון הארץ שותקה לחלוטין בשל המצב הקשה בגבול לבנון, וגם בשאר חלקי הארץ לרבים אין בדיוק מצב רוח לחופשות שמחות, כאשר כמעט בכל יום נהרגים ישראלים בגבול הצפון ובעזה.

שיעור האבטלה הנמוך מאוד עלול לעלות

תקציב המדינה נתון בצרות, כפי שמגדירים זאת ראשי משרד האוצר עצמם. הגירעון קפץ כבר מעבר ליעד שנקבע בחוק התקציב, 6.6%, הגיע ל-7% ויש תחזיות שהוא כבר יגע ברף שבסביבות 8% בעוד חודשיים-שלושה.
שיעור הצמיחה במשק מצטמצם גם הוא, עקב המלחמה, ומחר נוכל לראות את נתוני הצמיחה לרבעון הראשון של שנת 2024. הסכנה היא ששיעור האבטלה הנמוך מאוד (וזה מצוין!), יותר נמוך מאשר ברוב מדינות העולם, רק קצת מעל לשלושה אחוזים, עלול יהיה לעלות בחודשים הבאים.
כתבתינו לענייני צרכנות על גל עליות המחירים
(צילום: ירון ברנר )
וכאשר מוסיפים לכל אלה את הפחתת דירוג האשראי כבר על ידי שתי חברות הדירוג הגדולות בעולם, עם איום לא מרומז להפחיתו עוד, אם הממשלה לא תדע לטפל היטב בחוליי המשק, המצב באמת לא מזהיר.

אז מה צריך ואפשר לעשות עכשיו?

ועדת השרים לעניין ההתייקרויות שלא התכנסה כבר זמן רב, טוב היה אילו תוציא זימון לישיבת חירום כבר בשבוע הקרוב. הממשלה יכולה להחזיר בהחלטה, שאין צורך אפילו באישור הכנסת בגינה, את הפחתת המס על הדלק.
אפשר וצריך יהיה להכניס עוד מוצרי יסוד אחדים לרשימת המוצרים הנתונים בפיקוח מחירים. וצריך גם לשדר לחברות, למפעלים ולבתי המסחר, שיש כאן ממשלה שתעשה הכל כדי לעצור את כדר השלג המתגלגל בימי הקיץ החמים דווקא של עליות מחירים כמו במעגל קסמים.
כי זאת צריך להפנים: כאשר החלב מתייקר, גם העוגה מתייקרת, וכאשר המים מתייקרים גם העגבניה מתייקרת. וכאשר החשמל מתייקר – כל הייצור מתייקר. ואת כל עליות המחירים האלה צריך לעצור בהקדם האפשרי. ולהפחתות ריבית בעת הזאת - הסיכויים פחתו כעת מאד.