האמריקנים נמנעים מרשתות המזון המהיר בשל עליית המחירים ויוקר המחיה, ויצרניות המזון נפגעות. יצרנית הצ'יפס הגדולה ביותר בצפון אמריקה, לאמב ווסטון (Lamb Weston), הודיעה על סגירת המפעל שלה במדינת וושינגטון ופיטורי כ-400 עובדים, שמהווים 4% מכוח העבודה שלה. בנוסף, היא תצמצם את קווי הייצור שלה. כך לפי פרסום ב-CNN.
ההחלטה של לאמב ווסטון מגיעה בעקבות ירידה בביקושים לצ'יפס בקרב לקוחות החברה, וירידה של 35% במניה שלה.
1 צפייה בגלריה
צ'יפס
צ'יפס
צ'יפס
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות המחירים ברשתות המזון המהיר עלו בקצב מהיר יותר ממחירי המזון בסופרים - מה שהוביל לירידה בביקושים, בין היתר של מוצרי חברת לאמב ווסטון, באותן רשתות. לפי נתוני החברה, כ-80% מהצ'יפס בארצות הברית נצרך במסעדות פאסט-פוד, וכמות הלקוחות של באותן מסעדות ירדה ב-2% ברבעון האחרון וב-3% ברבעון הקודם, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעבר.
מקדונלד'ס, הלקוח הגדול ביותר של לאמב ווסטון, אחראי ל-13% ממכירות החברה. כאשר המכירות בסניפים של ענקית ההמבורגרים שפתוחים לפחות שנה ירדו ב-0.7% ברבעון האחרון בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023, וגורלה של לאמב ווסטון תלוי במידה רבה בזה של מקדונלד'ס, כך שההשפעה של הירידה השפיעה ישירות על יצרנית הצ'יפס.
במקדונלד'ס מנסים להיאבק בירידה. כך, למשל, הרשת השיקה בקיץ ארוחה בחמישה דולר, הכוללת צ'יזבורגר McDouble או סנדוויץ' McChicken, צ'יפס קטן, 4 יחידות נאגטס עוף ושתייה קלה קטנה. עם זאת, המבצעים האלה אינם מסייעים ללאמב ווסטון מכיוון שאנשים קונים מנות קטנות יותר של צ'יפס. "רבים ממבצעי הארוחות הללו גורמים לצרכנים לעבור מצ'יפס בינוני לצ'יפס קטן", אמר מנכ"ל לאמב ווסטון תומאס וורנר, בשיחה עם משקיעים בשבוע שעבר.
המשבר בענף הצ'יפס מדגיש את השינויים בהרגלי הצריכה של האמריקאים ואת ההשפעה הרחבה של מגמות כלכליות על תעשיית המזון. בעוד שרשתות המזון המהיר מנסות להתאים את עצמן למציאות החדשה, ספקיות כמו למב וסטון נאלצות לנקוט בצעדים דרסטיים כדי לשרוד בשוק התחרותי.