בעקבות פשרה שהושגה במסגרת חמש בקשות לאישור תביעות ייצוגית שהוגשו כנגד רכבת ישראל בטענה לזיהום אוויר במספר תחנות במרכז, הרכבת תשקיע כ-7.4 מיליון שקל בשדרוג מערכות והקמת מתקנים חדשים לרווחת הנוסעים והמשתמשים בחמש תחנות: ת"א השלום, ת"א ההגנה, תחנת יוספטל, תחנת קוממיות ותחנת וולפסון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
סל השיפורים כולל בין השאר הקמת פינות ישיבה חדשות הכוללות מושבים נוחים, עמדות הטענה למכשירים ניידים, שדרוג והוספת מערכות מיזוג אוויר וכן בניית שירותים ברציפים בתחנת ההגנה.
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רחל ברקאי, אישרה את הסדר הפשרה וקבעה כי הסדר הפשרה המתוקן "ראוי, הוגן וסביר, בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, כאשר מטרת הבקשה העיקרית הנוגעת לזיהום האוויר בתחנות למעשה התאיינה נוכח השלמת פרויקט חשמול הרכבת בתחנות מושא בקשות האישור, ונוכח השגת פיצוי לציבור בדרך של השקעה בשיפור חווית המשתמשים בתחנות הרכבת".
עו"ד נועם צוקר, בא כוחם של המבקשים שהגישו משנת 2015 חמש תובענות ייצוגיות, אמר בתגובה כי מדובר במקרה קלאסי שלמענו נקבעה בחוק הגשת תובענה ייצוגית. "בזכות הגשת התובענה, הותקנו מערכות המפוחים ונחסכו שנים של זיהום אוויר קשה שנזקיו לבריאות הציבור גדולים מנשוא. בית המשפט גם חייב את הרכבת לפצות את הציבור בשדרוג משמעותי של התחנות ואני מקווה כי הרכבת כמו חברות תחבורה ומפעלים ישמרו בעתיד מזיהום האוויר ומפגיעה באיכות חיי האזרחים".
החלטת השופטת ברקאי ניתנה לאחר שהוגשה לה בקשה לאישור הסדר פשרה שעסקה בחמש בקשות לאישור תובענות כייצוגיות שהוגשו במהלך שמונה השנים האחרונות כנגד רכבת ישראל ואוחדו. זאת, בטענה לקיומם של מפגעי זיהום אוויר בחמש תחנות רכבת: השלום בתל אביב, יוספטל בבת ים, קוממיות בבת ים, ההגנה בתל אביב וולפסון בחולון.
מנגד, טענה רכבת ישראל כי החלה לפעול במרבית התחנות בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה למציאת פתרון לבעיית הזיהום וזאת עוד בטרם הוגשו בקשות האישור וכי פרויקט "חשמול הרכבת" במסגרתו תועבר הרכבת לשימוש בהנעה חשמלית עשוי להוות פתרון מערכתי לאומי לשאלות הסביבתיות המצויות בלב בקשות האישור. הצדדיים ניהלו הליך של גישור ובסיומו הגיעו להסכמות במסגרת הסדר פשרה ראשון ובדצמבר 2022 הגיעו להסדר פשרה מתוקן.
הצדדים ציינו כי לאור האצת פרויקט חשמול הרכבת אל מול הצפי המקורי, באופן שלמעשה הפרויקט הושלם בתחנות מושא בקשות האישור, השתפרו באופן ניכר ערכי האוויר בתחנות הרלוונטיות. לאור שינוי נסיבות זה, הרי שלמעשה התייתר הצורך בפתרון, שהוצע במסגרת הסדר הפשרה הראשון, על דרך של התקנת מערכות מפוחים, והצדדים הסכימו כי הוא אינו רלוונטי עוד, ועל כן לא יותקנו מערכות מפוחים בתחנות הנוספות מושא בקשות האישור - קוממיות, וולפסון וההגנה.
הצדדים עמדו על כך שעלות ההתקנה והתפעול של מערכות המפוחים בתחנות בהן כבר הותקנו קודם להשלמת חשמול הרכבת - תחנות השלום ויוספטל - הינה 26.5 מיליון שקל עד כה. עוד ציינו הצדדים, כי בתחנת השלום עדיין פועלת מערכת המפוחים על אף השיפור הניכר בזיהום האוויר, כאשר הרכבת שומרת לעצמה הזכות להסיר את מערכת המפוחים, הכל בכפוף להנחיות המשרד לאיכות הסביבה. באשר לתחנת יוספטל, ציינו הצדדים, כי מערכת המפוחים אינה פועלת מאז דצמבר 2021 נוכח השיפור המשמעותי בערכי האוויר, הכל בתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.
הצדדים מיקדו את מלוא הפיצוי לציבור בסל שיפורים לטובת באי התחנות, כאשר שווי סל השיפורים הוגדל לסך כולל של כ-7.4 מיליון שקל לעומת 7 מיליון שקל במסגרת הסדר הפשרה הראשון.
השופטת ציינה בהחלטתה כי "לאחר בחינה מעמיקה של הדברים שוכנעתי כי התביעות הנדונות תרמו תרומה משמעותית לקידום פתרונות לבעיית זיהום האוויר בתחנות הרכבת, כמו גם למעורבות אקטיבית של המשרד להגנת הסביבה".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל הינה מהגופים התורמים ביותר לאיכות הסביבה, שכן היא מסיעה מידי יום 260 אלף נוסעים ועשרות רכבות מטען, ובכך מורידה אלפי כלי רכב ומשאיות מזהמים מהכבישים. פרויקט חשמול מסילות הרכבת, שהנו פרויקט הדגל של הרכבת, ושלוחות הזמנים בו קוצרו משמעותית, כבר חולל הפחתה דרמטית בפליטות המזהמים, בזכות הפעלת רכבות מתקדמות וחשמליות. כבר היום מופעלות כמחצית מהרכבות החולפות בתל אביב על ידי חשמל שאינו מזהם. בזכות פרויקט החשמול, הצפוי להסתיים בשנת 2025, נושא איכות האוויר בתחנות קרוב מאוד לסיומו".