שני מכרזי קרקע לבניית מיזמי דיור להשכרה ארוכת טווח נסגרו בהצלחה וזאת על אף הריבית הגבוה והפיכת המתווה הכלכלי לקשה יותר עבור היזמים בתחום. חלק מהצלחת המכרזים קשור גם למחירי הסגירה של המכרזים שנמוכים משמעותית ממחיר השומה. מדובר במכרזים של רשות מקרקעי ישראל והחברה הממשלתית לדיור להשכרה – דירה להשכיר.
מכרז ראשון שנסגר בהצלחה ממוקם בנוף הגליל. מדובר במכרז הכולל מגרש עליו ניתן לבנות 92 דירות סך הכל, 60 דירות מהן להשכרה ארוכת טווח למשך 15 שנה. ההצעה הזוכה עבור הקרקע שהייתה גם ההצעה היחידה בתיבת המכרז הוגשה על ידי החברות בונה הארץ היפה ו א.ס הדר נכסים ונדל"ן.
2 צפייה בגלריה
דיור להשכרה ארוכת טווח בנוף הגליל
דיור להשכרה ארוכת טווח בנוף הגליל
דיור להשכרה ארוכת טווח בנוף הגליל
(הדמיה: טוטם)
על פי נתוני המכרז, ההצעה הזוכה עמדה על כ-3.3 מיליון שקל לקרקע כאשר השומה עמדה על כ-7.7 מיליון שקל. עוד על פי מסמכי המכרז, על החברות לשלם גם דמי פיתוח בגובה כ-11.8 מיליון שקל. סך הכל תשלם הזוכה למדינה כ-15.1 מיליון שקל.
המכרז כולל מגרש בשטח של כ-7.1 דונם וממוקם בתכנית נוף תבור לשכונה חדשה בעיר שתכלול 1,524 יח"ד סך הכל לצד שטחי מסחר, מבני ציבור ושטחים ציבוריים פתוחים. השכונה ממוקמת בחלק הצפון מזרחי של העיר בשטח שבין שכונת זאב למפעל תע"ש-מורדות יער צ'רצ'יל.
ראש עיריית נוף הגליל, רונן פלוט, אמר בעקבות תוצאות המכרז: "הפרויקט מצטרף לתנופת הבניה חסרת התקדים, ההתחדשות והיקף ההשקעות האדירות בנוף הגליל".

170 דירות להשכרה בבני עי"ש

מכרז שני שנסגר בהצלחה ממוקם ביישוב בני עי"ש. במכרז זכתה החברה היזמית האחים בוסקילה שתוכל להקים 246 דירות, 170 מהן להשכרה ארוכת טווח. על פי תנאי המכרז, מחצית מהדירות שייועדו להשכרה יושכרו במחיר מופחת. למכרז זה הוגשו 2 הצעות סך הכל.
2 צפייה בגלריה
דיור להשכרה ארוכת טווח בבני עיש
דיור להשכרה ארוכת טווח בבני עיש
דיור להשכרה ארוכת טווח בבני עיש
(הדמיה: arceffect)
ההצעה הזוכה עמדה על כ-10.66 מיליון שקל בעוד השומה עמדה על כ-15.1 מיליון שקל. דמי הפיתוח המכרז עומדים על כ-62.5 מיליון שקל כך שהחברה הזוכה תשם למדינה כ-75 מיליון שקל סך הכל כולל פיתוח ומע"מ.
המכרז הוא חלק מהתוכנית להרחבת היישוב בני עי"ש, שעיקרה עוטף את החלק הצפוני-מערבי-דרומי של היישוב. התוכנית ממוקמת בסמוך לכביש 40, כ-3 ק"מ דרומית לגדרה, כ-10 ק"מ מאשדוד.

"למרות המלחמה, גלגלי המשק ממשיכים לנוע"

"המכרזים שנסגרו לשכירות ארוכת טווח מהווים צעד מרכזי בקידום שוק השכירות המוסדי, מביאים עמם הזדמנויות חדשות ליצירת פתרונות דיור", כך אמר שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף. "אנו פועלים מסביב לשעון על מנת לקדם במשרדנו פתרונות דיור מגוונים שיתנו מענה לכלל האוכלוסיות בציבור הישראלי".
מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן: "אנו פועלים בימים אלו להרחבת שוק השכירות המוסדי, ועובדים על גיבוש תוכנית אסטרטגית לאומית לקידום ותכלול תחום ההשכרה לדיור ובכלל זה השכרה ארוכת טווח.
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן בכנס שמאי המקרקעין יהודה מורגנשטרן צלם: פוטו מרסלו
המרכזים הצפויים בנוף הגליל ובבני עי"ש מהווים צעד משמעותי שיתרום רבות להרחבת היקף השיווקים של מתחמי דיור להשכרה ארוכת טווח".
לדברי חיים פרוימוביץ׳ יו״ר דירה להשכיר: "מברך על הצלחת המכרז המהווה עוד הוכחה לכך שענף הנדל״ן, למרות עליית הריבית, מבין את הכדאיות הכלכלית כמו גם החשיבות שבייזום והקמה של פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. דירה להשכיר פועלת יחד עם משרד הבינוי והשיכון ורמ״י לעמידה ביעדים ולשיווק עוד קרקעות לפרויקטים לשכירות ארוכת טווח כמשימה לאומית בכל רחבי הארץ כדי לספק מענה לשוק הדיור".
מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט: "המכרז משקף את מדיניותנו ליצירת יחידות דיור בנות השגה ברחבי ישראל ואני מברך על התוצאות.
מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט בכנס שלמאי המקרקעיןינקי קוינט צלם: פוטו מרסלו
מאז תחילת השנה שיווקנו בהצלחה עשרות אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, עובדה המעידה כי למרות המלחמה, גלגלי המשק ממשיכים לנוע".
ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר: "החברה צפויה לסיים את השנה עם שיווקי שיא ברמה השנתית כאשר הצפי ל-2025 הוא שיווק של אלפי יח"ד נוספות. במקביל החברה שוקדת על תכנון תב"עות בהיקף של למעלה מ-110 אלף יח"ד, כשליש מתוכן לדיור להשכרה ארוכת טווח".

מיליון שקל לקרקע ליח"ד בדרום תל אביב

בתוך כך נסגר גם מכרז לבניית 45 דירות בתל אביב. דובר במכרז של רשות מקרקעי ישראל שהתייחס למתחם ברחוב ארליך בדרום העיר. למכרז זה הוגשו 5 הצעות שונות שבסופו של דבר ההצעה הזוכה הייתה של חברת יורו ישראל.
ההצעה הזוכה של החברה על הקרקע עמדה על כ-45.67 מיליון שקל. לסכום זה יתווספו דמי פיתוח בגובה כ-1.143 מיליון שקל. הצעה זו משקפת מחיר של כ-1.04 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח.
המתחם ששווק במכרז הינו חלק מתוכנית 'דנטה' המתפרשת על כ-239 דונם ונמצאת בין הרחובות ד"ר ארליך, יפת, יהודה הימית ושד' ירושלים ביפו. במתחם מתוכננת בנייה למגורים, מסחר ומשרדים, מוסדות ומבני ציבור, תשתית דרכים ושטחים ציבוריים פתוחים.

דירות מוזלות ביהוד מונוסון

מכרז נוסף שנסגר בהצלחה מתייחס למתחם הממוקם בשכונת גדות ביהוד מונוסון וכולל דירות מוזלות במסגרת התוכנית הממשלתית – מחיר מטרה.
למכרז זה הוגשו 5 הצעות סך הכל והחברה הזוכה, עמרם את ביטון, הציעה כ-184.18 מיליון שקל. במסגרת המגרש ניתן יהיה לבנות 208 דירות סך הכל כאשר 166 מהן דירות מוזלות בחיר מסובסד לזכאים.
על פי נתוני רמ"י, הדירות המוזלות יימכרו לזכאים עבור החל מכ-2.11 מיליון שקל לדירות 93 מ"ר, החל מכ-2.46 מיליון שקל לדירות 108 מ"ר והחל מכ-2.918 מיליון שקל לדירות 128 מ"ר. לכל הדיות מרפסת מחסן וחניה.
המגרשים ששווקו במכרז הם חלק מתוכניות שכונת גדות וגני יהודה המתפרשות על כ-804 דונם מדרום לסביון ומצפון לכביש 461. השכונה בת כ-4,100 יח"ד והבינוי בשכונה יכלול מבני מגורים בני 2 קומות בחלק הסמוך למושב גני יהודה ובניינים בני עד 16 קומות לאורך הרחוב הראשי. השכונה מחוברת ליהוד וסביון ומתוכננים בה שטחי תעסוקה ומבני ציבור לאורך צירי תנועה ראשיים.