התחדשות עירונית בפריפריה נתקלת בקשיים ובחסמים, כאשר החסם המשמעותי הוא יצירת כדאיות כלכלית לפרויקטים. מהלך של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה באשקלון אמור לאפשר כדאיות זו באמצעות שריון קרקע משלימה מראש עבור פרויקט עתידי בעיר. בשבוע שעבר המליצה הוועדה להפקיד להתנגדויות הציבור תוכנית המגדילה את היקף זכויות הבנייה בקרקע הממוקמת בפינת הרחובות אלי כהן ויצחק רבין, שעליה תוכנן מכרז של פרויקט מחיר למשתכן הכולל 140 יחידות דיור בלבד.
כיום מצויות באשקלון מספר תוכניות התחדשות עירונית בתכנון, רובן באזורים הוותיקים של העיר. התוכנית שהומלץ להפקידה נולדה כתוצאה ממהלך שהובילה המינהלת להתחדשות עירונית, בתמיכת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יחד עם ראש העיר ומהנדסת העיר. במסגרת מהלך זה, פעלו הגורמים עם רשות מקרקעי ישראל כדי לבטל מכרז שקודם במסגרת תוכנית הדיור המוזל שחלה על הקרקע, ובמקומו מגדילה התוכנית החדשה את זכויות הבנייה ואף כוללת שטחי מסחר שלא היו קיימים בתוכנית המקורית.
2 צפייה בגלריה
מכרז מחיר למשתכן בוטל לטובת התחדשות עירונית. אשקלון
מכרז מחיר למשתכן בוטל לטובת התחדשות עירונית. אשקלון
מכרז מחיר למשתכן בוטל לטובת התחדשות עירונית. אשקלון
(צילום: הרצל יוסף)
התוכנית החדשה תכלול כ-280 יחידות דיור חדשות, תוספת של כ-1,000 מ"ר שטחי מסחר, כ-3,000 מ"ר שטחים למוסדות ומבני ציבור, פיתוח שטחים ירוקים להקמת פארק שכונתי וגני שעשועים בהיקף של כשלושה דונם. בנוסף, התוכנית כוללת הסדרת שטחי חניה לטובת תושבי השכונה המתגוררים בה היום וחניון תת קרקעי לדיירים החדשים.
מספר יחידות הדיור בתוכנית הוכפל בהשוואה לתכנון המקורי במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. זוהי הפעם הראשונה בה מגרש שיועד לבנייה בקרקע פנויה זוכה לתכנון מחודש ונרחב יותר לטובת סיווגו כקרקע משלימה לקידום פינוי בינוי.
2 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית על קרקע משלימה אשקלון
תוכנית התחדשות עירונית על קרקע משלימה אשקלון
הדמיית התוכנית המתוכננת
(הדמיה: ק.ש.ת ניהול פרויקטים וקולקר, קולקר, אפשטיין אדריכלים)

המטרה: קיצור תהליכים

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "מדובר במהלך ייחודי שיקצר באופן משמעותי את התהליכים ויביא את בשורת ההתחדשות העירונית לאשקלון. אני מברך את המינהלת העירונית על היצירתיות שהביאה להגיית הרעיון והוצאתו לפועל. לצערנו לא ניתן להביא להיקפים גדולים של התחדשות עירונית בערי הפריפריה, וכאן בא לידי ביטוי פתרון יוצא דופן ומשמעותי. הרשות הממשלתית פועלת כדי להרחיב את פרויקטי ההתחדשות העירונית בערי הפריפריה ביתר שאת, כדי לחדש את השכונות הישנות ובעיקר כדי למגן אותן".
ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, הוסיף: "מדובר במהלך חשוב לאין ערוך, אשר נועד להוציא לפועל תוכנית מקיפה, רחבה ואיכותית יותר במקום מרכזי ואסטרטגי בעיר. התוכנית החדשה נולדה לאחר שקיימתי סיור עם קבינט הדיור ונציגי רשות מקרקעי ישראל בשטח, ובו דרשתי להקצות את הקרקע האסטרטגית הזו לטובת קרקע משלימה. התוכנית החדשה נותנת מענה טוב ונכון יותר לצרכים של תושבי העיר בשכונות הוותיקות, והיא נועדה להיטיב ולשפר את איכות חייהם, כמו גם לחדש את פניה של העיר. ייעודה של הקרקע כקרקע משלימה הוא הסיבה היחידה שהוריתי על הכפלת כמות יחידות הדיור, וזאת כדי לחזק ולקדם את ההתחדשות העירונית באשקלון".
גדעון קינג, ראש מינהלת ההתחדשות העירונית, מסר: "אנו שמחים על שיתוף הפעולה הפורה מצד כל הנוגעים בדבר, ומקווים שהדבר יאפשר ייעוד של קרקעות נוספות ברחבי העיר כקרקעות משלימות, באופן שיאפשר קידום והוצאה לפועל של פרויקטים נוספים בתחום ההתחדשות העירונית ברחבי אשקלון. אני קורא ליזמי ההתחדשות העירונית למהר ולקדם תוכניות התחדשות עירונית שיתבססו על קרקעות משלימות כגון זו".