התפתחות מפתיעה במסגרת אישור חלק גדול מהגזירות המתוכננות לתקציב המדינה לשנת 2025. כל חוקי המס יופרדו מחוק ההסדרים ויובאו לחקיקה בנפרד בכנסת מיד לאחר חג הסוכות. כך נודע ל-ynet.
ההחלטה במשרד האוצר להפריד את חוקי המס מחוק ההסדרים נובעת מההכרה שלא ניתן כבר להספיק לאשר את תקציב המדינה ואת כל חוק ההסדרים לפני סוף השנה האזרחית ולכן לא ניתן יהיה לאשר במסגרתו את כל השינויים בתחומי המיסים וקצבאות הביטוח הלאומי ב-1 בינואר 2025.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)

לפיכך הוחלט להביא לחקיקה נפרדת את כל החוקים שנועדו להקפיא את המיסים ולא להעלותם כנהוג מידי שנה בשיעור האינפלציה:
* כל ההקפאות השנתיות של המיסים וקצבאות הביטוח הלאומי לשנים 2025 עד 2027.
* הקפאת כל מדרגות מס ההכנסה.
* הקפאת כל נקודות הזיכוי ממס.
* הקפאת מדרגות מס הרכישה לדירות.
* אי העלאת הסכום שממנו ניתן למשכירים פטור ממס על הכנסות משכירות (כיום 5,656 שקל).
* הקפאת תשלומי מענק העבודה ("מס הכנסה שלילי").
* הקפאת סכומי תקרות הטבות המס לתושבי 400 הישובים הנהנים מהטבות מס (פריפריה, מרחק ממרכז הארץ וכדומה).
* הקפאת כל סוגי קצבאות הביטוח הלאומי, לפי שעה ללא יוצא מן הכלל.
על פי מסמך המחליטים של משרד האוצר יסתכמו ההכנסות כתוצאה מהצעדים האלה לפי שנות הפעלתם במיליארדי שקלים:
- בשנת 2025 - 2.9 מיליארד שקל.
- בשנת 2026 - 5.7 מיליארד שקל.
- בשנת 2027 - 8.1 מיליארד שקל.
- בשל אי פיצוי על ההקפאה למשך שלוש שנים יגדלו הכנסות המדינה ממיסים החל בשנת 2028 ב-8.5 מיליארד שקל בכל שנה.
בסך הכל מדובר בצעדים שאם יעברו יכניסו לקופת המדינה עד סוף העשור עשרות מיליארדי שקלים והכל על חשבון האזרחים משלמי המיסים ומקבלי הקצבאות.
גורם בכיר במשרד האוצר אמר הערב (ד') ל-ynet כי ברור במשרד האוצר כי עדיין צפויים מאבקים קשים עם ארגונים חברתיים שונים, ההסתדרות והפוליטיקאים גם מסיעות הקואליציה, אולם אלה חייבים להבין שללא הצעדים הללו יהיה קשה לצמצם את הגירעון בתקציב המדינה "ולמעשה כל האזרחים יתנו כאן את חלקם בצמצום הגירעון ואין מדובר בצעדים קשים מדי והם יתחלקו על פני מספר שנים".
יצוין שצעדים אחרים שכלולים בחוק ההסדרים, כמו דחיית הסכמי השכר במגזר הציבורי, אי העלאת שכר המינימום ופגיעה בכספי הפנסיות ובקרנות ההשתלמות, יישארו בתוך חוק ההסדרים ויובאו לאישור הכנסת בתחילת 2025, מתוך ידיעה שהם יופעלו רק אחרי 1 בינואר.
כבר עתה ברור במשרד האוצר כי בשל העיכוב הרב בתחילת גיבוש תקציב המדינה וחוק ההסדרים לא ניתן יהיה לאשר את תקציב המדינה וחוק ההסדרים בסוף השנה ולכן תתחיל שנת התקציב 2025 בינואר עם תקציב המשכי, שפירושו תקצוב כל חודש לפי 1 חלקי 12 מתקציב שנת 2024 שנמוך במיליארדי שקלים רבים מתקציב 2025 המתוכנן. ההערכה היא שבחודשים ינואר ופברואר ויתכן שגם במרץ 2025 יופעל תקציב מדינה המשכי. אם התקציב לא יאושר בשלוש קריאות בכנסת עד ל-31 במרץ, הכנסת תתפזר, הממשלה תיפול ויוכרזו בחירות בתוך 100 ימים.