"ייתכן שנסייע לחברות התעופה הישראליות להתמזג". כך אמרה היום (רביעי) שרת התחבורה והבטיחות, מירי רגב, בדיון ההקמה של שדולת התעופה למען התעופה הישראלית בכנסת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריה, "אין ספק שמשבר הקורונה מעמיד אתגרים עצומים בפני ענף התעופה הישראלי, אבל נאבקנו בנחישות בחודשים האחרונים לאפשר לתעופה הישראלית לפעול תחת המגבלות.
"ההסכם שהגענו אליו עם האמירויות פותח את השמיים ליעדים חדשים עבור ישראלים כבר בשבועות הקרובים. בהקשר הזה ועל רקע התחרות, אנו צריכים לעשות חשיבה מעמיקה, האם יש מקום לסייע לחברות התעופה הישראליות להתמזג כדי להיערך לקראת התחרות הצפויה עם חברות תעופה נוספות".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב
(צילום: אבי מועלם)
רגב הוסיפה כי "במקביל, אנו מאיצים את עבודות הקמת המעבדות בנתב"ג לתחילת נובמבר ומשרד החוץ פועל כדי להגיע להסכמים עם מדינות נוספות שיאפשרו לישראלים להגיע ללא בידוד. מה שיאפשר להגדיל בצורה מדודה ובטוחה את הפעילות בנתב"ג".
כזכור, בשנת 2019 ניסו אל על וישראייר להתמזג בכוונה להכניס את ישראייר לתוך חברת הבת סאן דור. עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, התנגדה למיזוג בטענה כי המיזוג יפגע בתחרות על טיסות לאילת ויקבע דואפול של ישראייר וארקיע על הקו לאילת.
לאחרונה, היו פירסומים על גישושים למיזוג בין ארקיע לישראייר. מאז החלטת הממונה, חל שינוי קיצוני לרעה במצבן הכלכלי של החברות בשל הקורונה, ושתיים מתוך שלוש חברות התעופה הישראליות אף מחליפות בעלות - אלעל עברה לשליטת משקיע חדש, אלי רוזנברג, וישראייר מוצעת למכירה במכרז, כאשר בינתיים ההצעה היחידה שהתקבלה היא מרמי לוי.
2 צפייה בגלריה
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
אלי רוזנברג ברקע מטוס אל על
הבעלים החדש של אל על, אלי רוזנברג
(צילום: בן חורין ואלכסנדרוביץ, שאטרסטוק)
במקביל, התחרות מול חברות התעופה הישראליות מתגברת עם חתימת הסכמי השלום עם האמירויות. השבוע נחתם הסכם עם חברת התעופה איתיחאד שתטוס לישראל ותתחרה בחברות הישראליות. לא מן הנמנע כי הבעלים החדשים יבחנו מיזוג בין ישראייר לבין אל על גם בצל סיבה זו.
בשדולה החדשה משתתפים חברי הכנסת עודד פורר, מיקי לוי, איילת שקד וניר ברקת. הדיון היום היה על אתגרי התעופה הישראלית וכיצד לשמר אותה כנכס אסטרטגי. בדיון השתתף גם יו"ר איגוד הטייסים הישראלי, מיידן בר. השדולה קראה בדיון להדדיות בהסכמי התעופה שחותמת ישראל וכן לחשיבה לטווח ארוך כיצד לשמר את התעופה הישראלית.
בצל המשבר החמור של חברות התעופה והחלפת הבעלים באל על, החברה הודיעה כי תאריך בשנה את תוקף הנקודות ואת מעמד לקוחות היוקרה של מועדון הנוסע המתמיד שלה מתחילת משבר הקורונה. נקודות שעומדות לפוג עד חודש דצמבר 2021 יקבלו שנת תוקף נוספת בצורה אוטומטית והודעה על כך תשלח לחברי המועדון. ההטבה תחול גם באופן רטרואקטיבי על נקודות שפגו החל מאפריל 2020. בנוסף, מעמדם של חברי מועדון במעמד כסף ומעלה יוארך גם הוא לשנה נוספת החל מסיום תוקף המעמד המקורי.