בית משפט השלום בתל אביב פסק לאחרונה פיצויים והוצאות של יותר מחצי מיליון שקל לבת 78 שנפגעה מרשלנות רפואית בטיפול שיניים: השופט מנחם (מריו) קליין קבע שבחירת הרופא להתחיל בהתקנת שתלים מבלי לטפל קודם בדלקת חניכיים מהווה התרשלות המצדיקה לחייב אותו לשאת בנזקים.
האישה ביקשה להתקין שתלים בלסת שעליהם יורכבו כתרים, אולם בתביעה שהגישה היא סיפרה שהטיפול הסתיים במפח נפש ובכישלון טוטאלי. לדבריה, מיד אחרי הדבקת הכתרים היא הרגישה חוסר יכולת לתפקד, ולאחר מכן נשלפו כל השתלים בלסת העליונה וכמה שתלים בלסת התחתונה. לדבריה, היא איבדה במהלך הטיפול גם תשע שיניים טבעיות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לכתב התביעה צורפה חוות דעת שלפיה הרופא התרשל בעיקר בכך שלא טיפל קודם כל בדלקת החניכיים של האישה. לעמדת המומחה, החדרת שתלים כשיש דלקת היא אסורה ברמה העקרונית, והיה על הרופא להרחיק קודם את מוקדי הדלקת שכן הם עלולים לזהם את השתלים ולהכשיל את הטיפול, כפי שאכן קרה.
מנגד טען הרופא באמצעות מומחה מטעמו כי הטיפול שנתן היה ללא דופי. הוא כפר בקשר הסיבתי בין דלקת החניכיים לכישלון השתלים, וטען כי הטיפול נכשל בגלל היגיינת הפה הלקויה של האישה והגנטיקה שקשורה למחלת החניכיים שלה. לשיטתו, מדובר במקרה נדיר ביותר של סיבוך שאינו באחריותו, מה גם שנזקי המטופלת נמוכים בהרבה מהנטען על ידה ועומדים על כמה עשרות אלפי שקלים בלבד.
אבל השופט קליין קבע שרופא השיניים התרשל בכך שלא טיפל בדלקת החניכיים לפני שניגש להתקין את השתלים. לדבריו, בשל כך נגרמה לאישה דלקת ונסיגת עצם שהובילה להוצאת השתלים, ובהתאם לספרות הרפואית המקובלת – אפשר היה למנוע זאת באמצעות טיפול מניעתי שסיכויי הצלחתו גבוהים מ-90%.
"סופו של הטיפול בכישלון כל השתלים", כתב. "לפיכך אני סבור שבמאזן ההסתברויות הנדרש, הוכח כי היה נדרש טיפול בדלקת החניכיים, הטיפול לא בוצע, וגם במהלך הטיפול לא בוצע כל מעקב בעניין מצב החניכיים, ובהסתברות גבוהה נגרמה בשל כך מחלת החניכיים המתבטאת בנסיגת עצם שגרמה בתורה לכשל השתלים והצורך בשליפתם".
בפסק הדין הודגש שהרופא לא יכול להישען על טענת הגנה של "סיבוך נדיר" שאינו באחריותו, שעה שלא עמד בסטנדרט המצופה ממנו – ביצוע טיפול מניעתי מקדים בדלקת החניכיים, אשר נועד להגדיל משמעותית את הסיכוי להצלחת התקנת השתלים והכתרים.
לפיכך קבע השופט שעל הרופא לפצות את המטופלת ב-409,800 שקל עבור נזקיה השונים, כגון כאב וסבל ועלות טיפולים מתקנים, בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך כ-100 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אורית ברגר יצחק עוסקת ברשלנות רפואית • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין