תעלולי חברות הגז הביתי עלולים להקשות על מעבר של צרכנים בין חברות: חברת אמישראגז לא תוכל לבטל הסדר פריסה לתשלומים של רכישת מכשיר לחימום גז ולדרוש את יתרת התשלום בתשלום אחד, אם הצרכן מבקש לעבור חברה, כך קבע משרד האנרגיה וכעת - גם בית המשפט.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה ביקשה מצרכנים שביקשו להתנתק מאספקת הגז שלה, לשלם על מכשיר חימום גז בתשלום אחד, בעוד שעד אז שילמו עליו בפריסה לתשלומים במשך חמש שנים. בכך נהגה כפי שנהגו בעבר חברות התקשורת שקשרו בין מכשיר טלפון לשירות והכריכה הזאת נאסרה עליהן.
1 צפייה בגלריה
טכנאי אמישראגז
טכנאי אמישראגז
טכנאי אמישראגז
(צילום: דנה קופל)
בעקבות תלונות צרכנים וחברות מתחרות, מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה הוציא ב-2019 הנחיה האוסרת להתנות עזיבה בתשלום מיידי על מחמם הגז שכן הדבר פוגע בתחרות במשק הגז הביתי. לפי המינהל קנית מחמם הגז לא קשורה לאספקת הגז. אלה שתי עסקאות שונות. ואמישראגז פנתה עקב כך לבית המשפט המחוזי בירושלים, שדחה את טענותיה וקבע כי התנאי שהחברה כוללת בהסכמיה מול הצרכנים מנוגד לדין.

פזגז המשיכה לספק גז לצרכנים שביקשו לעזוב

זו הפעם השנייה בחודשים האחרונים שבית-המשפט מקבל את עמדת משרד האנרגיה. לפני מספר שבועות קבע בית המשפט העליון כי חברת פזגז פגעה בתחרות במשק הגז הביתי בכך שמנעה החלפת ספק גז, והמשיכה לספק גז לצרכנים למרות שאלה הודיעו לה על הפסקת ההתקשרות עמה. היא גם לא מכרה את המיכל הנייח שהותקן בבניין לספק הנכנס אותו בחרו הדיירים. בית המשפט הטיל על החברה עיצום של כ-215 אלף שקל, במקום 700 אלף שקל שהתכוון המשרד להטיל על החברה.
מאמישראגז נמסר בתגובה: "לאחרונה, משרד האנרגיה דרש מחברת אמישראגז לשנות את הסעיף המדובר מהחוזה, למרות קביעת בתי משפט לאורך השנים שהחוזה חוקי ובר שימוש. לאור חילוקי הדעות בין משרד האנרגיה לחברה, פנתה אמישרגז לבית המשפט והיא תכבד כל פסיקה".
מפזגז נמסר בתגובה: "החברה פועלת לפי הוראות החוק וחוות הדעת של יועציה המשפטיים. במקרה זה, פעלה החברה בהתאם לפרשנות משפטית שניתנה על ידי יועציה. בית-המשפט המחוזי קיבל את עמדתה של פזגז בעניין, וביטל את העיצום הכספי. בערעור שהגישה המדינה לביהמ"ש העליון, הביע ביהמ"ש עמדה שונה ולפיכך, בהמלצתו, הגיעו הצדדים לפשרה, שהביאה להפחתת העיצום הכספי המקורי ב-70%. פזגז מכבדת את החלטת ביהמ"ש ותפעל על פיה".