עונת החופשות בחו"ל כבר החלה ולא תמיד היא מסתיימת בשלום מבחינה משפטית. בשנים האחרונות אירעו מקרים לא מעטים של ישראלים, ובהם בני נוער, שמצאו עצמם בסיטואציות לא נעימות במקרה הטוב, ופליליות במקרה הרע. "הסתבכות בפלילים במדינה זרה היא אירוע טראומתי, וזו חוויה שאינה שמורה בלעדית ל'עבריינים מקצועיים'. הסתבכויות קורות, זו יכולה להיות טעות בזיהוי, זו יכולה להיות אי הבנה, או אפילו אי הכרת החוק", מציין עו"ד ניר יסלוביץ, מומחה למשפט פלילי ובינלאומי, ויו"ר ועדת הסגרה ופשיעה בינלאומית בלשכת עוה"ד, המייצג ישראלים רבים בחו"ל.
מה הצעדים שצריך לעשות כדי להתמודד עם אירוע לא צפוי בחו"ל ומה חשוב שבני נוער שנוסעים לחופשת הקיץ ידעו על מנת להגן על עצמם? "אדם שנוסע לחו"ל צריך להתאים את עצמו לסביבה אליה הוא טס. לא צריך ללמוד את כל ספר החוקים של המדינה, אבל חשוב לדעת לכבד את המקום בו נמצאים. למשל, מי שבוחר לנפוש בדובאי חשוב שיידע שזו לא אמסטרדם, אי אפשר לעשן שם סמים קלים והענישה על כך מחמירה מאוד. מעבר לכך, יש לכבד את מנהגי המקום אליו אתם מגיעים, במיוחד בימים מתוחים שכאלה עדיף להצניע לכת, ולהישמר ממבקשי רעתנו בחו"ל".
1 צפייה בגלריה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
"כדאי להפעיל את השגרירות הישראלית, שיכולה לפקח שההליכים מתנהלים בהגינות"
(צילום: shutterstock)
מהי המלצתך לבני נוער שנוסעים עתה לחו"ל על מנת שלא יסתבכו? "לדעתי שתייה מרובה היא שורש כל רע של הישראלים בחו"ל. למשל, היא גורמת להסתבכויות שונות כמו חשד לביצוע עבירות מין ואלימות. זה גם עלול להוביל להסתבכות של ישראלים עם ישראלים. חשוב לדעת: לישראל יש סמכות להעמיד לדין אזרחים ישראלים בישראל על עבירה שביצעו בחו"ל, אם מדובר בעבירות אלימות או מין. יש לי תיק שמתנהל בישראל, שעוסק בשני ישראלים שרבו ביוון ואחד מהם נפצע, והגיש תלונה בישראל. הוגש כתב אישום והמשפט מתנהל כאן".
איך אדם שיש לו עבר של הסתבכות בחו"ל יכול לדעת שהוא לא נמצא בסיכון למעצר במעבר הגבול עכשיו? "זו בהחלט נקודה שחשוב לבדוק מראש. כיום, בעידן הגלובלי, הרשויות עושות שימוש בארגוני השיטור הבינלאומיים – האינטרפול והיורופול. אדם שהסתבך בעבר, והוא חושש שהתיק מהעבר יכול להוביל גם להסתבכות כעת, יכול לפנות בשאילתא לגוף שמפקח על פעילות האינטרפול ( ccf- Commision for Control of INTERPOL'S ) ולבדוק האם יש נגדו צו מעצר. הם משיבים לרוב תוך זמן מה, ואם מגלים שאכן יש צו שכזה, אפשר לעתור נגדו ולבדוק את תקינותו באמצעות עורך דין בעל ידע בתחום שנמצא בקשר ישיר אל מול האינטרפול".
עו"ד יסלוביץ מספר כי ייצג אזרח ישראלי שלפני כשנתיים נעצר ביוון רק כי שמו היה זהה לשם של האדם אותו רצו לעצור. "הייתה התערבות לא רק משפטית אלא גם דיפלומטית, והוא שוחרר לאחר זמן קצר", הוא מספר.
עו"ד ניר יוסלוביץ'עו"ד ניר יוסלוביץ'צילום: רונית ירון
האם הסתבכות בפלילים בחו"ל יכולה לקרות לכל אחד? "אפשר לומר שכל אחד יכול למצוא עצמו במעצר, או תחת הליכים, גם אם לא ביצע כל עבירה. זה יכול להיות פשוט מזל רע, להיקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון, זה יכול להיות טעות בזיהוי של אדם, וזה יכול להיות טעות בהבנת החוק. למשל, היה לי מקרה של אדם שצורך קנאביס בהיתר לפי מרשם רופא, אשר לקח עמו מהחומר למדינה אחרת, ושם ההיתר לא תקף. או הדוגמה המפורסמת של בני הזוג שצילמו ארמון בטורקיה, והסתבכו בחשד לריגול".
מה הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר אדם מוצא עצמו בסיטואציה של מעצר או חקירה במדינה זרה? "ראשית, לעמוד על כך שתימסר הודעה מיידית לחדר המצב של משרד החוץ, וכן הודעה לבן משפחה, על מנת שידאגו לעורך דין. בנוסף, לא להסכים לייצוג של עו"ד ציבורי מטעם המדינה הזרה, כי אי אפשר לדעת את מקצועיותו ואיכותו. וחשוב מאוד - לא לנהל שום שיחה אגבית או שיחת חולין עם השוטרים או החוקרים, כי כל אמירה סתמית ואגבית יכולה לשמש נגדך לפי הדין המקומי.
"יש להמתין לעו"ד שלך, שנשכר על ידיך, שיתדרך אותך. וכמובן, לא לחתום על שום הצהרה מבלי שעו"ד קרא את ההצהרה ואישר לחתום. יש מדינות שהעו"ד יכול להיכנס אתך לחדר החקירות, ושם לסייע ולפקח על ההוגנות של החקירה עצמה, ואף לבוא במגע עם גורמי החקירה על מנת לשכנעם לשחרר את החשוד/עצור".
האם ניתן להפעיל את השגרירות או המערכת הדיפלומטית הישראלית? "בהחלט. השגרירות יכולה לפקח ולבדוק שהתנאים ההומניטריים נשמרים, שההליכים מתנהלים בהגינות ומהניסיון שלי, כשנפלו פגמים בתקינות ההליך, יש למשרד החוץ את היכולת להתערב".
איך יודעים לבחור את העו"ד המקומי? עו"ד יסלוביץ ממליץ לבחור עו"ד ישראלי, אשר יש לו ניסיון בייצוג בחו"ל, לרוב ניסיון בעבודה מול רשויות חקירה שונות בחו"ל לרבות ניסיון עם עבודה משותפת עם עו"ד מקומי. "בחירת עורך דין היא אירוע מורכב, צריך לוודא שהוא מומחה בתחום הספציפי ויש לו רזומה רלוונטי. זו מטלה מאוד מורכבת למי שלא מכיר את החוק המקומי, ובמיוחד כשהוא נתון תחת לחץ. לכן, השילוב של עו"ד ישראלי, שמבין את הלקוח הישראלי, ויודע להתאים לו צוות ייצוג מקצועי מקומי, זה השילוב הנכון בעיני בעוד המטרה המקודשת תמיד תהיה להוביל לשחרור של הלקוח במהירות לשם הבאתו ארצה".
האם אפשר לגרום לכך שההליך המשפטי נגדי יעבור לישראל? "לרוב לא. ההליך המשפטי יתנהל לפי החוק המקומי. מה שכן אפשר, זה שכאשר נגזר עונש, אם יש אמנה מתאימה, ניתן לבקש לרצות את המאסר בישראל".