בחודש ינואר צפוי לעלות שירות חדשני במשרד המשפטים שיספק הגנה ליורשים בישראל: הודעת התראה במייל או לנייד, שתיידע כל יורש אפשרי שיירשם לשירות, לפיו אדם אחר המקורב למנוח הגיש בקשה לירושה. מהחודש הבא יעלה שירות חדש של האפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה, לפיו כל מי שיירשם לשירות באתר האינטרנט יוכל לקבל התראה כאשר הוגשה לרשם הירושה בקשה על ידי אדם אחר המקורב למנוח. מדובר במקרים של הוצאת צו ירושה (במקרה והמנוח לא הותיר צוואה), או צו קיום צוואה (במקרה והמנוח הותיר צוואה).
לדוגמה, אם קרוב משפחה נפטר ואדם סבור שהמנוח הותיר הוראות בצוואה והוא נמנה על היורשים בה, אז הוא יוכל לקבל הודעה אם אדם אחר יגיש בקשה לצו קיום צוואה. בדרך זו האדם יוכל לברר אם הוגשה בקשה לצו קיום צוואה על ידי גורם כלשהו, ואם כן להגיש בקשה לעיון בתיק. כך יוכל להחליט להגיש התנגדות לרשם הירושה בטענה כי הוא היורש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
סכסוכי ירושה
סכסוכי ירושה
סכסוכי ירושה
(צילום: Shutterstock)
מקרה נוסף, לדוגמה: קשיש נפטר ללא צוואה ויש לו שני ילדים שהם לא בקשר זה עם זה. במקרה זה, הדבר יאפשר למי שיבחר בכך להתעדכן אם אחד מהיורשים הגיש בקשה. השירות הזה גם יאפשר לאתר חשד לפעילות עבריינית ברגע שיתגלה כי אדם הצהיר שאין למנוח עוד יורשים מלבדו, ולא כך הדבר.
כשאדם מגיע ומגיש לרשם בקשה לקבלת צו ירושה או צו קיום צוואה, הוא מחויב לעדכן את כל היורשים על פי דין או הזוכים לפי הצוואה ולהצהיר על זהות היורשים. באפוטרופוס הכללי נסמכים על הצהרות אלו. מעבר לכך, דבר הבקשה להוצאת הצו מפורסמת בעיתונים וברשומות על מנת שכל אחד שחושב שהוא אמור להיות גם יורש יידע מכך. כמובן שבמקרה שאדם יגיש בקשה להוצאת צו ירושה בידיעה שיש עוד יורשים והוא השמיט אותם, הוא עובר עבירה פלילית. גם לאחר שניתן צו ירושה או קיום צוואה, אם אדם סבור כי הוא אמור להיכלל בין היורשים הוא יכול לבקש לתקן את צו שהוצא.
מהאפוטרופוס הכללי והממונה על ענייני ירושה, עו"ד בן ציון פיגלסון, נמסר כי "האפוטרופוס הכללי פועל כל העת להקלה על הציבור והפחתת בירוקרטיה. בימים אלו מקודמת מערכת טכנולוגית שתשמש כאמצעי יידוע לכלל הציבור על הגשת בקשות לצווים אצל רשם הירושה. כך, לאחר הרשמה קצרה ופשוטה באתר האינטרנט יתאפשר לכל אדם לקבל עדכון מיידי על הגשת בקשה לפתיחת הליך ברשם הירושה. החיווי ישלח למבקש בדואר אלקטרוני או בהודעת טקסט והוא יוכל להגיש בקשה להתנגדות למתן הצו".