עובדי המכס במעברים ניצנה ונהר הירדן שובתים מהבוקר (ד') - האם בגלל דרישות כספיות או בגלל חשש לביטחונם האישי?
חודש ויום לאחר הפיגוע במעבר אלנבי בו נרצחו שלושה ישראלים, פתחו היום עובדי המכס במעברים ניצנה ונהר הירדן בעיצומים, מה שמקשה על הסחורות הנכנסות מירדן ומצריים להיכנס לישראל. בעוד בהסתדרות טוענים כי העיצומים נועדו לשפר את האבטחה עליהם בזמן עבודתם, במשרד התחבורה שמפעיל את מעברי הגבול טוענים בתוקף - העיצומים נעשים בכדי להגדיל את שכר הפקידים בגין תוספת סיכון. 
1 צפייה בגלריה
בזמן שנתב"ג סגור, מעבר גבול נהר הירדן פתוח לעוברים
בזמן שנתב"ג סגור, מעבר גבול נהר הירדן פתוח לעוברים
מעבר נהר הירדן
(צילום: אביהו שפירא)

כך או כך, משמעות מהמלך של העובדים היא שסחורות אשר אמורות להיכנס בעיקר מירדן אך גם ממצרים לישראל כמעט ולא נכנסות בשעות האחרונות. על פי נתוני משרד התחבורה במעבר ניצנה עוברות ביום כ-35 משאיות ובמעבר נהר הירדן מדובר בכ-70 משאיות שמשעות הבוקר מסורבות כניסה. 
על פי בדיקת ynet נכון לשעות אלו, פקידי המכס לא מאפשרים לנהגים ירדנים או מצריים לעבור במעבר, כך שבשניהם עוברים רק 60% מסך העוברים בדרך כלל ביום. למעשה, המשאיות היחידות שמצליחות לעבור הן משאיות שאינם צריכות לערוך שיקוף כגון משאיות מלט ובטון. אך משאיות עם סחורות בעלות נהג לא ישראלי אינם מורשות להיכנס ארצה. 
במשרד התחבורה אשר מפעיל את המעבירים דרך רשות שדות התעופה החליטו בכל זאת לנסות להפעיל את המכס המעביר באמצעות חיילים הנמצאים במקום. 
על אף שבמשרד התחבורה מגדירים זאת כשביתה איטלקית, יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי, טוען כי הוא התריע שהמצב בשטח קשה במכתב ששלח למנהל רשות המיסים עו"ד שי אהרונוביץ' ב-16 בספטמבר תחת הכותרת "התרעה דחופה על חשש לפגיעה בחיי עובדי אגף המכס - כרוניקה של הסלמה וטרור במעברי הגבול". 
במכתב, שנשלח למנהל רשות המיסים כשבוע לאחר הפיגוע במעבר אלנבי, דורש עו"ד אלקלעי להכיר בעובדי המכס במעברי הגבול כעובדים ביטחוניים ולהקצות משאבים לשמור על ביטחונם. "האלימות וההברחות מצד ארגוני הטרור הסלימו עד כדי יצירת משולש טרור כסף, סמים ואמצעי לחימה", כתב אלקלעי במכתבו וטוען כי עשרות הברחות טופלו על ידי פקידי המכס שנמצאים בסכנה. 
בשיחה עם ynet טען אלקלעי כי השביתה היא תוצאה של חוסר מאמץ מטעם רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה. "התחושה היא שהאנשים שם מופקרים עם מאבטח אחד למתחם המטענים בכל אחד משני המעברים. מדובר בשטח עצום, ואם פיגוע קורה בצד אחד ייקח למאבטח זמן להגיע לנקודה. אין שם נקודת משטרה או צבא ואין שם משילות. יש חייל אחד שמאבטח את כל האזור של המטענים, האנשים שם נכנסים לאולם הנוסעים ללא בדיקה כי אפילו אין שם מגנומטר, ככה מסוכן לעבוד ולא נעבוד". 
בכירים במשרד התחבורה מאידך טוענים כי השביתה הפתאומית איננה סובבת סביב הביטחון האישי של עובדי המכס אלא בגלל כסף ותוספות הסיכון שהם מבקשים. גורם בכיר במשרד אמר היום ל-ynet: "נכון לכרגע אנחנו נעזרים בחיילים שיעשו את העבודה של עובדי המכס, אבל יש כאן פגיעה קשה מאוד בכלכלה הישראלית שיכולה להחריף ככל שהשביתה הזו תמשיך. אנשים צריכים להבין שישראל בזמן מלחמה וזה לא הזמן לשביתות".