אושרה תוכנית הענק להקמת רובע מגורים חדש בעיר נתיבות: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה להפקדה את התוכנית לבנייה של 16 אלף יחידות דיור חדשות בחלקה הצפוני של העיר, שיוסיפו כ-80 אלף תושבים ל-51 אלף שגרים בה.
התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשיתוף עם עיריית נתיבות עוד לפני מלחמת חרבות ברזל, משתרעת על שטח כולל של כ-4,280 דונם וכוללת לצד יחידות הדיור גם תוספת של 470 דונם עבור מבני ציבור, כמיליון מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, כ-540 דונם של שטחים פתוחים וטיילת לאורך נחל חנון. יצוין כי כחלק מהתוכנית, מתוכנן בדרום-מזרח העיר מתחם תעסוקה חדש, בסמוך למסוף מטענים של רכבת ישראל שהקמתו כבר אושרה, במטרה לתמוך בתוספת האוכלוסייה הצפויה.
2 צפייה בגלריה
הדמיה של רובע המגורים החדש בנתיבות
הדמיה של רובע המגורים החדש בנתיבות
הדמיה של רובע המגורים החדש בנתיבות
(הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות)
התוכנית, שנערכה על ידי דרמן ורבקל אדריכלות, כוללת תמהיל בינוי מגוון והדרגתי: בתים צמודי קרקע, שימשיכו את האופי הכפרי של מושב תקומה הסמוך; לצד מגדלי מגורים בני עד 25 קומות שיוקמו במרכז הרובע ולאורך הצירים המרכזיים. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-1,600 יחידות יוקצו לטובת דירות קטנות (עד 55 מ"ר), וכן כ-4,800 יחידות יכללו דיורית.
נזכיר כי לאחרונה אושרה גם תוכנית בשדרות לבנייה של כ-4,600 דירות, כאשר לשתי התוכניות הוגשו התנגדויות מטעם המועצה האזורית שער הנגב, בטענה כי יחידות הדיור החדשות יוקמו על חשבון שטחים חקלאיים של מושבים וקיבוצים שכנים.

אשדוד: 700 דירות בפינוי בינוי

בתוך כך, הותמ"ל אישרה תוכנית התחדשות עירונית בשכונת נאות ספיר באשדוד, הכוללת הקמה של כ-700 יחידות דיור חדשות, לצד כ-1,800 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-6,700 מ"ר עבור מבני ציבור ו-6,400 מ"ר עבור שטחים פתוחים. התוכנית משתרעת על שטח כולל של כ-38 דונם וממוקמת במתחם נאות ספיר, בקרבת גן "אברהם ציגל" בין הרחובות הרצל, שמואל הנגיד, נאות ספיר והרב שלום שבזי.
במסגרת התוכנית, שקודמה על ידי חברת נופך התחדשות עירונית ונערכה על ידי יגאל לוי וסטודיו זהבי אדריכלים, ייבנו 4 מגדלים בני עד 30 קומות לצד 5 בניינים בני 9 קומות, שישלבו מסחר תעסוקה ומבני ציבור. מתוך כלל יחידות הדיור, 180 דירות יוקצו לטובת דירות קטנות (עד 55 מ"ר). כיום מצויים במתחם 9 בנייני שיכון ותיקים בני 4 קומות הכוללים 200 יחידות דיור, שיפונו לטובת הפרויקט החדש. התוכנית אף מקצה שטחים למוסדות ציבור, בהם גני ילדים, מעונות יום ובית כנסת.
2 צפייה בגלריה
תוכנית נאות ספיר אשדוד
תוכנית נאות ספיר אשדוד
תוכנית נאות ספיר אשדוד
(הדמיה: יגאל לוי וסטודיו זהבי אדריכלים)
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר הותמ"ל, הרב נתן אלנתן, התייחס לשתי התוכניות. על נתיבות אמר כי "מדובר בתוכנית חשובה במעלה, לאחר שהתוכניות הקודמות בעיר נמצאות כיום בשלבי בנייה ופיתוח. הרובע העירוני המוצע, הכולל מתחם תעסוקה חדש, יסייע באופן משמעותי להגדלת היצע הדיור ויחזק את החזון העירוני של נתיבות כעיר משמעותית באזור הנגב המערבי". על התוכנית באשדוד מסר: "מדובר בתוכנית חשובה לפינוי בינוי באשדוד, אשר עתידה להצטרף למארג התוכניות להתחדשות המקודמות כיום. היא מציעה חידוש למרקם העירוני הקיים, תוך דגש משמעותי לשיפור הנגישות ושדרוג תשתיות התחבורה הציבורית בעיר".
מתכננת הותמ"ל במינהל התכנון, אדריכלית סיגי בארי, ציינה כי התוכנית בנתיבות "ממשיכה את תנופת הפיתוח בעיר, תוך חיבור מיטבי לשכונות הקיימות. התוכנית מעגנת בתוכה שדרוג וטיפול בתשתיות כחלק מחוק הותמ"ל, ומוסיפה לחזק שטחי תעשייה ומסחר בקרבת תחנת הרכבת". על התוכנית באשדוד אמרה כי "התוכנית מציעה שינוי משמעותי למתחם מרכזי באשדוד, ומהווה נדבך חשוב לתהליכי התחדשות של העיר. היא מחזקת צירים עירוניים תוך שמירה על איכויות שכונתיות, על ידי שדרוג השטחים הפתוחים בלב המתחם והנגשתם לציבור".