הוועדה המקומית בירושלים החליטה להמליץ לאשר את תכנית 'קירוי בגין' בעיר. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בהתנגדויות. מדובר בתוכנית הצפויה ליצור רצף עירוני בין שכונת בית הכרם ממערב, גבעת רם ממזרח ואזור הכניסה לעיר מצפון, על ידי בניית קירוי מעל לכביש בגין (כביש מס' 20). מעיריית ירושלים נמסר כי "התוכנית תהפוך את הכביש הסואן והמזהם החוצה את העיר לפארק ציבורי רחב היקף המחבר את שכונות המערב למרכזה ולצפונה של העיר ואל האקדמיה ומרחבי התעסוקה המתקדמים שמוקמים בשוליו".
עוד מציעה התוכנית מבני מגורים, שטחי מסחר, מרחבי תעסוקה, מלונאות, מבנים ומוסדות ציבור ושטח ציבורי פתוח. היקף התכנית הינו כ- 214 דונם, ובמסגרתה מוצעת בנית מבני מגורים בני 2,210 יחידות דיור. על פי הוראות התוכנית ניתן יהיה לבנות 7 בנייני מגורים בני 6 עד 15 קומות לצד מבנה בן 45 קומות המיועד למלונאות, מסחר ותעסוקה. עוד מציעה התוכנית גם ארבעה מבנים המיועדים למגורים ולמסחר בני 45 קומות והקצאה של כ-55 דונם עבור מבנים ומוסדות ציבור וכ-64 דונם לשטח ציבורי פתוח. עורך התוכנית הוא רנדי אפשטיין ממשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים.
כאמור, ההמלצה לאשר את התוכנית מגיעה לאחר שהתקיים דיון בהתנגדויות. מעיריית ירושלים נמסר כי: "הוועדה המקומית החליטה לדחות את מרבית מההתנגדויות לאור כך שהתוכנית הינה תכנית עירונית חשובה וחדשנית המסיבה כביש ראשי סואן ומזהם והופכת אותו לפארק רחב ידיים המחבר בין חלקי העיר ואשר בשוליו מתממשת מדיניות העיר הכוללת בנייה מתקדמת עם עירוב שימושים ומרחבים ציבוריים פתוחים. התכנית עושה שימוש יעיל בקרקע והופכת מפגע קיים למרכז התורם לעיר. בתוכנית מעברים לקו הירוק של רכבת הקלה, והיא תורמת למדיניות המעבר לתחבורה ציבורית שהעירייה מקדמת".
נציין כי לפני שנים קודמה תוכית דומה לקירוי נתיבי איילון בתל אביב שהציעה מהלך דומה אולם לא הגיעה לכדי מימוש.
"רצף אקולוגי מדרום לצפון"
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "תוכנית 'קירוי בגין' היא תוכנית חדשנית ומתקדמת המבטאת את חזון העיר. התוכנית מצליחה ליצור רצף אקולוגי מדרום לצפון, פארק רחב ידיים שמחבר את שני חלקי העיר יחדיו ויוצרת מרכז המחבר בין האקדמיה, לתעשייה המתקדמת, מוסיפה מקומות מגורים ושטחי מסחר. אני מבקש להודות לרמ"י שתרמה רבות להקמת הפארק ולהרל"י שיזמה את התוכנית".
מהנדס העיר ירושלים, אינג' יואל אבן: "כשהצגתי ברחבי המדינה ובפורומים של תכנון וכלכלה את התוכנית, הם אמרו לי: אין סיכוי, אתם חולמים. מדובר בתכנון מורכב וקפדני שהביא לידי ביטוי את חזון ראש העיר ואת התפיסה התכנונית החדשה של העיר".
עם זאת, התוכנית אותה מקדמת העירייה נתקלה גם בהתנגדויות. סגן ראש העירייה, יוסי חביליו , אחד המתנגדים הבולטים לתוכנית מסר כי: "אני סבור שהתוכנית תפגע באופן קשה בשכונת בית הכרם שיועמסו עליה עוד אלפי יחידות דיור ללא תשתיות מספיקות. בנוסף אני סבור גם שהצגת התוכנית כירוקה אינה נכונה, שכן היא פוגעת בשטחים ירוקים קיימים, ובהתחשב בתוספת יחידות הדיור היא מקטינה את השטח הירוק לתושב".
עוד הוסיף חביליו כי: "העובדה שלא זומנו מתנגדים לדיון בוועדה המקומית אינה תקינה, במיוחד לאור מאות ההתנגדויות והעובדה שהעירייה היא היוזמת של התוכנית. מעבר לכך, התוכנית מתבססת על נתונים כלכליים שלא הוצגו בפנינו, וזה חוסר אחריות משווע לאשר תוכנית בלי להבין את ההיבטים הכלכליים שלה.אנחנו עלולים להשאר בסופו של יום עם המגדלים וללא הקירוי".
נזכיר כי התוכנית הומלצה לאישור אך טרם אושרה סופית וגם לתומכים כמו גם למתנגדים יש עוד הזדמנות לשטוח את טענותיהם בפני הגורמים הרלוונטיים.