במקום בתי מלאכה – מגדלי מגורים ותעסוקה ובית ספר חדש: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, נתנה השבוע תוקף למתחם משולב למגורים, תעסוקה ובית ספר חדש בצפון-מערב גבעתיים ברחובות עליית הנוער ותע"ש (מתחם ציפורן על שם בעלי המתחם). המשמעות של מתן התוקף היא אישור סופי של התוכנית, כך שניתן יהיה להוציא היתרי בנייה מכוחה. התוכנית קודמה לראשונה ב-2013 ורק ב-2021 הומלצה לוועדה המחוזית.
התוכנית, שקודמה על ידי חברת תדהר ונערכה על ידי משרד כנען שנהב אדריכלים, משתרעת על שטח כולל של 7.7 דונם במתחם הרחובות עליית הנוער ממערב, התע"ש מצפון והוורדים ממזרח, בסמוך לגבול עם תל אביב. היא מציעה, כאמור, תכנון מחודש של שטח בייעוד מלאכה בלב שכונת מגורים, תוך הפיכתו למתחם עירוב שימושים.
1 צפייה בגלריה
רפוייקט עליית הנוער גבעתיים
רפוייקט עליית הנוער גבעתיים
פרויקט עליית הנוער בגבעתיים
(הדמייה: כנען- שנהב אדריכלים )
במסגרת התוכנית יוקמו שני מגדלים לאורך רחוב עליית הנוער בני 30 קומות. מגדל אחד ישמש לתעסוקה ומסחר והשני למגורים. בסך הכול כוללת התוכנית 222 יחידות דיור שיוקמו במתחם. המגדלים ייבנו מעל מבנה בן 9 קומות, המאפשר דופן מסחרית ברחוב עליית הנוער, דופן מגורים ברחוב התע"ש ודופן ציבורית ברחוב הוורדים. יצוין כי בהחלטה למתן תוקף החליטה הוועדה להוסיף 30 יחידות דיור נוספות למתחם, כלומר זכויות הבנייה גדלו ממה שהציעה התוכנית המקורית.
בעורף המתחם מקצה התוכנית שטח של 2.2 דונם לצורכי ציבור לטובת הקמת בית ספר חדש בן 16 כיתות. במינהל התכנון מציינים כי הקמת בית הספר מהווה פיילוט חדשני המקודם בשיתוף עם משרד החינוך, ומתוכנן בחלקו על חטיבת הקרקע הציבורית ובחלקו בקומות המסד של מגדל התעסוקה. על פי המינהל, בית הספר למעשה "מנצל את חטיבת הקרקע באופן מקסימלי על ידי ניצול רב שכבתי, תוך שימוש במפלסים השונים ובגגות קומות המסד כחצרות בית הספר".
תוכנית המתאר של גבעתיים קובעת כי כדי לאפשר את התחדשות העיר ולתת מענה לגידול האוכלוסייה, יש צורך בהפקעות נרחבות לשטחי ציבור. מדובר במתחם ראשון שמאושר מתוך תוכנית צפון מערב העיר, שהופקדה בתחילת יולי 2024, ובוועדה הסבירו כי הוא "מייצר יש מאין מעל 40% משטח המגרש לטובת הציבור במסגרת הפקעות לטובת הרחבת דרכים ושטחי ציבור, ובנוסף שטחים מבונים בקומות המגדלים לצורך הקמת בית ספר חדש".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, מסר כי "מתחמים מורכבים בעירוב שימושים זה העתיד התכנוני של לב מטרופולין תל אביב. התוכנית מהווה סנונית ראשונה לבית ספר משולב בשטחי תעסוקה, מסחר ומגורים, כל זאת בתיאום העיר, יזמי התוכנית ומשרד החינוך".
מעיריית גבעתיים נמסר: "התוכניות העתידיות של העיר, שזו אחת מהן ושעליהן עבדו בעשור האחרון מיטב אנשי המקצוע, מייצרות תכנון אפקטיבי שמגדיל את שטחי המשרדים והתעסוקה בעיר – ומפנה שטחים לבתי ספר, גני ילדים ומגוון מבני הציבור הנדרשים להבטחת שמירת איכות החיים הגבוהה בעיר. מתחם ציפורן הוא אחד ממתחמי התכנון הללו ואנו מברכים על אישורו וקידומו על ידי הוועדה המחוזית".