פשיטת הרגל של סרי לנקה צפויה להביא לסיום שירותו המבצעי של מטוס הקרב הישראלי האחרון, ותעלה לתעשייה האווירית כ-50 מיליון דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשנה שעברה חתמה סרי לנקה עם התעשייה האווירית על עסקה להשבחת חמשת מטוסי הכפיר שלה, שנועדה להאריך את חייהם בכ-15 שנה, כך שהיו אמורים להישאר בשירות עד 2035, בדיוק 60 שנה לאחר טיסת הבכורה של הכפיר בארץ.
2 צפייה בגלריה
סרי לנקה מפגינים פרצו ללשכת ראש הממשלה בעיר קולומבו
סרי לנקה מפגינים פרצו ללשכת ראש הממשלה בעיר קולומבו
סרי לנקה. מפגינים פרצו ללשכת ראש הממשלה בעיר קולומבו
(צילום: רויטרס )
סרי לנקה רכשה את מטוסי הכפיר שלה ב-1996 לאחר סגירת טייס הכפיר הישראלית האחרונה, וכבר אז היו אלה מטוסים שנמסרו במקור לחיל האוויר הישראלי בסוף שנות ה-70. המטוסים ששימשו אז במלחמת האזרחים במדינה, איפשרו לראשונה לממשלה לתקוף מהאוויר את בסיסי המורדים.
אולם, בשבועות האחרונים ניתקו בסרי לנקה קשר עם התעשייה האווירית לגבי המשך קידום העסקה. עם נפילת הממשלה והמהומות במדינה שמתקשה לרכוש מזון ודלק, תתקשה סרי לנקה בשנים הקרובות למצוא משאבים לחדש את צי מטוסי הקרב הוותיקים שלה. גם אם תמצא כאלה, ידחפו אותה מדינות שעשויות להשתתף בחילוצה הכלכלי, הודו או סין, לרכוש מהן מטוסי קרב משומשים מייצור מקומי.
2 צפייה בגלריה
מטוס כפיר של סרי לנקה
מטוס כפיר של סרי לנקה
מטוס כפיר של סרי לנקה
(מוויקיפדיה)
מלבד סרי לנקה, טס כיום הכפיר רק בחיל האוויר של קולומביה, שרכשה ב-2011 מהתעשייה האווירית 22 מטוסים שעברו השבחה מאסיבית, וצוידו בחימוש מתקדם של רפאל. מאז הרשים המטוס בתרגילים בינלאומיים, אבל הקולומביאנים הספיקו לאבד שני מטוסים בתאונות אימונים.
קולומביה בוחנת כעת רכישת 12 מטוסי אף-16 משומשים מדנמרק, בטענה שהיא מתקשה כיום להשיג חלפים לכפיר המתיישן. המטוס עשוי לצאת משירות במדינה עוד השנה.
עבור התע"א מדובר בביטולה של עסקה קטנה יחסית, אבל עבור מטוס הקרב הישראלי האחרון, 2022 עשויה לסמן את סופו כמטוס קרב מבצעי.
מלבד קולומביה וסרי לנקה, טסים כיום בעולם רק שישה מטוסי כפיר בארה"ב, בשירות חברה פרטית המספקת לחיל האוויר האמריקני שירותי ביום אויב.