שטרות ומטבעות של מדינות מסביב לעולם הם חלק מרכזי בזהות הלאומית שלהן. מנהיגים ואישים חשובים יופיעו עליהם, ולעיתים יהיו אלה בעלי חיים לאומיים או מאכלים ייחודיים שיוטבעו כדי להוות סממן מייצג עבור מדינה. לראשונה הופיעו השטרות בסין עוד בשנת 800 לספירה, ולאירופה ככל הנראה הגיע הרעיון רק ב-1661, אז השטרות החלו להופיע בשוודיה.
בארבעים השנים האחרונות החלו מדינות שונות להדפיס את שטרותיהן על ניירות פלסטיק, כחלק מהמאבק בזיוף כסף, ובמהלך השנים החלו להופיע שטרות יותר ויותר מגוונים עם ציורים מקוריים ועיצובים ייחודיים. הנה כמה מהשטרות היפים והמעניינים בעולם, שמעוצבים באופן ייחודי ומדגישים את התרבות והאופי של כמה מדינות מרחבי העולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

פלורין, ארובה

השטר הירוק בשווי 100 פלורין ועליו תמונה של איגואנה גדולה נבחר לשטר היפה ביותר בשנת 2019 על ידי האגודה הבינלאומית לשטרות הבנק (IBNS). זה היה חלק מסדרה חדשה של שטרות בשם "כוכבי ארובה", אשר שוחררה ביוני 2019, בעיצוב מחודש של המטבע הארובי, לראשונה זה 30 שנה. אלמנטים מהתרבות, החי והצומח של האומה הקאריבית שולבו בעיצובים, שכללו פורמט אנכי חדש.
שווי: כ-1.72 שקל ל-1 פלורין.
20 צפייה בגלריה
פלורין ארובה
פלורין ארובה
האיגואנה של ארובה. נבחר לשטר היפה ביותר בשנת 2019 על ידי האגודה הבינלאומית לשטרות
(צילום: Shutterstock)

שילינג, אוגנדה

שטר ה-50 אלף שילינג של אוגנדה זכה בעבר בפרס שטר השנה, הודות לעיצובו המרשים ששואב את נכסי הטבע של המדינה ממזרח אפריקה. צבעו צהוב וכולל איור מושך עין של גורילת ההרים עם הגב הכסוף, אשר נמצאת בסכנת הכחדה. בצד השני, ניתן לראות תמונה של אנדרטה מקומית שנבנתה לרגל אירוח פגישת ראשי ממשלות חבר העמים הבריטי (CHOGM) וכן את האיור של יער הגשם הטרופי בווינדי (Bwindi) שבו חיות גורילות ההרים.
שווי: כ-0.00088 שקלים ל-1 שילינג.
20 צפייה בגלריה
שילינג אוגנדה
שילינג אוגנדה
גורילת הרים בסכנת הכחדה. שטר ה-50 אלף שילינג של אוגנדה זכה בעבר בפרס שטר השנה
(צילום: Shutterstock)

טאלה, סמואה

המטבע של סמואה, הוצג בשנת 1967 לאחר שמדינת דרום האוקיינוס השקט קיבלה עצמאות מדינית מניו זילנד. השטרות הצבעוניים, שהונפקו על ידי הבנק המרכזי של סמואה, מייצגים את הגיוון והיופי של הסביבה והתרבות הטבעית שלה. השטר בגווני הצהוב והכתום של 20 טאלה כולל מפל מים שוצף ואת הציפור הלאומית, יונת סמואה (manumea) והפרח הלאומי, טיאלה (Teuila).
שווי: כ-1.12 שקלים ל-1 טאלה.
20 צפייה בגלריה
טאלה סמואה
טאלה סמואה
השטר של סמואה הוצג בשנת 1967 לאחר שמדינת דרום האוקיינוס השקט קיבלה עצמאות מדינית מניו זילנד
(צילום: Shutterstock)

לירה מצרית, מצרים

הלירה המצרית היא המטבע של שכנתינו הצפון אפריקנית, בערכים של 1, 5, 10, 20, 50, 100 ו-200. על השטרות מודפסים תמונות של אתרים דתיים שונים ומונומנטים עתיקים כמו הספינקס בגיזה. הם כוללים גם את הסמל המצרי ויש להם טקסט בערבית מאחור ובאנגלית בחזית. המטבע החל להיות מוטבע לשימוש הציבור החל משנת 1836, כשהבנק המרכזי של מצרים החל להנפיק שטרות החל מתחילת אפריל 1899.
שווי: כ-0.2 שקלים ל-1 לירה.
20 צפייה בגלריה
לירה מצרית מצרים
לירה מצרית מצרים
הלירה המצרית נכנסה לשימוש הציבור בשנת 1836. הספינקס בגיזה הוא אחד מהמונומנטים על השטרות
(צילום: Shutterstock)

קרונה, איסלנד

שטרותיה של איסלנד, ארץ הקרח והאש, מונפקים על ידי Seðlabanki Íslands, הבנק המרכזי של המדינה, וזמינים בערכים של 10,000, 5,000, 2,000, 1,000 ו-500 קרונות. העיצוב של השטר בסך 5,000 קרונות הוכנס לראשונה למחזור בשנת 1986 והייתה זו הפעם הראשונה שבה הופיעה אישה על השטרות של המדינה. הדמות שהופיעה על השטרות הללו היא ראגניאור יונסדוטיר, שנולדה בשנת 1646 כבת עשירה של כומר. היא נישאה פעמיים לשני בישופים והייתה ידועה בכישורי האומנות שלה, אשר זיכו אותה בכבוד להופיע על השטרות המקומיים.
שווי: כ-0.02 שקלים ל-1 קרונה.
20 צפייה בגלריה
קרונה איסלנד
קרונה איסלנד
קרונה איסלנד. השטר בסך 5,000 קרונות הוצא ב-1986 כשלראשונה דמות של אישה מופיעה שטר איסלנדי
(צילום: Shutterstock)

ראנד, דרום אפריקה

מקור שמו של הראנד הדרום אפריקני בוויטווטרסראנד, הרכס עליו בנויה העיר יוהנסבורג ובו נמצאו מרבית מרבצי הזהב של המדינה. את השטרות מעטרים חיות בר המכונות "חמשת הגדולים" של ממלכת החיות - הקרנף, הפיל, האריה, התאו והנמר - שממחישות את חמשת השטרות שלה. בשטר של 50 ראנד מופיע מלך החיות, הלא הוא האריה. מאז 2012, כל שטרות המדינה נושאים את דמותו של הנשיא המנוח נלסון מנדלה בגב השטר.
שווי: כ-0.20 שקלים ל-1 ראנד.
20 צפייה בגלריה
ראנד דרום אפריקה
ראנד דרום אפריקה
ראנד, דרום אפריקה. השטרות מעוטרים ב-5 הגדולים של ממלכת החיות: הקרנף, הפיל, האריה, התאו והנמר
(צילום: Shutterstock)

דולר, נמיביה

כמו הראנד הדרום אפריקני, גם השטרות של נמיביה כוללים תמונות של חיות הבר האייקוניות של המדינה. סדרת השטרות האחרונה של נמיביה עשויה מפולימר ושונתה כך שהיא כוללת תכונות אבטחה מוגברות החל משנת 2015. השטר הכתום והאדום של 20 דולר כולל דיוקן של סם נוג'ומה, הנשיא המייסד של הרפובליקה של נמיביה בחזית ואיור של בובאל איילי (Hartebeest), מין האנטילופה המקומי מאחור.
שווי: כ-0.20 שקלים ל-1 דולר.
20 צפייה בגלריה
דולר נמיביה
דולר נמיביה
כמו הראנד הדרום אפריקני, גם השטרות של נמיביה כוללים תמונות של חיות הבר האייקוניות של המדינה
(צילום: Shutterstock)

דולר ניו זילנדי, ניו זילנד

השטרות בניו זילנד הופצו בידי הבנק המרכזי החל משנת 1999 והינם בני חמישה ערכים: 5, 10, 20, 50 ו-100. הם עשויים מפולימר ולא מנייר ומעוצבים כך שמופיעים עליהם דמויות מכובדות ומרכזיות בתולדות המדינה, תמונות המלכה וכן צמחייה ובעלי חיים מקומיים. הסדרה של 5 דולר מציגה בגאווה את מטפס ההרים סר אדמונד הילרי, שהתפרסם בזכות ההעפלה הידועה הראשונה לפסגת הר האוורסט. כמו כן, על גבי שטר זה מופיע הר קוק/אוראקי וגם פינגווין צהוב העין שמזוהה עם המדינה.
שווי: כ-2.11 שקלים ל-1 דולר.
20 צפייה בגלריה
דולר ניו זילנד
דולר ניו זילנד
דולר ניו זילנד. על גבי שטר ה-5 דולר מופיע מטפס ההרים סר אדמונד הילרי שהעפיל לפסגת האוורסט
(צילום: Shutterstock)

קולון, קוסטה ריקה

המטבע של קוסטה ריקה, הקולון, נקרא על שמו של קריסטובל קולון (כריסטופר קולומבוס). הוא הוצג לראשונה בשנת 1896 והחליף את הפסו הקוסטה ריקני. השטרות הצבעוניים כוללים כולם את הגואריה מורדה, סחלב שהוא הפרח הלאומי של המדינה, ועיצובים בהשראת חיות הבר של קוסטה ריקה, כמו העצלן (שהוא גם החיה הלאומית שלה), יונק הדבש, פרפר המורפו וקוף הקפוצ'ין לבן הראש. הבנק המרכזי של קוסטה ריקה נמצא כעת בתהליך בו יומרו השטרות וייוצרו מפולימר.
שווי: כ-0.005 שקלים ל-1 קולון.
20 צפייה בגלריה
קולון קוסטה ריקה
קולון קוסטה ריקה
קולון, קוסטה ריקה. הפרח הלאומי של המדינה ועיצובים בהשראת חיות בר
(צילום: Shutterstock)

דולר, איי קוק

כיום, המטבע הרשמי של איי קוק הוא הדולר הניו זילנדי, אך עדיין ישנם כמה שטרות ומטבעות שהונפקו על ידי האומה הדרומית באוקיינוס השקט. בדרך כלל ניתן להשתמש בהם באיים, אך לא ניתן להחליף אותם מחוץ למדינה. חלק מהשטרות נאספים כעת יותר כמזכרות כמו השטר יוצא הדופן של 3 דולר, הכולל תמונה מהאגדה המקומית של אינה והכריש.
שווי: כ-2.11 שקלים ל-1 דולר (זהה לדולר ניו זילנדי).
20 צפייה בגלריה
דולר איי קוק
דולר איי קוק
המטבע הרשמי של איי קוק הוא כיום הדולר הניו זילנדי, אך עדיין ישנם כמה שטרות ומטבעות שנאספים כמזכרות
(צילום: Shutterstock)

דראם, ארמניה

הדראם הארמני הוצג רק בשנת 1993, לאחר הקמת הבנק המרכזי של ארמניה והוא הציג מטבע לאומי חדש שיחליף את הרובל הרוסי. כדי לחגוג את יום השנה ה-25 לדראם ב-2018, הבנק המרכזי הכניס למחזור סדרת שטרות הכוללות מגוון של אישים ארמנים מוערכים ומונומנטים תרבותיים - השטר בסך 50 אלף דראם, למשל, נושא דיוקן של הקדוש הפטרון של המדינה גרגוריוס המאיר/הקדוש שנחשב כמטבילה לנצרות של האומה הארמנית וכמייסדה של הכנסייה האפוסטולית הארמנית. אגב, מקור המילה דראם הוא בדרכמה היוונית ומשמעותה היא ממון/כסף.
שווי: כ-0.01 שקלים ל-1 דראם.
20 צפייה בגלריה
דראם ארמניה
דראם ארמניה
דראם, ארמניה. סדרת שטרות הכוללות מגוון של אישים ארמנים מוערכים ומונומנטים תרבותיים
(צילום: Shutterstock)

כתר, נורווגיה

הים הוא המוטיב המרכזי בעיצוב סדרת השטרות החדשה של נורווגיה, כאשר כל ערך לוקח השראה מההיסטוריה הימית של המדינה. לשטר ה-100 קרונות למשל, יש נושא של "הים שמוציא אותנו אל העולם" והוא מציג תמונה של הגוקסטאד (Gokstad), הספינה הוויקינגית הגדולה ביותר שנשתמרה בנורווגיה, כדי לעורר תאוות נדודים סקנדינבית. תוכי ים אטלנטי מופיע על הצד הימיני העליון של השטר ועל הצד האחורי של השטרות יש תיאורים שונים ומופשטים של הים.
שווי: כ-0.35 שקלים ל-1 כתר.
20 צפייה בגלריה
כתר נורווגיה
כתר נורווגיה
כתר, נורווגיה. הים הוא המוטיב המרכזי בעיצוב סדרת השטרות החדשה של המדינה
(צילום: Shutterstock)

רופי, סיישל

למדינת האיים באוקיינוס ההודי יש גם מטבע אסתטי. הבנק המרכזי של סיישל הנפיק סדרה של שטרות פולימרים חדשים ב-2016 כדי לחגוג 40 שנות עצמאות. לשטרות של 25, 50, 100 ו-500 רופי יש עיצוב אחיד המדגיש את המגוון הביולוגי של המדינה עם ציורים של כמה מינים אנדמיים מרכזיים. השטר של 500 רופי כולל את הבז הסיישלי בחזית, את הינשוף המקומי ואת זיקית הנמר שייחודית ומזוהה עם סיישל.
שווי: כ-0.24 שקלים ל-1 רופי.
20 צפייה בגלריה
רופי סיישל
רופי סיישל
רופי, סיישל. ב-2016 הושקה סדרת שטרות חדשים לציון 40 שנות עצמאות
(צילום: Shutterstock)

דולר קנדי, קנדה

השטר של 10 דולר קנדי, לא רק יפה במראהו אלא גם בעל משמעות רבה. הוא זיכה את קנדה בפרס האגודה הבינלאומית לשטרות לשנת 2018 וכולל תמונה של פעילת זכויות האזרח הקנדית ויואלה דסמונט על מפת הליפקס. על השטר הקנדי מופיע גם חלק מתקרת הכיפה המקומרת של ספריית הפרלמנט. הצד האחורי מציג את המוזיאון הקנדי לזכויות אדם בוויניפג, חלק מאמנת הזכויות והחירויות ונוצת נשר, המייצגת את המסע המתמשך לקראת הכרה בזכויות ובחירויות של עמים ילידים בקנדה.
שווי: כ-2.44 שקלים ל-1 דולר.
20 צפייה בגלריה
דולר קנדה
דולר קנדה
דולר קנדי. זיכה את קנדה בפרס האגודה הבינלאומית לשטרות לשנת 2018
(צילום: Shutterstock)

דולר, ברוניי

שטרות הדולר של הסולטנות הקטנה והעשירה בנפט הממוקמת בצפון האי בורנאו בדרום-מזרח אסיה, מונפקים על ידי הבנק המרכזי של ברוניי דארוסלאם (בשפת המקור). השטר הנוכחי של דולר אחד מציג את דיוקנו של הסולטן חסן אל-בולקיה, השליט ה-29 והנוכחי של ברוניי, ואת הפרח הלאומי סימפור גאג'ה (Simpur Gajah). מאחור מופיע איור של מסגד הסולטן עומר עלי סייפודין. עקב הסכם החלפת מטבעות שנערך בשנת 1967, הדולר של ברוניי והדולר הסינגפורי ניתנים להחלפה.
שווי: כ-2.27 שקלים ל-1 דולך.
20 צפייה בגלריה
דולר ברוניי
דולר ברוניי
דולר ברוניי. דיוקנו של הסולטן חסן אל-בולקיה, השליט ה-29 והנוכחי של ברוניי
(צילום: Shutterstock)

ריאל, קמבודיה

בקמבודיה, היושבת בדרום-מזרח אסיה, יש רק שטרות שמגיעים ב-10 ערכים שונים, מ-50 עד 100 אלף. יחד עם זאת, המטבע העיקרי בשימוש במדינה הוא דווקא הדולר האמריקני. השטר של 100 ריאל קמבודי הופץ החל משנת 2017 וכולל ראש נאגה, ישות ימית דמוית נחש עצום, החיה מתחת למים ונפוצה במיתולוגיה ההינדית והבודהיסטית. בנוסף, מוצג על שטר זה נורודום סיהאנוק, מלך קמבודיה המנוח. בחלק האחורי של השטר מופיעה תמונה של חדר כס הארמון המלכותי וקינארה, יצור שהוא חצי אנושי-חצי ציפור.
שווי: כ-0.0008 שקלים ל-1 ריאל.
20 צפייה בגלריה
ריאל קמבודיה
ריאל קמבודיה
ריאל קמבודיה. על השטר מופיע ראש נאגה, ישות ימית דמוית נחש עצום, החיה מתחת למים ונפוצה במיתולוגיה ההינדית והבודהיסטית
(צילום: Shutterstock)

צ'אט, מיאנמר

מיאנמר הציגה שטר חדש אשתקד, הנושא את דמותו של הגנרל אונג סאן. בשטר החדש של 1,000 צ'אט יש את דיוקנו של מי שהיה גיבור קבלת העצמאות של המדינה, אך נרצח על ידי מתנקשים, חצי שנה בטרם הושגה במלואה. סאן המנוח המנוח היה אביה של אונג סן סו צ'י, מנהיגת מיאנמר המודחת וכלת בפרס נובל לשלום, שנידונה למאסר לאחרונה. בחלק האחורי של השטר יש איור של מתחם הפרלמנט העצום של המדינה שנמצא בעיר הבירה נייפידאו.
שווי: כ-0.002 שקלים ל-1 צ'אט.
20 צפייה בגלריה
צ'אט מיאנמר
צ'אט מיאנמר
צ'אט, מיאנמר. הציגה שטר חדש אשתקד, הנושא את דמותו של הגנרל אונג סאן
(צילום: Shutterstock)

לירה שטרלינג, בריטניה

הממלכה הציגה לאחרונה שטר חדש לגמרי של 50 פאונד, אשר נכנס למחזור ביוני השנה. על גבי השטר מופיע המתמטיקאי הבריטי אלן טיורינג, שהתפרסם בשל היותו ממניחי היסודות למדעי המחשב. בנוסף, מופיעים על השטר פרטים קטנים כמו נוסחאות מתמטיות ופסנוע, שהיה אמצעי התקשורת האלקטרוני הדיגיטלי המוקדם ביותר, באמצעותו הועברו מחירי ניירות ערך על גבי קווי טלגרף. כמו כן, על השטר יש גם ציטוט מעורר השראה של טיורינג משנת 1949: "זוהי רק טעימה מקדימה של מה שעתיד לבוא ורק הצל של מה שהולך להיות". 65 שנים לאחר מותו, זוכה גאון המחשבים והמתמטיקה שסייע להביס את הנאצים, לכבוד שמגיע לו.
שווי: 4.12 שקלים ללירה.
20 צפייה בגלריה
לירה שטרלינג בריטניה
לירה שטרלינג בריטניה
לירה שטרלינג, בריטניה. שטר חדש עליו מופיע המתמטיקאי אלן טיורינג, ממניחי היסודות למדעי המחשב
(צילום: Shutterstock)

למפירה, הונדורס

הלמפירה של הונדורס, שנקראת על שם למפירה, שליט בני שבט הלנקה שהתגוררו בהונדורס במאה ה-16 טרם הגעת הספרדים אליה. למפירה מוכר בתרבות המקומית כמי שהנהיג את המרד בכובש הספרדי (שלא צלח) ולכן הוא נחשב לגיבור לאומי. כחלק מהכבוד שרוכשת הונדורס לגיבוריה הלאומיים, מופיעה דמותו של למפירה על השטר שערכו 1. הצד ההפוך של השטר מציג את משחק כדור של בני המאיה ואת חורבות קופאן, אחד מהאתרים הארכיאולוגיים העיקריים של תרבות המאיה. הלמפירה נכנסה לשימוש לראשונה בשנת 1931, והחליפה את הפסו ההונדורי.
שווי: 0.13 שקלים ל-1 למפירה.
20 צפייה בגלריה
למפירה הונדורס
למפירה הונדורס
למפירה, הונדורס. נכנסה לשימוש לראשונה בשנת 1931, והחליפה את הפסו ההונדורי
(צילום: Shutterstock)

פרנק, ג'יבוטי

ג'יבוטי היא מדינה זעירה בקרן אפריקה שבמזרח "היבשת השחורה", אשר מונה פחות ממיליון תושבים. שטר ה-40 פרנק למשל, עושה מחווה למורשת ולחיות הבר של המדינה. החזית של השטר מציגה תמונה של כריש לוויתני שוחה בשונית אלמוגים, בעוד שהחלק האחורי מתמקד בתעשיית הספנות של ג'יבוטי - עסק משגשג הודות למיקומה החשוב מבחינה גיאוגרפית, באחד מנתיבי השייט העמוסים בעולם.
שווי: כ-0.02 שקלים ל-1 פרנק.
20 צפייה בגלריה
פרנק ג'יבוטי
פרנק ג'יבוטי
פרנק ג'יבוטי. השטר עושה מחווה למורשת ולחיות הבר של המדינה
(צילום: Shutterstock)