העברה תקציבית מעוררת מחלוקת נוספת אושרה הבוקר (שני) בוועדת הכספים של הכנסת. בסיומו של דיון סוער, שלווה בצעקות ובטענות לשחיתות, אישרה הוועדה העברה של 17 מיליון שקלים במסגרת הכספים הקואליציוניים עבור הפעלת בית הספר של החופש הגדול למוסדות הפטור החרדיים.
מקור הכסף היה מתקציבי החינוך הממלכתי והממלכתי-דתי. יצוין שרק לאחרונה אישרה הוועדה העברה של יותר מחצי מיליארד שקלים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, מהם 302 מיליון שקל למשרדה של השרה אורית סטרוק.
1 צפייה בגלריה
ח"כ משה גפני בדיון בוועדת הכספים
ח"כ משה גפני בדיון בוועדת הכספים
ח"כ משה גפני בדיון בוועדת הכספים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת הכספים התכנסה לאשר את ההעברה התקציבית עם יום התראה בלבד לחברי הכנסת, כאשר הדיון בעניין ההעברה נקבע רק אתמול. בוועדה נמסר לח"כים כי התקציב מועבר לאישור לאחר השלמת הבדיקות המקצועיות והמשפטיות הדרושות, וזאת לאחר שבעת קביעת התקציב לא הושלמו הבדיקות ועל כן הכסף לא הוקצה מראש.
כאמור, במסגרת ההעברה התקיים דיון סוער, כאשר חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי בכל מקרה מוסדות אלה מקיימים תוכנית לימודים בחודשי הקיץ, ולכן יש בכך תקצוב כפול. מנגד, הסביר סמנכ"ל משרד החינוך כי המוסדות אינם מקבלים תקצוב נוסף עבור הפעלת המוסדות בחודשי הקיץ, ועל כן אין בכך תקצוב כפול.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ציין בפתח הדיון: "בתי הספר של מוסדות הפטור הם היחידים שאין להם מקור תקציבי. יש שם כסף קואליציוני שמיועד למוסדות הפטור, לא מעבירים להם אותו, אז שיהיה להם לפחות את זה, שיעשו להם לפחות את ביה"ס של החופש הגדול. שינו את לוח החופשים בהתאם לכולם, זה הסתדר כבר בשנה שעברה".
ח"כ נעמה לזימי טענה שדבריו של גפני אינם נכונים: "מוסדות החינוך הממלכתיים מתוקצבים עשרה חודשים, פלוס חודשיים לביה"ס של החופש הגדול. מוסדות הפטור מתוקצבים 12 חודשים, אז יש פה כפל תקצוב". גפני אמר שלזימי אינה צודקת: "הם מתוקצבים עשרה חודשים, וזאת עובדה".
משה שגיא, סמנכ"ל משרד החינוך, ניסה להסביר: "יש הבדל בין השכר להפעלת מערכת החינוך. המורים מקבלים אותו שכר, מספר ימי הלימוד הם אותם מספר ימי לימוד. התקצוב של מוסדות הפטור והמוכר הם אותם קריטריונים של הקצאות החינוך בחינוך הרגיל, ומשם נגזר 75 אחוז למוכרים ו-50 אחוז למוסדות הפטור. התקצוב הוא אותו תקצוב. אין מצב שאחד מקבל 12 חודשים ואחד שמקבל 10 חודשים. מדובר על תוכנית תוספתית. במהלך כל השנה אני מעביר על חודשי הוראה. פה מדובר על תוכנית תוספתית וולונטרית. אני מתקצב שנה שלמה בלי קשר לקיץ".
שגיא הרחיב לגבי הטענות לכפל תקצוב: "יש מסגרת של השנה הפורמלית שכולם מתוקצבים אותו דבר, שמסתיימת ב-1 ליולי. אני לא משלם למוסד שממשיך מעבר לכך. בכלל המוסדות אני משלם את זה. מורה מקבל בכל חודש 10 אחוז שכר. כל מורה מקבל בקיץ שכר. הוא מלמד גם בחופש הגדול והוא מקבל גם על כך שכר. קול קורא יוצא לרשויות המקומיות והן אלה שעונות על הקול הקורא ומדווחות על מספר התלמידים. ככל שלא יהיו תלמידים, הם לא יקבלו".
ח"כ ולדימיר בליאק מהאופוזיציה הוסיף: "לוקחים את הכסף מתוכנית לתגבור היסודי, מתוך 62 מיליון שקל, שהייתה כנראה סיבה לתקצוב הזה, ומתוך זה לוקחים פתאום 17 מיליון, שזה 27%,, ואז כאשר אנחנו שואלים האם נגרמת פגיעה לתוכנית וממה נלקח התקציב - אומרים שלא נפגעה הפעילות. זה פשוט לא נכון. בנוסף אמרת שבעשרה חודשים אתה משלם שכר של 12 חודשים, שכל חודש אתה מוסיף 10 אחוז, אז איך מה-1 ליולי אתה לא משלם להם? למה אנחנו מתקצבים אותם בתקופה שמוסדות הפטור לומדים?".