צפו: המחיר הכלכלי של המלחמה בצפון
(צילום: ליאור שרון)

יואב גירש מסתובב היום (שני) עם תחושות מעורבות: מצד אחד מטע האבוקדו שהוא מנהל בכפר מסריק נפגע וניזוק מירי הרקטות של חיזבאללה אתמול, מצד שני האירוע היה יכול להיגמר באסון הרבה יותר גדול. "אחרי לילה סוער בעמק יזרעאל, ב-6:00 בבוקר אספתי את כל העובדים, עשיתי תדריך מקרים ותגובות, פיזרנו אותם וכעבור כחצי שעה נפל טיל באחת החלקות, 30 מטר בלבד מצוות עובדים", הוא סיפר בריאיון לאולפן ynet. "תודה לאל אין פגיעות בגוף, אבל האפקט הפסיכולוגי בהחלט הורגש".
למרות הסיכון, גירש הבהיר כי היום כמעט כל העובדים התייצבו בחזרה. "זה מה שצריך, להמשיך קדימה, להמשיך לעבוד", הוא אמר. "התחלנו כבר אתמול לשקם את השטח ונשלים היום את הפעולות המיידיות, ובעתיד ניטע פה מחדש את כל מה שדרוש".
4 צפייה בגלריה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
"עצים נשרפו עד היסוד" הנזק במטע האבוקדו
(צילום: יואב גירש)
עם זאת, הנזקים נראים היטב בשטח: "אני מעריך שיש לנו פה נזק של עשרות אלפי שקלים. עצים שנשרפו עד היסוד פשוט התאדו. ענפים שנשברו, עצים שההדף הפיל, קילף אותם מעלים ופירות. הצוות שהיה פה כבר התחיל בקטיף, אז הפרי מוכן לקטיף וזה נזק רציני".
יש חשש שאנחנו נכנסים עכשיו למלחמת התשה שתשפיע על כל המטעים, על הענף, על העבודה החקלאית? "בוודאי. הטיל שפגע בנו זה לא חלקים של מיירט וזה לא ריקושטים. אנחנו בשטחים פתוחים, לא יבזבזו עלינו מיירטים, ולכן אנחנו חשופים. מצד שני, אנחנו נמשיך ונעשה מה שצריך".
4 צפייה בגלריה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
"התחלו בשיקום". השטח שנשרף
(צילום: יואב גירש)
4 צפייה בגלריה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
מטעי אבוקדו שרופים בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
הפרי שניזוק
(צילום: יואב גירש)
גם כוורות דבורים רבות בצפון נשרפו בעקבות ירי חיזבאללה. "הכוורות שלנו נפגעו במהלך השבועיים האחרונים, היו פגיעות ישירות", מספר זוהר רודולף, מנהל כוורת גליל קיבוץ דן. "אבל אנחנו סובלים מפגיעות בכלל בענף המכוורת מ-7.10. הכוורות אצלנו יושבות על הגבול, ובמרחק של יירוט הטילים, ואנחנו נאבקים כבר כמעט שנה לקיים את העסק. אנשי המכוורת עובדים, ממשיכים להתקיים, והכול תחת הסיכונים".
גם רודולף מצביע על בעיית חוסר היכולת להתגונן בזמן העבודה: "הכוורות יושבות בשטח שמוגדר שטח בר, זה לא שטח מיושב. אין יירוטים, בדרך כלל את הנפילות אתה שומע לפני שאתה שומע אזעקות ביישובים הסמוכים, אם בכלל, והצוותים כבר מתורגלים לשכב על הרצפה ולנסות להציל את עצמם. הכוורות עצמן נשרפות משטחי מרעה שפשוט נשרפים בגליל. למעשה כל שטחי הגליל העליון, אפס עד שני קילומטר ואפילו רחוק, שרופים. זה דברים שפוגעים בדבורים ודברים שפוגעים בענף הדבוראות".
4 צפייה בגלריה
כוורות שרופות בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
כוורות שרופות בצפון כתוצאה מירי חיזבאללה
הכוורות השרופות
(צילום: באדיבות כוורת גליל קיבוץ דן)
לדבריו, הנזק הכספי למכוורת הוא מאות אלפי שקלים ויותר. "זה מכוורת שעוסקת הרבה מאוד בהפריה, במתן שירותים, במענה לענפי החקלאות. יש הרבה מאוד מטעים שאנחנו לא יכולנו להכניס להם כוורות להפריה והם סובלים מהייבולים האלה גם עכשיו. פה אנחנו מדברים על נזקים עקיפים והגיע הזמן שמדינת ישראל תדע למצוא איזשהו מתווה שפותר את בעיות הדבוראים, כי אנחנו בכלל מתחת לרדאר, אף אחד לא רואה אותנו".
הוא הוסיף כי "אנחנו נכנסים עכשיו לתקופה שבה אנחנו מתחילים לשקם ולהכין את הכוורות לשנה הבאה. לצורך השיקום הזה אנחנו צריכים לקנות נחילים. מכוורת כמו שלנו, שיושבת על הגבול ונפגעה במאות כוורות, צריכה להתחיל לבנות את עצמה מחדש, כי אנחנו גם ספקי שירות ואנחנו מתכננים שבשנה הבאה כן נוכל לספק את השירות לאותם החקלאים שצריכים אותנו, ויש לזה משמעות. אנחנו חייבים את התמיכה הזאת כדי להתחיל ולבנות את המכוורת ולשקם אותה מחדש".
מה לגבי החשש שיהיה מחסור בדבש בחגים? "בואו נרגיע את כולם, לא חסר דבש לחג. זה הכל ספינים".