התפתחות הטכנולוגיה והעידן הדיגיטלי מחוללים מהפכה בתחומים שונים, בהם בתעשיית המזון. ההתקדמות הטכנולוגית אפשרה פיתוח של שיטות חקלאות בנות קיימא, שיכולות להביא לייצור של מזון טרי ומזין. הטכנולוגיה גם מעניקה לצרכנים את האפשרות לבחור בחירות חכמות יותר לגבי מה שהם אוכלים. בעזרתה, הם יכולים לפקח טוב יותר על בריאותם, להתאים את התזונה שלהם ולמצוא אפשרויות מיטביות לצרכים ספציפיים שלהם. אז לאן, בעצם, צועד ענף המזון?
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

ד"ר אופיר בנימין, חוקר ומרצה בכיר, מתייחס לאתגרים הרבים, העולים מהנושא, שאיתם מתמודדים מומחים מכל העולם - הגידול באוכלוסיית העולם, בצד העובדה שמקורות המזון הולכים ופוחתים, אם בגלל התחממות כדור הארץ ומחסור במים, ואם בשל התפרצות של מגפות ומלחמות. "משבר האקלים וקצב הגידול המהיר של האוכלוסייה על כדור הארץ יביאו לכך שבשנת 2050 תגיע אוכלוסיית הכדור למעל 9 מיליארד תושבים. הדבר יגרום למחסור חמור במזון ובעיקר בזמינות של חלבון. במרוץ נגד הזמן מומחים מכל העולם מחפשים פתרונות לאתגרים אלה, שהם בעלי חשיבות עליונה והשפעה על כל אחד ואחת מאיתנו", הוא אומר.
לדבריו, האתגרים הללו הולידו בשנים האחרונות את תחומי מזון העתיד והפודטק, שמתפתחים בקצב מהיר. "למעשה", הוא מסביר, "תעשיית המזון עוברת מהפכה משמעותית בעשורים האחרונים, מתעשייה מסורתית לתעשיית פודטק חדישה, עתירת ידע, הכוללת טכנולוגיות מתקדמות. מטרתן לייצר פתרונות ולפתח מוצרי מזון, שיתנו מענה לאתגרים שעימם מתמודד כל העולם".
ד"ר בנימין מסביר, כי במסגרת מהפכה זו, כולנו עדים למספר מגמות חדשות, שהולכות ותופסות תאוצה: פיתוח מוצרים חדשים בריאים יותר ועם ערכים פונקציונליים, הכוללים הפחתה משמעותית של נתרן, סוכרים ושומן רווי, חיפוש אחר מקורות חלבון חלופיים, מציאת חומרים משמרים טבעיים וכן שימוש הולך וגובר בפחת ובשאריות מזון, מתוך מודעות לשמירה על הסביבה ולניצול מרבי של המזון.
מהי מטרת העל בקרב הדור הבא של טכנולוגי המזון?
"לתת מענה לאתגרים הגדולים, שניצבים בפני תעשיית המזון בארץ ובעולם, ולדעת לפתח מוצרי מזון חדשים, בריאים ומזינים יותר. לכן כבר היום משקיעים יותר ויותר בהכשרת סטודנטים בחוג למדעי המזון, תיאורטית ומעשית. כך סטודנטים בשנה ג' נמצאים בהרבה שיעורי מעבדה, לומדים על הטכנולוגיות החדשות הקיימות בתעשיית המזון ומפתחים, בשיתוף עם תעשיית המזון בארץ, מוצרי מזון חדשים ומקוריים במטרה עתידית. כך הם מיישמים את הידע התיאורטי שרכשו לאורך שנות לימודיהם בתחומים, כמו איכות המוצר ופוטנציאל שיווקי.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אופיר בנימין ונעמה קטן. "תעשיית המזון עוברת מהפכה משמעותית"
ד"ר אופיר בנימין ונעמה קטן. "תעשיית המזון עוברת מהפכה משמעותית"
ד"ר אופיר בנימין ונעמה קטן. "תעשיית המזון עוברת מהפכה משמעותית"
(צילום: המכללה האקדמית תל־חי)

"הם גם לומדים איך להתמודד עם אתגרים טכנולוגיים בעת ביצוע מחקר מדעי, מבחני טעימה ועוד. בהמשך סטודנטים אלו יציגו פיתוחים שונים וחדשים שלהם בפני טכנולוגי מזון ובכירי תעשיית המזון בארץ, מה שיוביל לבשורות לעתיד".
ישראל, הוא אומר, נחשבת אחת המדינות המתקדמות בפתרונות שהיא מציעה לתעשיית המזון. לכן, בין היתר, צפוי לקום בקרוב מכון המזון הלאומי, שתקים המכללה עם משרד הכלכלה בקריית שמונה. המכון יעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי אקדמיה, מחקר ותעשיית המזון בארץ ובעולם, במטרה להציע פתרונות לאתגרים השונים, שאיתם מתמודדת התעשייה.