בשיתוף אתר "המקצוענים"
עם תכנון חכם, תוכלו ליהנות גם מחלל אסתטי ומעוצב וגם מחלל פרקטי ובטוח שקל לתחזק ולנקות.
בכתבה הקודמת, התייחסנו למיקום המקלחון, בחירת הזכוכית, תכנון נכון של השיפוע וחשיבות האיטום. בכתבה זו נרחיב על טעויות נוספות שיכולות לעלות לכם ביוקר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטעות: התקנה של דלת שלא מאפשרת חילוץ במקרה של נפילה

אם בחרתם במקלחון עם דלתות ציר, חשוב מאוד שהדלתות יוכלו להיפתח גם החוצה (לכיוון חדר הרחצה) ולא רק פנימה (אל תוך שטח המקלחון). זאת, משום שבמקרה של אבדן הכרה, הגוף הנופל ימנע אפשרות לפתוח את הדלת לצורך הגשת עזרה ראשונה.
הבחירה בסוג הפתיחה של הדלת תלויה גם בגודל החלל. ככל שחדר הרחצה קטן יותר, כך נעדיף שימוש בדלתות הזזה, בכדי לשמור על שטח פנוי בחדר הרחצה. בחדר רחצה גדול, בו יש מספיק מרחב תנועה, נוכל להשתמש בדלתות הנפתחות על ציר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטעות: בחירה שגויה של אריחי החיפוי של המקלחון

כל חדר הרחצה נחשב לחלל רטוב, אך אזור המקלחון במיוחד. לכן, נקבעו תקנים ספציפיים לריצוף שבאזור המקלחון עצמו. על האריחים להיות בדרגת חספוס גבוהה כדי למנוע החלקה.
בחלל זה יש מים, חומרים שומניים (של הסבון, השמפו ומרכך השיער) וכן שיפוע. כל אלו מחייבים זהירות מוגברת. לכן, גם אם כבר קיבלתם טופס 4, האחריות היא לגמרי שלכם למנוע נפילה והחלקה מסוכנים במקלחון.
השיקול אסתטי צריך להיות זניח ביחס לשיקול הבטיחותי. בחירה באריחים שאינם בהתאם לתקן (דרגת חספוס R11), יכולה לעלות במפרק ירך שבור או בפגיעת גב או ראש, חלילה.
הבחירה צריכה להתייחס גם לעניין הבלאי לטווח ארוך. אריחים כהים מדי על הרצפה, ידגישו סימני אבנית ולכלוך מהר מאוד, והמקלחון יראה ישן, גם כעבור כמה חודשים בלבד מרגע ההתקנה. בחרו בחומרים עמידים, איכותיים וקלים לתחזוקה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטעות: בחירה בחומרי גמר זולים מאיכות ירודה תעלה לכם ביוקר

התקנה של אינטרפוץ (מנגנון הברזים של המקלחון) היא בתוך הקיר. לכן, אם הוא מתקלקל, אתם מחויבים במיני-שיפוץ שכרוך בפירוק אריחים ושבירת קירות. הימנעו מכך מראש, ובחרו ברכיבים איכותיים.
כמו כן, דאגו שההתקנה תתבצע רק על-ידי בעל מקצוע מיומן ומנוסה. אחרת, תסבלו מנזילות מים בחיבורי הצנרת בתוך הקיר, מבעיות רטיבות, מחשבון מים מנופח ומנזקי איטום שיופיע בתקרה של השכנים שמתחת.
כל אלו, יכולים להגיע לנזק כספי עצום לטווח רחוק. הבחנתם בבעיות ובנזילות מים? אל תהססו ותחליפו את המנגנונים. ככל שתדחו זאת, הנזק רק יגבר.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טעויות בהנדסת אנוש שפוגעות בנגישות ובבטיחות

הצבת ראש מקלחת גבוה מדי או נמוך מדי, פוגעת בחוויית הרחצה. הזנחת החשיבות של הוספת ידיות תמיכה או ספסל ישיבה למשתמשים שזקוקים לתמיכה נוספת (ילדים או קשישים), גם היא טעות חמורה.
כבר בשלבי התקנת המקלחון דאגו לרכוש את כל העזרים האלו. לא חייבים להוסיף ספסל בנוי לישיבה, ואפשר להוסיף מתקני ישיבה (כיסא או ספסל מבמבוק, למשל) גם בסיום ההתקנה.
ואולם, אל תזלזלו בתוספת החשובה של מאחזי יד, גם במקלחון ולא רק ליד האמבטיה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עצבו את המקלחון מתוך מחשבה על צורכי נגישות עתידיים הן במפתח דלת הכניסה לחדר הרחצה, רוחב דלתות המקלחון, קו הריצוף שיאפשר כניסה גם עם כיסא גלגלים בעתיד וכן הלאה.
בייחוד אם השיפוץ הוא לבני הגיל השלישי, כדאי לחשוב קדימה ולמנוע שיפוץ מיותר נוסף בהמשך.
קחו בחשבון את הגובה הממוצע של המשתמשים, ודאו שהברזים, ראש האמבטיה, מאחזי היד והמושבים נגישים בקלות ומספקים הגנה חשובה מהחלקה ביומיום.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גם תלייה של מתלים נוחים לשימוש, תמנע התכופפויות מיותרות שיכולות לסכן את המשתמשים בהחלקה בזמן הרחצה.
דאגו מראש למתלי נירוסטה אל-חלד שייתלו על גבי האריחים, או תכננו מראש נישה מובנית לכך. גם כאן, דאגו להשאיר שיפוע שיאפשר למים להתנקז לכיוון המקלחון ולא להיקוות ולגרום לבעיות רטיבות בתוך הקירות.

הטעות: בחירת ראש מקלחת לא נוח לשימוש

אל תבחרו את ראש המקלחת רק על סמך מראה. התחשבו בגודל ובכמות הנתזים, בעוצמת הזרם ואפשרות הוויסות שלו.
התייחסו גם לצריכת אנרגיה, ובחרו בראש אמבטיה שלא יצרוך כמות מופרזת של מים, אך גם שיהיה מספיק נוח ויעיל לרחצה ביומיום.
7 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זרזיף של מי גשם, אולי מעניק תחושה יוקרתית, אך יגרום לכל רחצה להיות ארוכה יותר, אם תתקשו להסיר בקלות ובמהירות את השמפו מהשיער.
אל תוותרו גם על ראש טוש ידני ואף על ברז נמוך יותר, שיקל על מילוי דלי מים לספונג'ה, ויאפשר רחצה מהירה ונוחה של כפות רגליים או של סמרטוט מבלי להתיז ולהרטיב את דלתות הזכוכית ואת אריחי החיפוי של המקלחון.