בית המשפט המחוזי מרכז אישר פשרה במסגרתה הוסכם כי חברת מטא (פייסבוק) תשלם ארבעה מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות, כשהסכום יסייע בקידום פעילויות הקשורות לפרטיות כגון חינוך לפרטיות, הסברה על פרטיות ופיתוח טכנולוגיות שישמרו על פרטיות, בדגש על קטינים, קשישים וחסרי יכולת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2014, שהשיגה על פרקטיקות של מטא בקשר להודעות פרטיות בפייסבוק. המבקש טען בין היתר נגד הרשת החברתית כי הפעילה בעבר מנגנון ניטור להודעות פרטיות ועשתה בהן שימוש פסול. בין השאר נטען כי פייסבוק שיתפה את המידע והקישורים מההודעות הפרטיות עם גורמים שלישיים.
1 צפייה בגלריה
מטא
מטא
מטא
(צילום: רויטרס)
מנגד, טענה פייסבוק כי יש לסלק את בקשת האישור על הסף. עוד טענה כי לא ניטרה ולא קראה את ההודעות הפרטיות של המשתמשים.
יש להדגיש כי במסגרת הסדר הפשרה מטא לא מודה בטענות נגדה וכי פייסבוק הצהירה שהפרקטיקות הנטענות נשוא התובענה פסקו לחלוטין עד יוני 2015.
הצדדים ניהלו גישור בפני המגשר ד"ר עמוס גבריאלי והגיעו להסדר פשרה וציינו כי הסדר הפשרה ורצון הצדדים להתקשר בו אינם מהווים הודאה בכל טענה. הקבוצה המיוצגת כוללת את כל משתמשי פייסבוק המתגוררים בישראל, ששלחו ו/או קיבלו הודעת פייסבוק פרטית במהלך התקופה שהחלה שבע שנים לפני הגשת בקשת האישור המקורית (כלומר, 18 בספטמבר 2007) ומסתיימת במועד שבו בית משפט יאשר את הסדר הפשרה.
הסדר הפשרה כלל המלצה משותפת של הצדדים שהתקבלה לשלם סכום של מיליון שקל לבאי כוח המבקש, עוה"ד עמית מנור, יוקי שמש וגרגורי פאוסט קורצ'מני וסכום של 96 אלף שקל למבקש.
השופט רמי חיימוביץ שאישר את הפשרה קבע כי "אמנם חברי הקבוצה עצמם לא יזכו לפיצוי ישיר, אך כאמור אין כל ודאות כי המשך ההליך היה מניב פיצוי שכזה".
יש לציין כי הדיון בבית המשפט התנהל ברובו בפני השופטת אסתר שטמר.