כצפוי, ירידה במכירות ברשתות השיווק והמרכולים בחגי תשרי: לפי נתוני חברת סטורנקסט, שפורסמו היום (ג'), המכירות בשוק מוצרי הצריכה בחודש ספטמבר צללו ב-9% - ירידה של 418.5 מיליון שקל לסך של 4.2 מיליארד שקל לעומת כ-4.6 מיליארד שקל אשתקד.
בנטרול שינוי בימי מכירה, הירידה היתה משמעותית יותר: קיטון של 11.1% במכר הכספי בהשוואה לספטמבר 2020. הירידה במכר ב-2021 נובעת מקנייה מוגברת בשל סגר חגי תשרי ב-2020 וכן שינוי עיתוי חגי תשרי.
סך הכל, עד כה בשנת 2021 חלה ירידה של 2.9%, שהם 1.132 מיליארד שקל, במכר הכספי בעולם מוצרי הצריכה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בתחום המזון הירידה אף גדולה יותר - 3.8%.
סטורנקסט מודדת נתונים של כ-2,600 חנויות מרשתות ארציות, סופרמרקטים, מינימרקטים וחנויות נוחות, שמשדרות נתוני אמת מהקופות ומהוות למעלה מ-85% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה (לא כולל קצבייה, מאפייה, פירות, ירקות וסיגריות ולא כולל רשתות המגזר הערבי). החברה עורכת אקסטרפולציה של 100% לשאר השוק.
לפי סטורנקסט, הירידה במכירות אירעה למרות שחלה דווקא עלייה במחירים לצרכן בספטמבר. מדד המחירים של סטורנקסט מציג עלייה של 0.5 נקודות מדד בהשוואה בין התקופה המצטברת הנוכחית לבין הקודמת.
מה התייקר? בחברה בדקו מספר מוצרים. בין היתר, יש עלייה ניכרת במכירות מוצרי בצק טרי ועלייה במחירם, שכן העלייה במכר הכספי שלהם (87.1%) גדולה מהעלייה במכר הכמותי שלהם (77.9%). עוד התייקרו: יינות תירוש שהמכר הכמותי שלהם ירד ב-1.8% אבל המכר הכספי עלה ב2.3%. התייקרו גם: יין לבן, דבש, עוגות מדף ארוזות, יין אדום, שמרי ומשפרי אפייה.
בתקופת הקניות לחג (כשבועיים), חלה ירידה במכירות לעומת 2020 מ-2.4 מיליארד שקל ל-2.3 מיליארד שקל, בדומה לירידה בכל החודש, אך עלייה במכירות לעומת 2019 (שהסתכמו ב-2.17 מיליארד שקל) בשל עיתוי החג, ירידה בנסיעות לחו"ל וריבוי טבעי של האוכלוסייה.
ב-2021 חלה צמיחה משמעותית בקניות בחנויות הנוחות בהשוואה ל-2019 ו-2020, ככל הנראה בשל ריבוי חנויות כאלה והעומס בכבישים שמאלץ צרכנים לקנות קרוב לבית, וכן יש עלייה ניכרת במכירות משקאות, בעיקר במגזר החרדי. במגזר חלה עלייה של 1.4% במכר הכספי הכללי בספטמבר לעומת 2020, בניגוד למגזר הכללי. בתחום המשקאות הוא צומח ב-10% - שיעור משמעותי יותר משאר השוק.
מרבית העולמות בתחומי המזון והמשקאות בכלל השוק מציגים בספטמבר ירידה במכירות. למשל: ירידה של 10.7% במכירות מוצרי חלב בספטמבר 2021 לעומת ספטמבר 2020 וירידה מצטברת של 3.3% עד כה שנה מול שנה. ירידה במכירות גם ברטבים וממרחים, עזרי בישול, שוקולד ולחם ותחליפיו. לעומת זאת, יש עלייה במכירות חטיפים, יין, בירה ומשקאות חריפים, וגם משקאות לא אלכוהוליים צומחים משום שבספטמבר 2020 היה סגר וכן הם צומחים על רקע עיתוי החגים.
מרבית העולמות בתחומי מוצרים לבית וטיפוח הפרט יורדים גם הם במכירות, למעט אביזרים לאירוח. כך למשל, יש ירידה של 17.7% בספטמבר של מכירות סבוני רחצה לעומת ספטמבר 2020 וירידה של 6.6% עד כה שנה מול שנה.
כרגיל, הספקים הגדולים נהנים מעליות המחירים: נתח השוק של עשרים הספקים הגדולים עמד בתקופה המצטברת על 64.8% ועלה ב-0.4% לעומת אשתקד. עשרת הספקים הגדולים מציגים נתח שוק של 53.5% בתקופה המצטברת הנוכחית, שעלה ב-0.3%. לא כל הספקים הגדולים צומחים: נתח השוק של תנובה ירד ב-4.2% מ-11.7% ל-11.5%, וחלה ירידה של 1.3% בנתח השוק של אסם מ-7.5% ל-7.4%. לעומת זאת, יש עלייה של 8.9% בנתח השוק של יפאורה מ-1.4% ל-1.6%.