יש לחדש את יבוא החמאה כדי למנוע מחסור, כך מבקשים הרפתנים והמחלבות. מדובר בבקשה לייבוא מוגבל במסגרת מכסה ולא לייבוא חופשי ללא מכס כפי שהיה ב-2020, באופן שלא ממש הוריד מחירים לצרכן ופגע בתכנון בענף החלב, אך מילא את המדפים בחמאה ופתר את בעיית המחסור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון שהתקיים ב-22 בספטמבר 2020, במסגרת ישיבת ועדת התכנון של מועצת החלב, המליצה הוועדה לפתוח מכסות יבוא חמאה בהיקף של 6,000 טונות. מדובר בהוראת שנה ל-2021. אלה מכסות שהמועצה מבקשת לפתוח בנוס למכסות הפטורות במסגרת ההסכמים הבינלאומיים ולמכסה ליבוא חמאה שולחנית מכל העולם בהיקף של 1,250 טונות - מכסה שנפתחה במסגרת ההסכם על יישום מתווה לוקר.
4 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
המלצת המועצה היא שכ-3,000 טונות מהייבוא יהיה לחמאה תעשייתית - אריזות מ-10 ק"ג ומעלה ו-3,000 טונות לחמאה שולחנית שתיובא בחפיסות.
"המלצתנו היא כי הקצאת הרישיונות תיעשה בשתי פעימות: 4,000 טונות בפעימה הראשונה החל מתחילת השנה (2,000 טונות חמאה שולחנית ו-2,000 טונות תעשייתית) וכן 2,000 טונות נוספים יישמרו כרזרבה להקצאה בפעימה שנייה בהתאם לצרכי השוק", כתבו למשרדי הכלכלה והחקלאות.

רבות מחמאות הייבוא נמכרות ביוקר, חלקן זולות מחמאת תנובה

המחסור בחמאה החל בסוף 2018 ונמשך לאורך כל 2019, אז המדינה לא הזדרזה לפתוח מכסות יבוא, למרות התראות. הוא החל כשטרה הפסיקה למכור חמאה לצרכנים ועברה למכור חמאה בעיקר לשוק המוסדי (שהתכווץ כיום מאוד בגלל הקורונה). בתגובה, תנובה הורידה את ייצור החמאה מאוד וכיום היא מייצרת כ-50% מהיקף החמאה שייצרה בעבר. לטענתה, בגלל מחסור בשומן חלב, חומר הגלם לחמאה.
המדינה פתחה את השוק לייבוא חופשי באיחור, הרפתנים הגישו עתירה לבג"ץ נגדו והמדינה השיבה שמדובר באקט חד פעמי לשנה, שאחריו יחזרו לשיטת המכסות לפי מחסור. הרפתנים בתגובה שינו את תזונת הפרות כדי להעלות את תכולת השומן בחלב, אך ב-2021 עדיין צפוי מחסור.
לפי מחירי החמאות הבולטות שנמכרו השנה ברשתות הגדולות, נראה שהמחיר הממוצע ל-100 גרם חמאה כיום הוא 5.72 שקלים ל-100 גרם, במקום 3.94 שקלים המחיר המפוקח, התייקרות של 45%. יחד עם זאת, רוב החמאה שנמכרת בישראל היא עדיין חמאה במחיר הפיקוח. כלומר, למרות שחלק ניכר מהייבוא נמכר במחיר לא מפוקח, סיכוי סביר שכן רכשתם חמאה במחיר נמוך.
4 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
רוב החמאה שנמכרת בישראל היא עדיין חמאה במחיר הפיקוח
גם לפני כן נמכרו חמאות יקרות בישראל, אך נתח השוק שלהן היה קטן בהרבה ורוב הצרכנים רכשו חמאת תנובה. גם היום זאת עדיין החמאה הנמכרת ביותר אך חלקן של חמאות הייבוא עלה מאוד.
לפי ניתוח של המחירים שערכה מועצת החלב, עולה כי החמאה הזולה ביותר היא חמאה בלגית heritage ללא מלח של ויליפוד, שנמכרת בויקטורי ב-3.4 שקלים ל-100 גרם. אחריה במחירים ל-100 גרם: חמאת שופרסל שנמכרת ב-3.8 שקלים בממוצע. אלה חמאות יבוא שנמכרות במחיר פיקוח ומטה.
עוד נמכרות בזול החמאות הישראליות שגם מחירן מפוקח: חמאת תנובה שנמכרת ב-3.94 שקלים ל-100 גרם בשופרסל, ויקטורי ויינות ביתן ואצל רמי לוי ב-3.85 שקלים ל-100 גרם. חמאת טרה נמכרת ב-3.94 שקלים ביינות ביתן וויקטורי. המותג הפרטי של רמי לוי נמכר בארבעה שקלים בממוצע. חמאת עלמה של נטו גם היא נמכרת בזול: 3.9 שקלים ברמי לוי ובויקטורי. קחו בחשבון שלרוב יש להפיל את המחירים האלה פי שניים כי רוב החמאות נמכרות באריזות של 200 גרם.
שאר החמאות נמכרות בדרך כלל בחמישה שקלים ומעלה ל-100 גרם. כך חמאת יורו באטר עם מלח של ויליפוד, נמכרת בשופרסל ב-6.45 שקלים (בלי מלח ב-5.56 שקלים), ב-5.95 שקלים ברמי לוי, ב-7.45 שקלים (ללא מלח) ביינות ביתן וב-5.95 שקלים בויקטורי. ויקטורי מוכר יורו חמאה מחלב עיזים בשמונה שקלים. חמאה אורגנית ביו נמכרת ב-7.95 שקלים בשופרסל.
4 צפייה בגלריה
  חמאת יורו באטר
  חמאת יורו באטר
חמאת יורו באטר
(צילום: אביגיל עוזי)
חמאת ואליו ללא מלח נמכרת של ויליפוד ב-5.95 שקלים בשופרסל ובשאר הרשתות ב-5 שקלים. גיגליו ללא מלח של נטו נמכרת ברשתות ב-5.75 שקלים. לורפק ללא מלח של' שטראוס נמכרת ב-5.95 שקלים בשופרסל וב-5.45 שקלים ביינות ביתן. חמאת פרזידנט נמכרת ב-7.45 שקל בויקטורי וביינות ביתן וחמאת אל ויר ב-7.56 שקלים ביינות ו-6.76 שקלים בויקטורי.
4 צפייה בגלריה
  חמאת ואליו
  חמאת ואליו
חמאת ואליו
(צילום: אביגיל עוזי)
בשוק נמכרים מותגים נוספים כמו חמאות מאיטליה, פולין ואוקראינה וכן ממרחי חמאה: חמאה מעורבת בשמן מחי שנמכרת ביוקר תחת מותגים כמו לורפק, יורו ספרד ומולר, בין היתר.

הסיבות למחירים הגבוהים: "חומצה לקטית עלויות ייצור מיוחדות"

המדינה אישרה ליבואנים למכור ביוקר חלק מהחמאות מסיבות שונות. כך למשל, חמאת פרזידנט נמכרת ביוקר שכן היבואנית טענה שהיא לא "מצרך דומה" לחמאה מפוקחת, אלא חמאה שיש להחריגה מהפיקוח, בשל הרכב המוצר והסבר על תהליך היצור שכולל תוספת תרבית לקטית. נטען כי גם בצרפת מדובר במותג "יוקרתי" יותר.
לגבי חמאת ואליו הפינית, טענה היבואנית ויליפוד כי מדובר בחמאה בתוספת תרבית לקטית עם "עלויות יחודיות הן בייצור והן בהובלה, חיי מדף מרקם וצבע שונה מחמאה רגילה", כך לפי הממונה על המחירים.
עוד דוגמא: היבואנית רסטרטו ביקשה להחריג חמאת פארמג'יו בורו מהפיקוח משום שמדובר בחמאה לא כשרה, מחלב שמשמש להכנת פרמז'ן ומיועדת למריחה בלבד.
ממועצת החלב נמסר בתגובה כי "בשנת 2020 לא התקבלה המלצת מועצת החלב לייבוא חמאה במסגרת מכסות והעדיפו לאפשר ייבוא חמאה חופשי בפטור ממכס. התוצאה הייתה שבחלק גדול מהמקרים גבו הייבואנים בעבור חמאה מחיר היקר משמעותית מהמחיר המפוקח וזאת על חשבון הצרכנים. לקראת שנת 2021, המליצה המועצה לחזור ולהתיר ייבוא במסגרת מכסות פטורות ממכס שיבטיחו את הכמות הנדרשת של חמאה ויאפשרו לספק לציבור את המוצר האהוב במחיר המפוקח".