עוד ועוד בנקים וחברות אשראי ברחבי העולם מתחילים לאפשר ללקוחותיהם לסחור במטבעות הווירטואלים השונים, בראשם הביטקוין. אולם בישראל, עוד לא ברור מתי הרגולטור - הלא הוא בנק ישראל, יסדיר את הנושא ויאפשר לבנקים לפתוח את האופציה ללקוחות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בינתיים, רבים נאלצים לסחור במטבעות בפלטפורמות אחרות, מרביתן בחו"ל, ולעיתים מתקשים להכניס כסף שמקורו במסחר במטבעות וירטואלים אל חשבונות הבנק שלהם, ואף להוציא כסף מהבנק על מנת לרכוש מטבעות.
3 צפייה בגלריה
 ביטקוין
 ביטקוין
ביטקוין
(צילום: Shutterstock)

"בסוף הם גם מסכנים אותנו, את הבנקים"

אחת הסיבות העיקריות לכך שטרם קיימת אסדרה בנושא, היא החשש מפני הלבנת הון ומימון טרור. "האמירה הרווחת שאפשר לדעת איפה המטבע בכל רגע נתון היא לא מדויקת. זה כמו מזומן, המקסימום שאפשר להגיד זה באיזה ארנק זה היה, אבל לא מי הבעלים האמיתי שלו", הסבירה גורמת בכירה בענף הבנקאות. "לצורך העניין, ארגוני פשע או טרור יכולים לרשום את הארנקים על מישהו אחר ולהשתמש בכסף למעשים לא חוקיים. בנוסף, יש כל מיני דרכים להסוואות של הכסף".
באשר לפיתרון, היא טוענת כי "זו אסדרה קשה ומסובכת מאוד והבעיה קיימת גם במקומות אחרים בעולם. אבל בהחלט נכון לקבוע חובות מתחום איסור הלבנת הון על גופים שעוסקים בזה, להטיל עליהם צו שידרוש בדיקות מאוד משמעותיות ולהגביל בורסות שיודעים שהן בעייתיות.
"בנוסף, אפשר לקבוע שאם לא מכירים את הלקוח או אם המטבעות עברו שיבוש נתונים או הסוואה - אסור יהיה לגעת בהם. כמו חובות שיש היום לבנק על כספים רגילים. העניין הוא, שהגופים האלה הם לא בנק ואין מי שיפקח עליהם. בסוף הם גם מסכנים אותנו - הבנקים. אם נגלה אח"כ שיש בו הלבנת הון או טרור, גם אנחנו נסבול מזה. אף אחד לא יגיד זה הסוחר אשם. יגידו שבנק X היה מעורב בפרשייה בעייתית", היא טוענת.

"הכסף מביטקוין? אתה לא יכול להכניס אותו לבנק"

בהקשר ישיר לכך, לקוח של הבינלאומי התלונן בפייסבוק על כך שהבנק לא מאפשר לו להעביר כספים לצורך רכישת מטבעות וירטואלים. "בימים האחרונים אני מנסה להעביר כסף לביטוסי (Bit2C, בורסת מסחר ישראלית במטבעות וירטואלים - ד"ר) לצורך רכישת ביטקוין ואני מקבל סירוב. לאחר שיחה עם הבנק קיבלתי תשובה שאני לא יכול להעביר כסף לצורך רכישת ביטקוין. כששאלתי למה, היא אמרה 'כי פשוט אי-אפשר'", הוא טען.
3 צפייה בגלריה
 "פשוט אי-אפשר". תשובות שלקוחות קיבלו מהבנקים לגבי מסחר במטבעות וירטואלים
 "פשוט אי-אפשר". תשובות שלקוחות קיבלו מהבנקים לגבי מסחר במטבעות וירטואלים
"פשוט אי-אפשר". תשובות שלקוחות קיבלו מהבנקים לגבי מסחר במטבעות וירטואלים
(צילום מסך)
מסתבר כי לקוחות של כמה בנקים אחרים, ביניהם בנק לאומי למשל, גם חוו לאחרונה קשיים דומים. "ניגשתי לבנק לאומי וסורבתי לפתיחת חשבון מהנימוק 'אנחנו לא מתעסקים עם זה'", כתב אחד מהסוחרים בפייסבוק לסוחר אחר שהתעניין האם יוכל לפתור את הסוגיה במעבר לבנק אחר.
3 צפייה בגלריה
 "ניגשתי לבנק לאומי וסורבתי לפתיחת חשבון מהנימוק 'אנחנו לא מתעסקים עם זה'". סוחרים מתלוננים בפייסבוק
 "ניגשתי לבנק לאומי וסורבתי לפתיחת חשבון מהנימוק 'אנחנו לא מתעסקים עם זה'". סוחרים מתלוננים בפייסבוק
"ניגשתי לבנק לאומי וסורבתי לפתיחת חשבון מהנימוק 'אנחנו לא מתעסקים עם זה'". סוחרים מתלוננים בפייסבוק
(צילום מסך)

כולם מחכים להנחיות

בבנק ישראל אמרו היום (ה') ל-ynet כי "הפיקוח על הבנקים בוחן את ההתפתחויות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים בעולם, ופועל להסדרת הנחיות שתואמת את הסטנדרטים הבינלאומיים. עמדת הפיקוח היא כי יש לנקוט בגישה זהירה בכל הנוגע למתן שירותים הקשורים לנכסים וירטואליים לגוף, בין יחיד ובין תאגיד, שעיסוקו בנכסים וירטואליים.
"הציפייה היא כי בנק הבוחר לתת שירותים אלו, נדרש לפעול אגב ניהול סיכונים מושכל, לרבות ניטור הפעילות ברמה מספקת על מנת להבטיח כי אין בה בכדי לשמש להלבנת הון או למימון טרור. הפיקוח על הבנקים בוחן בימים אלו את ההשלכות של החלת משטר איסור הלבנת הון על נותני שירות אלו ואת הצעדים הנדרשים מול המערכת הבנקאית בתחום זה".
ומה לגבי הבנקים? הם מחכים להחלטת בנק ישראל. בבנק לאומי טוענים כי הם "בוחנים את הנושא ,לרבות המטבעות הקריפטוגרפיים והטכנולוגיה שמאחוריהם, באופן שוטף. יחד עם זאת, הנושא דורש אסדרה רגולטורית שעדיין לא קיימת בישראל".
גם מהבנק הבינלאומי קיבלנו תגובה דומה: "הבנק הבינלאומי בוחן את הנסיבות המשתנות ומעדכן את הערכתו והיערכותו מעת לעת, בשים לב לעמדת בנק ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון והרגולטורים האחרים".

בעולם זה כבר מתחיל

ברקע, לאחרונה נרשמו עליות משמעותיות בשווי חלק מהמטבעות הווירטואליים ובנקים וחברות אשראי ברחבי העולם הכריזו כי יאפשרו ללקוחותיהם לסחור בהם. ביניהם, חברת פייאפל, מאסטרארד ולאחרונה הצטרף גם הבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס (JPMorgan Chace), שהודיע כי הוא מתכונן להציע ללקוחותיו האמידים קרן ביטקוין, כך לפי דיווח באתר החדשות CoinDesk.
כיום, לאחר שירד בכ-25% בשבועיים האחרונים ושוב עלה מאז, נסחר הביטקוין סביב שווי של 53.7 אלף דולר. עלייה של מעל ל-520% מהשווי שלו לפני שנה, אז עמד על כ-8,700 דולר בלבד.
גם האת'ריום, המטבע השני הכי פופולרי בשוק המטבעות הקריפטוגרפים, המשיך לשבור שיאים השבוע ונסחר כעת סביב 2,770 דולר. הדוגקוין, המטבע שעלה לכותרות בשל זינוק חסר תקדים שעשה לפני כשבועיים, שוב קיבל דחיפה בדמות ציוץ בטוויטר מאוהד ותיק ועשיר מאוד, אילון מאסק, שכינה את עצמו בציוץ ברשת החברתית ה-"Dogefather". כעת המטבע נסחר סביב 0.314 דולר.
עו"ד אמיר ונג, המייצג את איגוד הביטקוין הישראלי: "הבנקים לא יכולים להמשיך לסרב באופן גורף לקבלת ביטקוין ומטבעות דיגיטליים. היועץ המשפטי לממשלה קבע את זה בחוות דעת, וזו גם היתה פסיקת ביהמ"ש המחוזי בעניינו של רועי ערב. יתרה מזו, האסדרה בנושא איסור הלבנת הון הושלמה אף היא, עם פרסומו ברשומות של צו איסור הלבנת הון לחוק הנשפי"ם. כל שנותר לבנק ישראל כעת לעשות הוא להורות לבנקים לציית לחוק ולהבהיר להם שעליהם לבסס גישה מבוססת סיכון בפעילות במטבעות דיגיטליים, ובעברית - לאפשר לאנשים להפקיד כסף שמקורו במטבעות דיגיטליים, אלא אם יש סיבה טובה ומשמעותית לא לעשות כן".