מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת חוק הנכים, תגמולים ושיקום של הממשלה שאליה הוצמדה הצעה פרטית של ח"כ אופיר כץ (הליכוד). 21 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא כל מתנגדים והחוק יועבר לוועדת העבודה והרווחה להכנה לקריאה שנייה ושלישית.
על פי החוק, שייקבע בשלב ראשון כהוראת שעה למשך שנה, תהיה הקלה במבחני ההכנסה החלים על נכי צה"ל שמשלמים להם תגמולי מחייה - תגמול נצרך, תגמול מחוסר פרנסה ותוספת מיוחדת עקב פרישה מוקדמת. הוראה זו מוצעת כהוראת קבע החל מה-31.12.22, בתום השנה הראשונה, כאשר שר הביטחון רשאי לקבוע בצו מועד מוקדם יותר לאחר התייעצות עם שר האוצר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

השינוי העיקרי: גם נכים שישתכרו עד שכר המינימום יקבלו את התגמולים

תגמול למחוסרי פרנסה נע בין כ-3,000 לכ-9,000 שקל לפי אחוזי הנכות והמצב המשפחתי. במצב הנוכחי כדי שהנכה יקבל את התגמול הוא צריך להכניס פחות מ-2,500 שקל, ולהוכיח שהוא עשה כל שביכולתו לעבוד. לפי הצעת החוק שאושרה, תבוטל המגבלה על הסכום, וכך נכה צה״ל שלא עובד והוכיח כי הוא עשה כל שביכולתו לנסות לעבוד יהיה זכאי לגמול בכל מקרה.
3 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תגמול לנכה נצרך נע בין כ-10,000 שקל ל-14,000 שקל. הוא ניתן למי שאיבד את הכושר לעבוד באופן קבוע ושקבועים לו בחוק מעל 50% נכות. במצב הנוכחי נכים אלה לא יכולים לקבל קצבה או הכנסה נוספת. לפי החוק החדש גם מי שתהיה לו הכנסה עד שכר המינימום (5,300) יקבל את התגמול, מי שישתכר בין שכר המינימום לשכר הממוצע יקבל 50% מהתגמול ומי שמעל השכר הממוצע לא יקבל את התגמול.
תגמול מיוחד ניתן לנכה שפרש מעבודתו בגיל 50 ומעלה, ורופא וקצין תגמולים קבעו שהוא אינו יכול לעבוד עוד. היום מי שעובד/בעל הכנסה לא יכול לקבל את התגמול. לפי החוק החדש גם מי שישתכר עד שכר המינימום יוכל לקבל את התגמול.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
שר הביטחון, בני גנץ
(צילום: רויטרס)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מבחן ההכנסה משולל הגיון משום שאילו הנכה לא היה נפצע ומאבד את יכולתו להתפרנס בכוחות עצמו, הכנסותיו השוטפות היו כוללת גם את הכנסותיו מעבודתו וגם את ההכנסות ממקורות נוספים להם הוא זכאי. הכנסות נוספות של אדם, ובפרט של נכי צה"ל, לא אמורות לשמש תחליף להכנסותיו הבסיסיות".
3 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
ח"כ אופיר כץ
(צילום: קובי קואנקס)
שר הביטחון בני גנץ: "התיקון יקל באופן משמעותי על היכולת של נכי צה"ל לקבל תגמולים, לצאת לשוק התעסוקה ולשפר את שיקומם, תוך הקטנת הבירוקרטיה".
ח"כ אופיר כץ: "הגיע הזמן שנכי צה"ל יפסיקו לרדוף אחרי המדינה כדי לקבל את מה שמגיע להם בזכות והגיע הזמן שהמדינה תתחיל לרדוף אחריהם ולהעניק להם את זה. מי שהקריב למען המדינה, מגיע לו לחיות את חייו בכבוד".
מארגון נכי צה"ל נמסר: "ביטול מבחן ההכנסה הוא בשורה של ממש עבור פצועות ופצועי צה"ל ואנו מודים למשרדי הביטחון והאוצר על שנענו לבקשתנו והבינו את הצורך בביטולו של המבחן, שפגע קשות בשיקומם של פצועות ופצועי צה"ל. ביטול מבחן ההכנסה הוא חלק משמעותי מרפורמה כוללת, רפורמת נפש אחת, אשר מביאה לשינוי עומק עבור פצועות ופצועי צה"ל".