הבורסה בתל אביב נפתחה היום (א') בירידות חדות במדדים המובילים (כ-1.5%) שהתגברו לאחר מכן על רקע הטרגדיה אתמול במג'דל שמס. ת"א 35 צונח ב-1.9% ות"א 125 בכ-2%. ת"א בנקים נחלש ב-2.3%, ת"א נפט וגז מוחק 3.1%.
1 צפייה בגלריה
ירידות שערים בבורסה לני"ע בת"א. אילוסטרציה
ירידות שערים בבורסה לני"ע בת"א. אילוסטרציה
ירידות שערים בבורסה לני"ע בת"א
(צילום: Shutterstock)

לדברי יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, "האסון במגד'ל שמס וההידרדרות הביטחונית בצפון גוררים את שוק המניות לירידות וצפויים להזניק מחדש את הביקוש לדולר. להערכתנו, כפי שפירטנו רבות לאחרונה, פוטנציאל ייסוף השקל אשר התחזק לאחרונה אל עבר רמת 3.6, נותר מוגבל בעוד הידרדרות ביטחונית שעלולה להביא להסלמה במצב, עשויה להזניק את הביקוש לדולר, אל מעל רמת 3.8 שקל לדולר. עד כה, היצעי מט"ח של יצואנים בלמו את פיחות השקל בקרבת רמת 3.78 אולם החשש ממלחמה אזורית עשוי לגרור לבנקים זרים בחזרה לפעול ולרכוש מט"ח לצורך צמצום החשיפה המקומית".
מוטי הרוש, מנכ"ל חברת פלקון קפיטל, הבהיר כי "בשל המצב הביטחוני שהסלים בצפון, אנו עדים לירידות בבורסה. חשוב להבין כי מדובר בתגובה זמנית לשינויים הביטחוניים, ולא במגמה ארוכת טווח. ההיסטוריה מלמדת אותנו כי אירועים דומים בעבר הובילו לירידות קצרות טווח בשווקים, שלאחריהן הבורסה התאוששה ואף הגיעה לשיאים חדשים. מדובר בפיצ'ר של השוק, ולא בבאג. זהו זמן מתאים לשקול השקעות ולנצל את המחירים הנמוכים לטובת פוטנציאל צמיחה בעתיד. אנחנו ממליצים למשקיעים להישאר רגועים ולזכור כי הבורסה מציעה הזדמנויות טובות דווקא בתקופות כאלה".
לדברי מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, "אם הירידות היום בבורסה יימשכו, הן הולכות להוריד את התשואות של אגרות החוב והדבר צפוי להעלות את הריביות בשוק הדיור בעקבות תשואה נמוכה יותר על הריביות שהבנקים מקבלים. נצטרך להמשיך ולעקוב מקרוב על המצב ולקוות שזה לא יגרום לתנודה משמעותית שוב בשוק הדיור, ולנוטלי המשכנתאות".
ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר בבנק הפועלים, ציין כי "הרג של 12 ילדים יביא בסבירות גבוהה מאוד לתגובה ישראלית צבאית עוצמתית, שתוסיף מתח לאזור המתוח ממילא. בחודשים האחרונים שוק ההון המקומי למד לחיות במציאות הביטחונית הקשה, וכל זמן שהאירועים נמשכו ברמת העצימות שראינו עד כה, הם כבר די תומחרו בשוק, עם קפיצות מדי פעם בהתאם לאירועים, כמו הפצצת המתקנים בתימן בשבוע שעבר מחד, או דיווחים אופטימיים על התקדמות לעסקת חטופים מאידך. כעת, כשברור שהסיכוי להתלקחות משמעותית יותר עלה במידה משמעותית, פרמיית הסיכון של השוק עלתה מיידית, וכתוצאה מכך אנו עדים הן לירידות בשוק המניות המקומי, והן להיחלשות של השקל במסגרת המסחר באופציות (ביום ראשון אין מסחר בשוק המט"ח עצמו)".
הוא הוסיף, כי "במקביל לעין הפקוחה לצפון, העין השנייה פקוחה בכיוון רומא, שם אמור להתקיים בימים הקרובים סבב נוסף במגעים לעסקה לשחרור חטופים מידי חמאס. אם המגעים יצליחו לשפר את הסיכויים לעסקה, ונשמע קולות חיוביים מרומא, הדבר עשוי להקרין שוב לחיוב גם על שוק ההון הישראלי, ולאושש את הבורסה ואת השקל. כישלון של המגעים, יחד עם התגברות עצימות המלחמה בצפון – ואנו נהיה עדים להיחלשות הן של שוק ההון המקומי והן של השקל. לכן ניתן לומר שרמת הסיכון בשוק המקומי, שממילא גבוהה מאוד בחודשים האחרונים נוכח המציאות בה אנו חיים, עשתה בסוף השבוע עליית מדרגה נוספת, וככל הנראה היא תמשיך להיות גבוהה גם בזמן הקרוב.
"לצד כל אלו כדאי מאוד לזכור את הכלכלה עצמה, שהיא המשפיעה על הבורסה בראיה לטווח הארוך יותר, כשעיקר תשומת הלב בשלב הזה נתונה לנושא הריבית. ככל שנמשיך לראות התמתנות בסביבת האינפלציה, הסבירות להפחתת ריבית בעולם ובישראל תגבר, והדבר צפוי לתמוך גם בשוקי ההון. השבוע אומנם צפוי הפד להותיר את הריבית בארה"ב על כנה, ובעקבות כך גם בישראל לא צפוי שינוי בריבית בקרוב, אולם ככל שהפד ירמוז על הפחתה בריבית בספטמבר הקרוב, הדבר עשוי לתמוך בשוק האמריקני ולהקרין לחיוב גם על ישראל".
בתקרית הקשה ביותר בצפון מאז 7 באוקטובר, 12 ילדים ונערים, בני 10 עד 20, נרצחו בשבת אחר הצהריים בפגיעה ישירה של רקטה שהתפוצצה במגרש כדורגל ליד גן שעשועים במג'דל שמס. באסון נפצעו יותר מ-30 נוספים, והפגיעה הקטלנית התרחשה בזמן שהילדים שיחקו כדורגל במגרש. שישה מהפצועים במצב קשה.
בישראל מבטיחים תגובה קשה, אך גורם ישראלי אמר אמש לסקיי ניוז כי אין כוונה להצית מלחמה של ממש. בין היתר אמר שר הביטחון, יואב גלנט, כי "חיזבאללה אחראים לזה והם ישלמו את המחיר".
בעקבות האירוע הקשה, שעלול להביא לשינוי המדיניות מול חיזבאללה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר הביקורת שהושמעה בנושא, על הקדמת טיסתו מוושינגטון בחמש שעות - ועל כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני היום. בשיחה עם מנהיג העדה הדרוזית שייח מואפק טריף אמר: "חיזבאללה ישלם על כך מחיר כבד שהוא טרם שילם עד כה".
הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הצפון הגיעו למקום הנפילה במג'דל שמס ושוחחו עם התושבים במקום. בסיום אמר הרצי הלוי: "תהיה תגובה קשה, ויהיה ירי תגובה. ניאלץ להיות סבלניים וקשובים".
בתוך כך, צה"ל מאשר כי תקף בעומק ובדרום לבנון במהלך הלילה. לפי הצבא, הותקפו במקביל מצבורי אמל"ח ותשתיות טרור בשבעה אזורים: שבריחה, בורג' א-שמאלי, בקאע, כפר כילא, רב א-תלתין, אל-חיאם וטיר חרפא.
עם זאת, נראה כי לפחות ב-24 השעות הקרובות לא צפויה מהלומה משמעותית נגד חיזבאללה, כזו שעלולה להוביל לפרוץ מלחמה. הסיבה לכך היא הצורך החוקי בכינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, מהלך שיתרחש רק עם חזרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מארצות הברית.
בצה"ל, נציין, מתקשים לגבש "מדרגות ביניים", כלומר, תגובה שהיא בין מהלך צבאי נרחב נגד חיזבאללה לבין ימי הקרב שמהם סובלים יישובי הצפון מאז 7 באוקטובר. לכן, ההבנה כרגע בישראל היא שתגובה חריפה מדי - כמו תקיפה בביירות - עלולה להוביל להסלמה תוך שעות, שתידרדר למלחמה ולירי של חיזבאללה לעבר מרכז הארץ ואזור חיפה.
פורסם לראשונה: 10:12, 28.07.24