מדד המחירים לצרכן לחודש מאי בישראל שיפורסם בצהריים (שישי) צפוי לפי הערכות האנליסטים להיות גבוה - וינוע על פי התחזיות בין 0.5% ל-0.7%. מדד כה גבוה יעלה שוב את האינפלציה השנתית לשיעור שיחצה כלפי מעלה את הרף העליון של היעד שהציבה הממשלה במסגרת חוק התקציב לשנה כולה - 1% עד 3%.
המדד השנתי עלה בחודש מאי לשיעור של 2.8% בחישוב שנתי, לאחר שבאפריל כבר ירד ל-2.5%. מכיוון שמדד מאי עלה ב-0.2% והצפי הוא לעלייה של עד 0.7% בפרסום היום, היא שבחישוב שנתי האינפלציה תחצה את רף ה-3%.
1 צפייה בגלריה
סניף קרפור בבית שמש
סניף קרפור בבית שמש
סופרמרקט
(צילום: שלו שלום)
אבל זה כנראה לא הסוף. האינפלציה צפויה לעלות עוד גם בחודשיים הקרובים, כאשר בחודשים הבאים ההערכות הן שהיא אף תגיע לשיעור שנתי של 3.7% ואולי אף מעבר לכך.
מדדים כה גבוהים ימנעו כמעט בוודאות אפשרות של הפחתת ריבית בנק ישראל, שעומדת עתה על 4.5%. ההחלטה הבאה של הוועדה המוניטארית תהיה כבר ב-8 ביולי, ואין אפילו חזאי אחד שצופה הורדת ריבית בחודש הקרוב.

גם האינפלציה בארה"ב לא יורדת

אתמול פורסם מדד המחירים בארה"ב שנותר ללא שינוי בחודש האחרון ובכך הביא את האינפלציה השנתית לירידה קלה מ-3.4% בחודש שעבר ל-3.3%. המדד הגבוה לא מאפשר לפי שעה להוריד את הריבית בארה"ב, ואכן בהחלטת הריבית שפורסמה בערב הפד הודיע כי ישאיר את הריבית ברמתה הגבוהה הנוכחית, 5.5%. בנוסף ציין הפד שהוא צופה רק הורדת ריבית אחת ב-2024.
יצוין, כי חלוצת הפחתות הריבית לאחר תקופת האינפלציה הגבוהה הייתה ישראל שעל רקע המלחמה הפחיתה את הריבית ב-1 בינואר השנה ברבע אחוז לשיעור של 4.5%.
אחרי החלטת הריבית האחרונה: ריאיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 09:14, 13.06.24