כשעדי רום, סמנכ"ל המחקר והפיתוח של אפליקציית הניווט Waze, הייתה ילדה בת 8 היא החליטה ללמוד לרכב על אופניים. "לא באתי, כדרך רוב הילדים, לאבי, וביקשתי ממנו ללמד אותי לרכב על אופניים עם גלגלי עזר, אלא לקחתי אופניים ויצאתי איתם החוצה. לאחר כמה שעות חזרתי הביתה עם לא מעט סימנים כחולים, מהנפילות, אבל ידעתי לרכב".
הסיפור הזה בא ללמד על אופי? "נראה שכן. מאז שאני זוכרת את עצמי, אם משהו מפחיד אותי אמצא את הדרך להתמודד איתו. אסתכל לפחד בעיניים".
4 צפייה בגלריה
עדי רום
עדי רום
עדי רום
(צילום: עומר הכהן)
בהחלט אפשר והסיפור מלמד על רום, בוודאי בכל הנוגע בקריירה שלה. היא בת 47, נשואה ואם לשלושה בנים (16, 14, 12), ומתגוררת ברעננה. במסגרת תפקידה היא אחראית על כל פיתוח התוכנה, אפליקציית המובייל ותשתיות טכנולוגיות ב-Waze, וגם חברת הנהלה. כפופים אליה כ-200 עובדי פיתוח. לחברה היא הגיעה לפני כחמש שנים ולתפקיד הבכיר נכנסה לפני שנה וחצי, מאז היא שותפה לשינויים שחלו וחלים בחברה הגלובלית.
אין איש בישראל שלא מכיר את השם Waze, אבל את לא בטוח שרבים מכירים את הדרך הארוכה שהחברה עברה. הכל החל ב-2006, כשאהוד שבתאי הקים מיזם קהילתי בשם FreeMap Israel. כעבור כשנתיים פורסמה הודעה באתר המיזם: "מעתה אנו נקראים Waze". בחברה החדשה כבר היו שלושה שותפים, אורי לוין, שבתאי, ואמיר שנער.
ב-2013 נפל דבר כשגוגל רכשה את Waze בכ-1.3 מיליארד דולר, מה שהוגדר אז כרכישת האפליקציה היקרה בהיסטוריה. ברדין שכיהן בתפקיד המנכ"ל הצהיר שגוגל היא השותף הטוב ביותר עבור Waze, ששירתה באותו זמן כ-50 מיליון משתמשים מדי יום. לקראת סוף 2020, כשרום כבר עבדה בחברה, ברדין הודיע על התפטרותו, ולנעליו נכנסה נהא פאריק, שהספיקה לתפקד זמן קצר בלבד כמנכ"לית, לאחר שב-2022 הודיעה גוגל ש-Waze תחדל לפעול כמחלקה נפרדת ותהיה חלק מ-GEO, המחלקה שעומדת מאחורי גוגל מפות ואפליקציות מפות וניווט אחרות. המנכ"לית עזבה ובשנה שלאחר מכן פוטרו גם עשרות עובדים כחלק כחלק מתהליך המיזוג.
כשרום נשאלת מה דעתה על העסקה של Waze עם גוגל ומה הסיכוי שהיא תיבלע לחלוטין בתוך חברת הענק, היא עונה בדיפלומטיות: "גוגל נותרה מחויבת מאוד למותג הייחודי של Waze, ולקהילה המשגשגת והייחודית של מתנדבים ומשתמשים", היא אומרת. "בשורה התחתונה, למרות שהן עובדות במקביל, כל אפליקציה משרתת מטרה נפרדת, וזה דווקא הגיוני שיישארו בנפרד. החיבור ל-GEO לא נעשה במסגרת קיצוץ כזה או אחר, והוא מהווה המשך טבעי ואבולוציוני ליצירת סינרגיה והשפעה חזקה יותר של Waze בתוך הפורטפוליו של גוגל, כשהיא מנוהלת בו בנפרד. חיבור כזה, לדעתי, היה צריך לקרות עוד הרבה קודם.
"הכנסת Waze לפורטפוליו של מוצרי המיפוי של GEO, כמו Google Maps, Google Earth ו-Street View, כשותפה שווה ומן המניין, מאפשרת שיתוף פעולה מוגבר. זה מכפיל כוח עבור Waze וגוגל, ומאפשר לנו לגדול ולהשתפר הרבה יותר. ע"י קירוב הצוותים זה לזה, נוצרות הזדמנויות נוספות לשפר את החוויות עבור כל המשתמשים שלנו. בחודשים האחרונים השקנו פיצ'רים חדשים, שיפרנו את המוצר משמעותית ויש עוד פיתוחים בדרך. בתוך כל אלו, מה שלא משתנה זה האפליקציה העצמאית של Waze והמותג הייחודי שלה".
Waze היא אפליקציה חינמית, יש לכם תוכניות לשנות את המתכונת? "כמו כל חברה אחנו רוצים להרוויח. בעבר היינו מרוויחים באמצעות פרסומות, היום היא מושקת דרך גוגל, ואנחנו חושבים על כל מיני דרכים. חשוב לי לשמור על אופי האפליקציה כחברתית, וגם למצוא דרך להפוך אותה לרווחית".
4 צפייה בגלריה
רום עם מנכ"ל ווייז, גיא ברקוביץ
רום עם מנכ"ל ווייז, גיא ברקוביץ
עם מנכ"ל Waze הנוכחי, גיא ברקוביץ
(צילום: הראשון במגנט (ספי גוט))

בין האהבה לטכנולוגיה לאהבה לאנשים

היא גדלה ברמת השרון, בת אמצעית בין שני אחים. אמה הייתה מורה בתיכון, אביה מהנדס בניין. בית בו הלימודים, היא מספרת, היו ערך עליון, כמו גם האמנות והיצירתיות. אמא מציירת, אביה מנגן על פסנתר, חצוצרה ואקורדיון. גם היא, לצד עבודתה, מציירת ומפסלת. את השירות הצבאי העבירה בלשכת הרמטכ"ל דאז, אמנון ליפקין שחק ז"ל. "הייתי מורעלת", היא מחייכת. "היה לי שירות משמעותי ומעניין".
לאחר השחרור, סיימה תואר בלימודי מחשב במכללה האקדמית ת"א-יפו. "אני אוהבת לפצח בעיות, בעיקר מתמטיות", היא מעידה על עצמה. "אני יכולה לשבת על חידה ופתאום לשים לב שכבר בוקר. סיימתי בגרות במגמה פיזיקלית, אבל מכיוון שהיה בתיכון מורה מגניב להיסטוריה, עשיתי בגרות 5 יח"ל גם בהיסטוריה. תמיד התנהלתי בין שני העולמות האלו. מצד אחד, אני מחוברת לצד הטכנולוגי, אבל באותה מידה אני אוהבת אנשים. לכן טוב לי לנהל".
4 צפייה בגלריה
רום עם הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק ז"ל
רום עם הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק ז"ל
רום עם הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק ז"ל
(צילום: פרטי)
את דרכה המקצועית החלה בפיתוח תוכנה לחומרה של מוצרי תקשורת בחברות RAD ו-SEABRIDGE. לאחר מכן עבדה בפיתוח מערכת הפעלה לטלפונים חכמים בחברה הגלובלית SYMBIAN, בלונדון, שהייתה בבעלות משותפת של סוני אריקסון, נוקיה וסמסונג. בין השנים 2008-1997 עבדה בפיתוח תמונה - ואז לקחה הפסקה יזומה של חמש שנים מהקריירה.
למה הפסקת לעבוד למשך חמש שנים? "זה היה די בשיא הקריירה, כשגיליתי שאני בהריון. הייתי בנסיעה לירושלים כשקיבלתי את ההודעה על הבדיקה. מייד נסעתי למנכ"ל חברת classifEye שבה עבדתי אז ואמרתי לו שיש לי חדשות טובות וחדשות רעות. הטובות שאני בהריון. הרעות שאני עוזבת את העבודה ומתמקדת במשפחה. בתקופה הזו גם תמכתי הרבה בפיתוח הקריירה של בעלי, אייזיק רום, מנכ"ל חברת W-Cycle, שעוסקת בייצור כלים מתכלים. בעלי הגיע לתפקיד הזה לאחר שנים רבות בהייטק".
איך הכרתם? "אייזיק היה מאמן הסקווש שלי. מאז ועד היום אנחנו לא בטוחים שעשינו מעשה אתי, אבל החשוב זה שאנחנו יחד. אגב", היא מדגישה בחיוך. "אייזיק טוען שהוא 'סימן' אותי כשהייתי בת 9 והוא היה אז בן 12, ושיחק טניס עם אחי".

להתחיל שוב מלמטה

בשנים בהן לא הייתה בהייטק, היא העבירה כמה קורסים וכתבה ספר לאנשי פיתוח: Multimedia on Symbian OS: Inside the Convergence Device. חמש שנים לאחר מכן החליטה שהיא חוזרת לעבודה, אלא שכאן הבינה שלא תמיד העולם מתנהל לפי רצונה שלה. "באותו זמן קיבלתי שיעור חשוב בחיים. הבנתי שלא בכל דבר יש לי יכולת שליטה, ושאם אני רוצה להשתלב מחדש באקוסיסטם הטכנולוגי, שרץ כל הזמן קדימה, אני חייבת להתחיל הכל מחדש".
4 צפייה בגלריה
רום עם משפחתה
רום עם משפחתה
"קיבלתי שיעור חשוב בחיים - שאין לי יכולת שליטה על כל דבר בחיים". רום עם משפחתה
(צילום: פרטי)
היא הניחה את האגו בצד והחלה לסלול מחדש את דרכה. בתחילה עבדה כמתכנתת מתלמדת, ומהר מאד התקדמה, כשבין השאר פיתחה אפליקציות עבור LivePerson ו-Seeking Alpha, ובהמשך הצטרפה לעולם המוביליטי ב-Here Mobility. לבסוף, היא הגיעה לעבוד ב-Waze ובהמשך נכנסה לתפקיד אותו היא ממלאת היום. "לא אחת ולא שתיים בתהליך הזה קיבלתי 'לא', שלא הייתי רגילה לקבל. פתאום, בגיל 35, הרגשתי לא רלוונטית, זו הרגשה קשה. לא ויתרתי, כמו אותה רכיבה על האופניים בגיל 8. נפלתי, אבל ידעתי שאקום ובסוף זה יצליח. התחלתי ללמוד לפתח, לעסוק בכתיבה של אפליקציה, להפעיל את הראש מחדש. מהר מאד מצאתי את עצמי שוב מנהלת בתעשייה, וכשהגעתי ל-Waze ידעתי שהצלחתי להגשים חלום. זה לעבוד בחברה גלובלית, אבל שהתחילה בבית. גאווה ישראלית, שמשפיעה על כ"כ הרבה אנשים".
כמי שעצרה את הקריירה עבור המשפחה, ואז חזרה וטיפסה שוב למעלה, יש לך מסקנות, מסרים לנשים אחרות? "לכל אישה ששואלת אותי על הסיפור שלי, אני אומרת 'לכי אחרי הלב שלך ותאמיני שכל קושי זו הזדמנות של גדילה'. צריך לזכור שגם כשמשהו לא הולך בדרך בה אנחנו רוצים שהוא ילך, לא מרימים ידיים, אלא חושבים אחרת, יצירתי, בסוף אנחנו יוצרים מציאות. לא לתת לקשיים בדרך לרפות את ידינו, אלא לגשת לעצם היעד בצורה שונה. חשוב לשמור על עקשנות ונחישות והתמדה, וכשמראיינים אותך, הכי חשוב, בעיניי, זה להביא את עצמך לראיון".
כלומר? "להביא את מה שאת מרגישה שאת טובה בו, כי זה שלך. לא להגיד מה שאת לא, כי את אמורה להמשיך לעבוד שם לאחר הראיון. תתחברי לחוזקות ולחולשות שלך, גם כאדם וגם כאמא. טכנולוגיה אפשר ללמוד, אבל מאחוריה עומדים אנשים. לכן, כמראיינת, אני מחפשת את האדם".

כשהמלחמה מפתיעה על הבמה בחו"ל

מה עשתה לכם ולך המלחמה? "אף אחד מאיתנו איננו אותו האדם שהיה לפני 7 באוקטובר. כחברה, כאנשים, מחובתי לעזור לבנות את המדינה והכלכלה ביום שאחרי, לסייע במידת יכולתי לבניית החוסן האישי והלאומי. בסוף, אנחנו עובדים בארגון שגם בו מתנהלים אנשים בתוך הקושי והחרדות, וצריך לדעת לנהל בתוך זה. גם לי לא פשוט. אנחנו עוזרים הרבה אחד לשני בזמן הקשה הזה, לעיתים לוקחים עבודה מהאחר, מגלים הרבה הבנה ורגישות. יש עובדים שמכירים כאלו שנחטפו או נפגעו, יש עובדות שבני הזוג שלהם במילואים. באפריל נסעתי להרצות בפני קהילת Waze. עליתי לבמה כמה דקות לאחר שהודיעו שיש 200 טילים איראניים בדרך לישראל".
מה עושים? "את אוספת את עצמך בכוחות שלא ידעת שקיימים בך ועולה לבמה לנאום. הרי לא מכינים אותנו לכאלה מעברים. עם זאת, העלייה על הבמה הזו או כל אחת אחרת, ובכלל, זה בדיוק המקום להמחיש את החוסן שלנו כחלק ממדינה חזקה. יש לזה משמעות ושליחות. כמנהלת, אני תמיד מסבירה שכל אחת ואחד מאיתנו הוא חלק ממשהו הרבה יותר גדול, זה המקום שלי באמונה. כשאנחנו יחד אנחנו יכולים לעשות הכל".
השגת הרבה בקריירה, יש לך עוד שאיפות? "אני אדם סקרן. השאיפה שלי תמיד היא לדעת יותר ולעשות עוד. יש לי עוד הרבה עבודה לעשות במקום בו אני נמצאת, אני כולי בתוך בניית האסטרטגיה של החדרת ה"ווייזיות" לתוך גוגל. אני נמצאת במקום של לעזור לגדול ולהשפיע כמה שיותר. הצלחתי בשנות עבודתי לשנות קצת את המבט על נושא הפיתוח. זה להסתכל הרבה על הטכנולוגיה, אבל גם לחבר את הפיתוח לביזנס. זה שינוי שאני מניעה בארגון".