2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

יצחק מויאל - יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
המוסד לבטיחות וגהות ממלא תפקיד מרכזי בהגנה על עובדים, במיוחד בענף הבניה, הידוע בסיכון הגבוה שלו לתאונות. ממשלת ישראל מתכוונת לסגור את המוסד לבטיחות וגהות, כחלק מהקיצוצים בתקציב לשנת 2024, על מנת לעמוד ביעדי התקציב, כתוצאה מהוצאות המלחמה.
בטיחות עובדים, ובמיוחד בענף הבניין והתשתיות, זה אחד הנושאים החשובים שיש דווקא להגדיל את התקציב שלהם. מדי שנה נהרגים עשרות עובדים, הפחתת האכיפה והשמירה על הבטיחות היא טעות קשה שכולנו נשלם עליה את המחיר בעתיד.
המוסד לבטיחות וגהות עומד על משמר הבטיחות של העובדים בישראל, ופועל מתוך שליחות למנוע פציעות ותאונות קטלניות במקומות העבודה. סגירתו כפי שהוצע על ידי קיצוצי התקציב של ממשלת ישראל, מטילה צל על עתיד הבטיחות והבריאות התעסוקתית במדינה. אחריות המוסד כוללת מגוון רחב של פעילויות, החל מקביעת ואכיפת תקני בטיחות ועד מתן חינוך והדרכה למעסיקים ולעובדים כאחד. כמו כן, המוסד לבטיחות וגהות הקים מוקד שירות לאזרח שבו כל אחד יכול להתקשר ולהתריע על אירוע בטיחותי ובכך למנוע תאונות, תרומתו של המוסד לבטיחות וגהות לענף היא ממש מצילה חיים ולצערי הרבה לא מודעים לכך.
יצחק מויאל יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראליצחק מויאל יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראלצילום: יח"צ
הממשלה מחפשת איפה לקצץ, אך לא דואגת להמשך הצמיחה של המשק בשנים הקרובות. אסור לגעת במנגנונים מעודדי צמיחה, וענף הבניין הוא אחד מקטרי הצמיחה המובילים בישראל.
אנחנו בהסתדרות עובדי הבניין ובקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל עובדים בשיתוף פעולה צמוד וחיוני עם המוסד לבטיחות וגהות. בסופו של דבר, יש לנו אינטרס משותף: למנוע תאונות עבודה בענף הבניין. מדי שנה יש מאות תאונות באתרי הבנייה ועשרות הרוגים. המלחמה בתאונות בענף הבניין הביאה לשיפור בשנים האחרונות ולכן חשוב להמשיך במלחמה החשובה הזו ולא לקצץ בגופים שאחראים על המשך העבודה למניעת תאונות.
חשוב להבין, כל תאונת עבודה באתר בנייה עוצרת מיידית את הבנייה, מעמיסה הוצאות על המדינה ובעיקר הורסת את חייהם של העובדים ובני המשפחה שלהם. קיצוץ בתחום הבטיחות זו אינה הדרך לעודד את הצמיחה ואת המשך העשייה של אחד הענפים החשובים במשק.
בכוונת הממשלה לסגור את המוסד לבטיחות וגהות יש הרבה מתנגדים ואני מקווה שבסופו של דבר הממשלה תתעשת ותחזור בה מכוונתה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
משרד הבריאות מתנגד למהלך, ההסתדרות החדשה מתנגדת למהלך, מנהל הבטיחות מתנגד למהלך ובסופו של דבר זה נראה שמשרד האוצר פשוט סימן גופים ״על עיוור״ והחליט לסגור אותם, והכל כדי להראות קיצוץ רוחבי בפעילות הממשלה. התנגדות זו משקפת קונצנזוס רחב יותר לפיו צנע כלכלי לא צריך לבוא על חשבון אמצעי בטיחות חיוניים. העמדה הקולקטיבית ברורה: שמירה על המוסד לבטיחות וגהות היא לא רק צו מוסרי אלא גם הכרח כלכלי.
סגירת המוסד לבטיחות וגהות עלולה להביא לתוצאה הפוכה: גידול בהוצאות הממשלה. מאחר וכל תאונה בענף הבניין, ותאונת עבודה בכלל, גורמת להוצאות גדולות שבאות מתקציב המדינה. ימי אשפוז, פיצויים, שיקום ועוד הרבה הוצאות, כל אלו כרוחות בכל תאונת עבודה.
הממשלה צריכה לעשות הכל על מנת למנוע תאונות עבודה. זה צעד נכון מבחינה מוסרית וגם כלכלית. מניעת תאונות חוסכת המון כסף לממשלה, ותפקיד המוסד לבטיחות וגהות הוא נדבך חשוב במלחמה בתאונות העבודה. דבר אחד אני לא מבין איזה מסר הממשלה מעבירה עם הרעיון לסגור את המוסד לבטיחות וגהות איפה מסמך השרים? האם ביטלו אותו? איפה הדיונים של משרד העבודה והרווחה?
אנחנו נעשה הכל על מנת למנוע את סגירת המוסד.