וול סטריט פותחת את חודש מאי בצלילה על רקע האיומים של טראמפ להטיל מכסים נוספים על מוצרים מסין: מדד נאסד"ק צנח ב-3.2%, S&P 500 נפל ב-2.8% ודאו ג'ונס נחתך ב-2.6%. טסלה נפלה ב-10.3%, אמזון צללה ב-7.6%. מניית גילאד שנחלשה היום ב-4.8%, מטפסת כעת ב-0.4% במסחר המאוחר לאחר שטראמפ הודיע כי החברה כי תקבל הרשאה מה-FDA להשתמש בתרופה שלה לטיפול בנגיף הקורונה. אקסון מובייל בהפסד רבעוני ראשון אחרי שלושה עשורים, המניה נחתכה ב-7.1%.
הנפט האמריקני מסוג WTI רשם עלייה שבועית של 16.8%, לאחר שלושה שבועות של ירידות. טיפס היום ב-5% (94 סנט) לשווי של 19.78 דולר לחבית. ברקע, קיצוצים בתפוקה של המדינות החברות באופ"ק+, לצד עליות במלאים - מתונות יותר מכפי שציפו האנליסטים. הברנט ירד היום ב-0.6% (7 סנט) למחיר של 26.31 דולר לחבית, אך רשם עלייה שבועית של 6.6%.
3 צפייה בגלריה
בורסת טוקיו
בורסת טוקיו
בורסת טוקיו
(צילום: AP)
הזהב טיפס היום ב-0.4% (6.70 דולר) לשווי של 1,700.90 דולר לאונקיה, על רקע איומי טראמפ כלפי סין כי יטיל מכסים נוספים על מוצרים שלה. אמנם הזהב זינק בחודש אפריל ב-6.1%, אך רשם השבוע ירידה ראשונה מאז אמצע מרץ ונחתך ב-2%.
אחרי שהתחייב בפני רשות ני״ע לא לצייץ עוד בטוויטר נתונים ומידע על חברת טסלה הנסחרת בבורסה, אלון מאסק מצייץ היום, לא פחות ולא יותר - “המחיר של מניית טסלה גבוה מדי, לדעתי״. המשקיעים לא חיכו להסברים והמנייה יורדת עתה ב-10%.
ועדת השיפוט של הקונגרס האמריקני טוענת כי אנשיו של מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס שיקרו בעדותם האחרונה; החשד: החברה השתמשה בנתונים אישיים של לקוחות שנשמרו אצל אנשי מכירות מצד שלישי, במטרה למכור להם מוצרים מותאמים לפי המידע האסור בשימוש; באמזון מכחישים את הטענות.
מדד מנהלי הרכש בסקטור היצרני (ISM) צלל ל-41.5% בחודש אפריל - השיעור הנמוך מאז אפריל 2009: בחודש מרץ עמד המדד על שיעור של 49.1%. תחזית האנליסטים הייתה פסימית יותר – עמדה על שיעור של 35%. יש לציין כי כל שיעור שעומד מתחת ל-50% מצביע על התכווצות בפעילות היצרנית. הנפילה שהחלה כבר במרץ, קרתה בגלל נפילה חדה בייצור, בהזמנות ובתעסוקה.
דיווחים בארה"ב: הרץ העולמית עשויה להכריז על פשיטת רגל בעוד שלושה ימים - המניה צונחת ב-12% בוול סטריט. לפי הדיווחים, חובותיה של חברת השכרת הרכב נאמדים ב-17 מיליארד דולר. השפעתו של המהלך על השוק הישראלי אינה ברורה בשלב זה.
קולגייט-פלמוליב נסחרת ביציבות לאחר הדוחות הרבעוניים: הרווח הנקי עמד על 715 מיליון דולר או 83 סנט למניה, או לפי רווח מתואם של 75 סנט למניה – מעט מעל התחזיות שעמדו על 73 סנט למניה. ההכנסות עמדו על 4.1 מיליארד דולר, גם מעט מעל צפי האנליסטים שעמד על 4.06 מיליארד דולר.
נשיא הבנק הפדרלי בדאלאס, רוברט קפלן, אמר כי גם לאחר ההתאוששות הצפויה לדעתו בכלכלה האמריקנית במחצית השנייה של השנה, 2020 תרשום ירידה חדה של 5% בצמיחה. עוד לבריו, בסוף השנה שיעור האבטלה יעמוד על 8%-10%.
נעילה בבורסת לונדון: מדד פוטסי צנח היום ב-2.3%, על רקע איומי נשיא ארה"ב טראמפ כי יטיל מכסים נוספים על מוצרים מסין. בתיירות - קארניבל נפלה ב-8.4%, TUI נחתכה ב-5.2. בנפט - BP צללה ב-7%. ברכב - רולס רויס מחקה 5.1%. בורסת פרנקפורט ובורסת פריז בחופשת חג הפועלים.
הירידות בבריטניה נרשמות על אף דברי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון מאתמול, שלפיהם המדינה עברה את שיא המגפה; בכוונתו של ג'ונסון להציג בשבוע הבא תוכנית יציאה מהסגר.
גם מרבית הבורסות באסיה היו סגורות היום לרגל יום הפועלים. בבורסות שכן נפתחו, נרשמו ירידות שערים - טוקיו איבדה 2.6%, ובאוסטרליה נרשמו ירידות של 3.6% (מניית BHP צנחה ביותר מ-6%).
בין הבורסות הסגורות באסיה: הונג קונג, סין, דרום קוריאה, טייוואן, סינגפור ואינדונזיה.
דרום קוריאה הודיעה היום כי היצוא מהמדינה נפל ב-24.3% באפריל - ההתכווצות החדה ביותר מאז מאי 2009. האנליסטים ציפו לירידה של 25.4%.
אמש ננעלו הבורסות בוול סטריט בירידות - אך סגרו חודש ירוק במיוחד - מדד דאו ג'ונס עלה ב-11.1%, נאסד"ק זינק ב-15.5% ו-S&P 500 טיפס ב-10.9%.

טראמפ מאיים במכסים חדשים על מוצרים סיניים

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר אמש שעסקת הסחר שהשיג עם סין היא בעלת חשיבות משנית כרגע לעומת מגפת הקורונה, ואיים במכסים חדשים על מוצרים סיניים, בעוד ממשלו מתכנן צעדי תגובה נגד סין על התנהלותה לנוכח התפרצות המגפה.
דבריו של טראמפ משקפים את תסכולו הגובר מהממשל הסיני בכל הנוגע למגפה, אשר עלתה בחיי עשרות אלפי בני אדם בארה"ב לבדה, הביאה למשבר כלכלי ומאיימת על סיכויי בחירתו מחדש בנובמבר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ
(צילום: AP)
שני פקידים המקורבים לנושא אמרו שעל השולחן נמצאות שלל דרכי תגובה אפשריות נגד סין, אולם הדיונים בנושא נמצאים בשלב מוקדם. "מתנהל דיון לגבי כמה קשה לפגוע בסין ואיך לדאוג שזה יהיה מידתי", אמר אחד מהם. טראמפ הבהיר שבמוקד מעייניו כרגע נמצא תפקידה של סין בהתפשטות הנגיף, וזאת על חשבון מאמציו ליצור הסכם סחר עם בייג'ינג – אשר נמצאו בראש סדר העדיפויות שלו עד לאחרונה.
ה"וושינגטון פוסט" פרסם אתמול שמספר פקידים דנו ברעיון של ביטול חלק מהחוב המסיבי של ארה"ב שנמצא בידי סין, כדרך לפגוע בבייג'ינג בתגובה על ההסתרה שנקטה לגבי הקורונה והתפשטותה. יועצו הכלכלי הבכיר של טראמפ, לארי קודלו, דחה את הדיווח: "מחויבויות החוב של ארה"ב הן קדושות. נקודה".
כשנשאל האם ישקול את הפסקת התשלומים של ארה"ב לכיסוי חובותיה כדרך להעניש את בייג'ינג, טראמפ אמר: "אני יכול לעשות את זה אחרת. אני יכול לעשות את אותו דבר, אבל אפילו בשביל יותר כסף, פשוט ע"י הטלת מכסים".
יצוין כי סוכנות ריגול אמריקנית בכירה הודיעה שקהילת המודיעין האמריקנית אינה מאמינה שהנגיף הוא מעשה ידי אדם, או שהוא שונה גנטית בידי אדם.

דיווח: גרמניה תסייע ללופטהנזה תמורת 25.1% מהחברה

חברת התעופה לופטהנזה במו"מ עם ממשלת גרמניה על חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד אירו (10.98 מיליארד דולר), שתמורתה תקבל המדינה 25.1% מאחזקות חברת התעופה - כך מדווח השבועון הגרמני דר שפיגל.
3 צפייה בגלריה
מטוסים לופטהנזה
מטוסים לופטהנזה
מטוסי לופטהנזה
(צילום: shutterstock)
מתוך החבילה, 5.5 מיליארד אירו ישולמו עבור מניות שאינן מקנות זכות הצבעה. עוד נכתב, כי 3.5 מיליארד אירו נוספים מחבילת הסיוע ילווה הבנק הממשלתי KFW. בדר שפיגל נמסר כי בלגיה, אוסטריה ושוויץ עשויות לסייע בחילוץ.
חברת לופטהנזה סירבה להגיב לדיווח, אולם גורם ממשלתי אישר לרויטרס שהמגעים בין הצדדים מתקיימים.
שר האוצר הגרמני אולף שולץ (Olaf Scholz), מסר בינתיים לתקשורת הגרמנית, כי "משלמי המסים יכולים לסמוך עלינו שלא ננהל את השיחות האלו בתמימות", אך סירב לפרט אודות התקדמות המשא ומתן.
ביום רביעי דווח ברויטרס שלופטהנזה מקיימת מגעים על חבילת סיוע בסך תשעה מיליארד אירו, עם מלווים מאוסטריה, גרמניה ושוויץ.
פורסם לראשונה: 09:16, 01.05.20