בעקבות הסדר פשרה בתביעה ייצוגית: חברת סודהסטרים צפויה לפצות לקוחות בשווי כולל של כ-8 מיליון שקלים. לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בשבוע שעבר בקשה לאישור הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד סודהסטרים ישראל ביולי 2019, שכפופה עדיין לאישורו. התובעים התרעמו, בין היתר, על החובה למלא את מכשירי ההגזה במיכלי הגז של סודהסטרים.
המבקשים שהגישו בקשה לתביעה ייצוגית טענו שחברת סודהסטרים מטעה את לקוחותיה, מאחר שהיא מציגה מצג מוטעה שמילוי מיכלי הגז שלה לא אפשרי באמצאות ספקי גז אחרים (צד שלישי מוסמך). על אף שהמכשיר נרכש על ידי הלקוחות, סודהסטרים טענה - בחוברת המצורפת למוצר, כי היא נשארת כבעלים של מיכלי הגז. כפועל יוצא, סודה סטרים גבתה מחיר מופרז עבור החלפת מיכלי הגז, כך לפי הטענות.
1 צפייה בגלריה
סודהסטרים ART
סודהסטרים ART
סודהסטרים
(צילום: סודהסטרים)
חברת סודהסטרים טענה כי אין כל יסוד לטענות שהועלו נגדה ודחתה מנגד את טענות המבקשים מכל וכל, ולסלק על הסף את התביעה או לדחותה. בין השאר טענה החברה כי הפסיקה קבעה שלחברה הזכות לשמר את הבעלות במיכליה ושהיא אינה בעל מונופול. בסופו של יום החליטו הצדדים להגיע להסכם פשרה שכפוף לאישור בית המשפט.
חברי הקבוצה שההסכם יחול עליהם כוללים כל אדם אשר רכש גז במיכל גז כחול (מיכל גז 2 CO של סודהסטרים המתחבר למכשיר ההגזה באמצעות הברגה) כמוצר בודד או כחלק ממארז או כחלק מתכנית גז ישירות מסודהסטרים או בנקודת מכירה מכל סוג שהוא לרבות בדרך של החלפת מיכל גז ריק במיכל גז מלא, בתקופה שתחילתה שבע שנים לפני יום הגשת בקשת האישור. במסגרת הסכם הפשרה יעודכנו מצגי סודהסטרים בנוגע למיכלי גז כחולים.
הוסכם כי רישיון השימוש במיכלי הגז הכחולים יעודכן, כך שיובהר כי המצג הנוגע לסכנות מפני מילוי מיכל הגז בידי גורם בלתי מוסמך, מתייחס לגורם נטול הכשרה מתאימה, ולא לצד שלישי כולשהו. נוסף על כך, יוסר הכיתוב שלפיו מילוי הגז על ידי גורם בלתי מורשה עלול להוות הפרה של זכויותיה של סודהסטרים.
באשר לפיצוי לקוחות קיימים (בקבוצה זו כלולים לקוחות ישראלים המנויים בתוכנית המוצעת על ידי סודהסטרים בישראל כנגד תשלום, במסגרתה ניתנים ללקוחות ישראלים מוצרים ושירותים שונים, לרבות שירותי החלפה של מיכל גז ריק במיכל גז מלא למשך תקופה). הוסכם כי סודהסטרים תשלח 86 אלף מיכלי גז ללקוחות קיימים (ובכל מקרה לא פחות מ-2 מיכלי גז לכל לקוח קיים) במשלוח חינם, ללא צורך בדרישה מאת הלקוח. מיכלים אלה לא יימנו בזכאות הקיימת לאותם לקוחות בתוכנית הגז עליה הם מנויים, והם יישלחו שלא כנגד מסירת מיכלי גז ריקים.
יידוע הלקוחות הקיימים על זכאותם לפיצוי ייעשה באתר סודהסטרים, במסרון ובעת שיחה עם לקוח קיים בנוגע לתיאום המשלוח. אומדן שווי הפיצוי ללקוחות הקיימים הוא כ-5 מיליון שקלים מתוך ה-8 מיליון שקלים.
למי שכבר אינו לקוח של החברה, יינתן פיצוי בדמות החלפת מיכלי גז ריקים במיכלי גז מלאים, ללא תשלום בגין ההחלפה. לצורך כך סודהסטרים תעמיד סך כולל של כ-2.9 מיליון שקלים. יידוע אותם לקוחות יעשה באתר החברה, במסרון ו/או בהודעת דואר אלקטרוני.
הצדדים המליצו לבית משפט על תשלום גמול למבקשים בסכום כולל של כ-400 אלף שקל וכן החזר הוצאות למבקשים בסכום של כ-88 אלף שקל וכן הומלץ לאשר תשלום שכר טרחה לעורכי הדין של ההמבקשים בסכום כולל של כ-1.6 מיליון שקל. המבקשים מיוצגים על ידי עוה"ד גיל רון ונדב מיארה ממשרד גיל רון, קינן ושות'.