רשות התחרות הבריטית פתחה בחקירה נגד חברת טיקטמאסטר בעקבות מכירת כרטיסים להופעות האיחוד של להקת אואזיס. החקירה מתמקדת בשיטת "התמחור הדינמי" בה נעשה שימוש במכירת הכרטיסים, ובוחנת האם הופרו חוקי הגנת הצרכן.
התמחור הדינמי, שיטה בה מחירי הכרטיסים עולים בהתאם לביקוש, גרם לביקורת נרחבת מצד מעריצי אואזיס בשבוע האחרון. רבים מהם דיווחו כי נאלצו לשלם סכומים גבוהים משמעותית ממה שציפו עבור כרטיסים לסיבוב ההופעות של הלהקה בשנה הבאה. המחירים הגיעו עד ל-350 פאונד לכרטיס, כ-200 פאונד יותר מהמחיר שפורסם במקור.
2 צפייה בגלריה
אואזיס
אואזיס
אואזיס
(צילום: יחסי ציבור)
גם בישראל היו תגובות זועמות מצד ישראלים שרצו לרכוש כרטיסים להופעות. "בושה מוחלטת של טיקטמאסטר UK על גביית 360 פאונד לכרטיס בעמידה, אחרי שהכרטיסים פורסמו ב-150 פאונד", כתב גולש אחד. אחר הוסיף: "התחושה הזו שאתה מחכה בתור יותר מארבע שעות ואז אומרים לך שהמחיר לכרטיס עלה מ-148 פאונד ל-355, בגלל שיש דרישה. איך זה חוקי?".
רשות התחרות הבריטית תבחן מספר היבטים במסגרת החקירה. בין היתר, ייבדק האם טיקטמאסטר נקטה בפרקטיקות מסחריות בלתי הוגנות, האם הרוכשים קיבלו מידע ברור לגבי האפשרות לעליית מחירים והאם הופעל לחץ על אנשים לרכוש כרטיסים בפרק זמן קצר.
הלהקה עצמה הגיבה לביקורת והדגישה כי ההחלטות בנושא מכירת הכרטיסים והתמחור נתונות באופן מלא בידי המפיקים והניהול שלהם. עם זאת, לפי BBC, החלוקה בין הגורמים המעורבים אינה ברורה, כפי שטיקטמאסטר טוענת, וכי שלושת המפיקים של סיבוב ההופעות קשורים לחברת Live Nation, תאגיד אמריקני שהוא הבעלים של טיקטמאסטר.
2 צפייה בגלריה
טיקטמאסטר
טיקטמאסטר
טיקטמאסטר
(צילום: פול סקומה ל AP)
רשות התחרות הדגישה כי בשלב זה מדובר בתחילתה של החקירה, וכי אין להניח מראש כי טיקטמאסטר אכן הפרה את חוקי הגנת הצרכן. הרשות ציינה כי תבחן גם את האפשרות לחקור את התנהלותם של גורמים נוספים בפרשה. במסגרת החקירה, הרשות לתחרות תפנה לטיקטמאסטר ותאסוף ראיות ממקורות שונים, כולל מהנהלת הלהקה וממארגני האירועים.
טיקטמאסטר, שטוענת כי הינה פלטפורמת מכירת הכרטיסים הגדולה בעולם, ואחת מתוך שלוש רשמיות שמוכרות כרטיסים להופעות של אואזיס, טוענת כי היא אינה קובעת את מדיניות התמחור, אלא האמנים והמפיקים. עם זאת, לאור הקשרים שנחשפו בין המפיקים לבין ליב ניישן, עולות שאלות לגבי מידת האובייקטיביות של הטענה הזו.
במכתב ששלחה רשות התחרות לשרת התרבות הבריטית ליסה ננדי, ולשר הכלכלה ג'ונתן ריינולדס, צוין כי שיטת התמחור הדינמי אינה בלתי חוקית כשלעצמה. עם זאת, הודגש כי השימוש בשיטה זו חייב להיעשות באופן שקוף ומבלי להטעות את הצרכנים.