החשש מתאמת. על רקע המלחמה המתמשכת ברצועת עזה ובגבול לבנון, החלו בימים האחרונים חרמות ולחצים כלכליים מדאיגים על המשק הישראלי, שהמדינה לא ידעה דוגמתם כבר שנים רבות. ההחלטה החמורה מכולן, אחרי החרם המוחלט על היצוא מטורקיה וסילוק ישראל מתערוכת הנשק בצרפת, הגיעה בסוף השבוע כאשר קולומביה, ספקית הפחם העיקרית של ישראל, הודיעה שתחדל לחלוטין לייצא פחם לישראל.
לאחר שדווח ביום חמישי שבקולומביה שוקלים להגביל את יצוא הפחם לישראל בעקבות המלחמה, הערב (שבת) הודיע על כך באופן רשמי נשיא קולומביה, גוסטבו פטרו: "נשהה את יצוא הפחם לישראל עד שייפסק רצח העם", כתב הנשיא ב-X (לשעבר טוויטר).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מכרה פחם בקולומביה
מכרה פחם בקולומביה
מכרה פחם בקולומביה
(צילום: AP)
החלטת קולומביה, המחייבת למצוא תחליפים יקרים יותר ליבוא הפחם, יחד עם הכוונה להעלות כבר בקרוב את המס על הפחמן בישראל, עלולים להביא לעלייה חדשה במחירי החשמל בישראל, חשש שהביעו בסוף השבוע בכירי חברת החשמל בשיחה עם ynet.
ההחלטה הגיעה לאחר שנשיא קולומביה האנטי ישראלי מזה זמן, פטרו, כבר הודיע לפני שבועות אחדים על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. בסוף השבוע הוחמר הנתק כאשר משרד המסחר הקולומביאני הודיע על הפסקה מוחלטת גם של יחסי המסחר עם ישראל ובתוך כך הטלת חרם על יצוא לארץ של הפחם, המהווה בערך כ-50% מכלל הפחם שמייבאת כיום ישראל בעיקר מארבע מדינות. זאת, בעוד שלפי מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, 23% מייצור החשמל בישראל עודנו נעשה באמצעות פחם, והתוכנית כרגע היא לצמצם את ייצור החשמל באמצעות פחם עד לאמצע שנת 2026.

אחת החלופות המסתמנות לקולומביה - דרום אפריקה

ל-ynet נודע, כי גורמים ממשלתיים כבר פנו לארבע מדינות כדי לייבא מהן פחם במקום קולומביה, כאשר כפי שנודע ארבע המדינות השיבו בחיוב, בהן באופן מפתיע מאד גם דרום אפריקה, שהגישה את התביעה על "רצח עם" נגד ישראל בהאג. למרות הגשת התביעה, דרום אפריקה, שמספקת גם כיום חלק לא גדול מהפחם לישראל, לא ניתקה את יחסי המסחר שלה עם ישראל ול-ynet נודע שכבר השיבה בחיוב לבקשה להגדיל את יצוא הפחם לישראל.
כמו כן פנתה ישראל לשלוש מדינות נוספות, שכולן נענו בחיוב לפי שעה: רוסיה וקזחסטן, שכבר מייצאות כיום פחם לישראל, אם כי בכמויות קטנות בהרבה מקולומביה, ואוסטרליה, שתהיה יצואנית פחם חדשה לישראל והשיבה גם היא בחיוב לפניה. עם זאת, קיים חשש שמחירי יבוא הפחם ממדינות אלה, החשות במצוקת ישראל, יהיו גבוהים יותר וישפיעו על ייקור מחירי החשמל בארץ.

ההצעה להעלות את מס הפחמן חוזרת לשולחן

בינתיים לא ירדה מסדר יומה של ועדת הכספים החלטת משרד האוצר שכבר אושרה בממשלה ערב אישור תקציב המדינה לשנת 2024 לפני שבועות אחדים, להעלות את מס הפחמן.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, עיכב עד כה את אישור העלאת מס הפחמן, על רקע דרישתו להעביר מאות מיליוני שקלים מההסכמים הקואליציוניים לטובת המורים בחינוך החרדי העצמאי ומטרות נוספות, כאשר משרד האוצר ממשיך לסרב לאשר את העברת הכספים הללו שקוצצו מההסכם הקואליציוני.
אולם, כעת נראה שמסתמן הסדר, לאחר שהאוצר נענה בימים האחרונים ברגע האחרון לפני מועד תשלום השכר להעביר כספים לתשלום משכורות המורים, ולכן צפוי שמס הפחמן החדש יאושר בקרוב בכנסת.
כיום משולם על הפחם מס של 20% לטון, שמהווים 115 שקל כיום, כאשר מחיר טון נע בין 530 ל-600 שקל לטון. המס החדש צפוי להגיע לכ-160 שקל לטון.
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, הביע בשיחה עם ynet חשש שהמצב החדש של הטלת מס פחמן יחד עם הצורך למצוא תחליף ליבוא הפחם במחירים נוחים מקולומביה, עלולים יהיו לחייב את ייקור חשמל, החלטה שתהיה בידי רשות החשמל שהיא גוף עצמאי. יצוין שרק תמיכה ממשלתית, דוגמת הלוואה כמו שנעשה בעבר, יוכלו למנוע את ייקור החשמל.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר אמר ל-ynet כי "התרעתי כבר לפני חודשים כי חוסר המענה למהלך של הצורר הטורקי יוביל לכך שמדינות נוספות יאתגרו אותנו וישתמשו בסחר כנשק פוליטי. כמו בביטחון, כך גם בכלכלה ובסחר הבינלאומי על ישראל לשנות תפישה. כעת אנו נאלצים להתמודד עם האיום החדש של חרם הפחם מקולומביה, שעלול לייקר את מחירי החשמל. לכן בעת הזאת ועד חזרה לשגרה צריך להיות מאד זהירים שלא נגרום לסחרחורת מחירים בארץ".
לדברי תומר, "בלי מנגנונים נכונים, מס פחמן יעלה את יוקר המחייה ויפגע בתחרותיות התעשייה. הטלת מס פחמן חייבת להיעשות בצורה חכמה ובהסכמה. אסור להחיל את המס בלי קביעת מנגנון הקצאה נכון וצודק שימנע פגיעה בתעשייה ובמשק הישראלי אל מול המתחרים ביבוא וביצוא".
מנכ"ל חברת החשמל, שפיגלר, התריע כי שהממשלה לא עוסקת כמעט בתחום החשמל, "החשוב כל כך בעיקר בימי מלחמה ואסור שדווקא כעת יתהוו ויונחו מכשולים בפני החברה". שפיגלר גילה, כי החברה קיימה בימים האחרונים תרגיל יוצא דופן, כאשר הצליחה בתוך 12 שעות להתקין תחנת משנה ניידת לאספקת חשמל ל-30,000 בתי אב, שהם כ-120 אלף תושבים, במקרה של הפסקות חשמל גדולות כתוצאה מפעילות מלחמתית. "השגנו כאן שיא מהירות, שמשמעותו היא שחבל ארץ שלם לא יישאר בלי חשמל, אם נוכל להקים במהירות שיא תחנת משנה גדולה חדשה".
שר האנרגיה אלי כהן אמר בסוף השבוע ל-ynet כי נעשים עתה מאמצים להפחית את הייצור באמצעות פחם מדי רבעון בשש פעימות עד לאפס "והמגמה שלנו היא להצליח לסיים את השימוש בפחם אפילו עד סוף שנת 2025 וכך לא נזדקק יותר לטובות מאף מדינה שמייצאת לנו פחם כעת, ועלולה להטיל חרם כמו שעשתה קולומביה".
השלכות סגירת הסחר עם טורקיה על הנדל"ן: ריאיון עם עו"ד יעקב אטרקצ'י ועמית גוטליב
(צילום: ליאור שרון)