מבצע החיסונים יתן לישראל יתרון כלכלי ביציאה מהמשבר? ריאיון עם פרופ' אייל וינטר וד"ר מיכאל שראל
(צילום: משי בן עמי)

האם מבצע החיסונים, שהביא לפתיחה כמעט מלאה של המשק הישראלי בעוד שמרבית מדינות העולם עדיין רחוקות מהתאוששות, יעניק יתרון כלכלי משמעותי לישראל? ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה, טוען באולפן ynet כי "זה ייתן לנו יתרון של כמה חודשים בלבד בהשוואה לשאר העולם".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "הצמיחה הגבוהה שצפויה בישראל במחצית הראשונה של השנה צפויה להגיע לאירופה במחצית השנייה של השנה ולארה"ב כנראה עוד לפני כן, כבר באמצע השנה. כך שבסוף 2021 ובטח בשנים הקרובות, היתרון הזה כבר לא יהיה משמעותי.
2 צפייה בגלריה
פתיחת חנויות בירושלים
פתיחת חנויות בירושלים
המשק חוזר לשגרה. חנויות פתוחות בירושלים
(צילום: רויטרס)
"מה שיותר חשוב זה השינויים שיעשו ברמת המדיניות, והשאלה היא האם המדיניות תגביר את קצב הצמיחה לנפש לעומת מדינות אחרות בעולם. העניין הוא שבשביל זה צריך לקבל הרבה מאוד החלטות מדיניות חשובות שבינתיים לא מתקבלות", מסביר שראל.
"מעבר לכך הייתי אומר שאפילו את החודשים שעומדים לרשותנו אנחנו לא יודעים לנצל בצורה מלאה, בגלל השגיאות, אני חושב השלומיאליות, שנעשו ברשת הביטחון שהורחבה והוארכה עד יוני, בלי שום סיבה. מה שכרגע יוצא מצב שבו אנחנו אפילו לא יכולים לנצל את הביקוש לעובדים שנוצר, והעובדים אפילו לא חוזרים בצורה מלאה לעבודה. כך שאפילו את היתרון שיש לנו כרגע אנחנו לא מנצלים בצורה מלאה בגלל הרשת הזאת".
עוד אומר שראל כי "לפעמים אנחנו נוטים לחשוב שזה כמו בתחרות יופי, שמה שחשוב פה זה המיקום היחסי של ישראל, אבל זה לא מדויק. כאשר יש מיתון בארה"ב או באירופה, זה משפיע לרעה על ישראל. כי חלק גדול מהכלכלה הישראלית מבוסס על ייצוא, גם ההיי-טק וגם ייצוא של דברים אחרים. כאשר המיתון בעולם נמשך זה לא עוזר לנו, זה פוגע בנו. אז מהבחינה הזאת זה לא יתרון".
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל שראל ופרופ' אייל וינטר
ד"ר מיכאל שראל ופרופ' אייל וינטר
ד"ר מיכאל שראל ופרופ' אייל וינטר
(צילום: ליגל קוק)

"המזל הוא שההון האנושי שלנו שומר עלינו"

פרופ' אייל וינטר, כלכלן מהאוניברסיטה העברית, מצטרף לדבריו של ד"ר שראל באולפן ynet: "אין פה איזשהו טריק. אנחנו לא נכנסים ראשונים ולוקחים איזו קופה ששיכת למישהו. זה לא ריאלי", הוא אומר.
"אבל כן יש לנו יתרון מסויים, וכדי להסביר אותו צריך להבין את הפער העצום בין היכולות האדירות שלנו לצאת מהמגפה מהר, להתחסן מהר, למנוע את הנזקים הגדולים של המשבר, ובין ממשלה עלובה שבמשך שנתיים כבר לא עושה בעצם שום דבר. ממשלה שלא קיימת ולא מטפלת באף אחד מהדברים החשובים והקריטיים שאנחנו נדרשים להם.
"המזל הגדול שלנו נובע משתי סיבות: סיבה אחת זה ההון האנושי האדיר שיש במדינת ישראל שמתבטא בכישורים, בהשכלה של אנשים שנמצאים בתפקידים מקצועיים, והסיבה השנייה היא ההון החברתי שלנו. כאן אני מתכוון למוסדות שלא קשורים ישירות לממשלה, זה קופות החולים, זה תשתיות המחקר, זה תשתיות העסקים שיש במדינת ישראל. הם אלה שהצליחו לשמור עלינו למרות הממשלה הכל כך הזויה.
"כל הנכסים האלה שיש לנו במדינה נחשפו עכשיו, וזה מה שהבטיח לנו את היתרון הגדול הזה, שנחשף עכשיו בקרב כל העולם. זה עובדה. אמנם חלק גדול מהעולם ידע על היכולות שיש בישראל, אבל עכשיו הרבה יותר מדינות יודעות על זה. והידיעה הזו תהפוך אותנו לשותפים אטרקטיביים בשיתופי פעולה במחקר, בעסקים, בכל דבר שחשוב לנו וזה אולי היתרון הגדול של היציאה המוקדמת שלנו מהמשבר".