מאז החל הסיוע המשפטי במשרד המשפטים לפעול בנושא אכיפת תשלומי מזונות ילדים בתיקים בהם החייב סרב לשלם ויצא מישראל למדינה אחרת, נרשם בחודש יוני האחרון שיא בגביית תשלומי מזונות ילדים מחייבים השוהים בחו"ל בחודש אחד: 147,886 דולר. זאת, בהשוואה לסכום ממוצע של כ-70 אלף דולר שהסיוע המשפטי יחד עם הרשויות במדינות ברחבי העולם מצליחים לגבות מחייבים השוהים במדינות ברחבי העולם מידי חודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסיוע המשפטי מייחסים את השיעור הגבוה של דמי מזונות ילדים שנגבו בחודש זה לשיתוף הפעולה ההדוק עם רשויות החוק בארצות הברית מאז נחתם בין המדינות מזכר הבנות בשנת 2009 לשיתוף פעולה באכיפת תשלום מזונות ילדים, וספציפית למקרה אחד אשר הטיפול בו הסתיים בחודש יוני האחרון, עם גבייה של 45 אלף דולר מחייב אחד.
1 צפייה בגלריה
מזונות. אילוסטרציה
מזונות. אילוסטרציה
מזונות. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
במקרה זה, מדובר בחייב אשר עזב את ישראל לארצות הברית בשנת 2002 כשבארץ נותרו אשתו לשעבר ובנו, ילד עם צרכים מיוחדים, ומאז ועד היום לא שילם מזונות ילדים בניגוד לפסק הדין שניתן כבר לפני למעלה מ-20 שנה. בחודש יוני האחרון פנתה האישה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים וביקשה לסייע לה בגביית המזונות. בתוך זמן קצר נוצר קשר עם הרשויות בארצות הברית אשר איתרו את החייב, ולאחר מספר פעולות אכיפה החל החייב בתשלום מזונות הילדים, כשהתשלום הראשון כאמור עמד על 45 אלף דולר שהועברו לאשתו ובנו בישראל.
הסיוע המשפטי במשרד המשפטים פועל יותר מחמישים שנה בנושא אכיפת תשלום מזונות ילדים בתיקים בהם החייב בתשלום מזונות ילדיו יצא את הארץ למדינה אחרת, ובכך ניסה לסכל את גביית המזונות. אולם, עד לשנת 2009 לא היה ניתן לפעול במקרים אלו בארצות הברית, מאחר והאמריקנים לא היו חתומים על האמנה הבינלאומית בנושא זה. מצב זה השתנה כאמור לאחר שנחתם הסכם בילטרלי בין ממשלת ישראל לבין ממשלת ארה"ב ("מזכר ההבנות"). בהתאם לכך, מדינת ישראל וארה"ב קיבלו באופן הדדי את האחריות לפעול למימושם של פסקי דין שניתנו במדינה האחרת על חשבונן, כאילו היו פסקי דין שניתנו בשטחן.
עד היום פעל הסיוע המשפטי מול רשויות החוק ב-40 מדינות ברחבי העולם לגביית תשלומי מזונות ילדים מחייבים. מאז חתימת הסכם ההבנות מול ארצות הברית, הפעילות מול הרשויות במדינות ארצות הברית מהווה כ-44% מכלל התיקים המתנהלים מול רשויות החוק במדינות ברחבי העולם. מאז חתימת מזכר ההבנות ועד היום, פנו לסיוע המשפטי כ-1,100 משפחות ישראליות ואמריקניות, כשהסיפור העובדתי של אותן נשים זהה במהותו: האב ברח לארה"ב או לישראל, ואינו משלם את דמי המזונות, הן השוטפים והן אלו שמועד תשלומם חלף זה מכבר.
עו"ד יעל שמחי, מנהלת תחום גביית מזונות חו"ל בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מציינת כי מתחילת הפעילות של הסיוע המשפטי בגביית מזונות ילדים מחייבים השוהים בארצות הברית נגבו כ-5 מיליון דולר עבור משפחות בישראל. "מזכר ההבנות מהווה כלי משמעותי למאבק בתופעה החמורה של התחמקות מתשלומי מזונות ילדים", אומרת עו"ד שמחי. "טרם יישום מזכר ההבנות, הורה החייב במזונות ילדיו יכול היה בקלות יחסית לעבור לאחת ממדינות ארצות הברית ולהקשות על גבייתם. שיתוף הפעולה הזה מושתת על התפיסה ההולכת ורווחת בעולם, לפיה למדינות אחריות להבטחת גבייה בינלאומית של מזונות ילדים".