אלפי בעלי עסקים ועצמאים שעסקיהם נפגעו קשות מהלחימה במסגרת מבצע "שומר החומות" לא זכאים על פי החוק הקיים למענקים ולפיצוי על ירידה במחזורי עסקיהם בחודש מאי, אלא אם כן יצהירו כי הירידה נבעה אך ורק כתוצאה ממשבר הקורונה.
אם וכאשר פיצוי לעסקים שנפגעו בלחימה יאושר בממשלה ובכנסת - הוא צפוי להתנגש עם החוק הקיים לפיצויים בשל הקורונה, מה שיציב בעיה בפני רשות המיסים, שתצטרך לבחון מאיזו סיבה הנזק נגרם. גורם ברשות המסים אמר היום: "בכל מקרה אנחנו מצפים שכל בעל עסק ידווח דיווח אמת על נסיבות הנזק והרשות תפעל בהתאם לחוק שיהיה בתוקף".
2 צפייה בגלריה
הרחוב שנפגע בחולון
הרחוב שנפגע בחולון
הרחוב שנפגע מרקטה בחולון. העסקים כאן יהיו זכאים לפיצוי?
(צילום: gettyimages)

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התעשיינים, ראש המגזר העסקי ואיגוד לשכות המסחר דרשו כבר בימים האחרונים שהממשלה תתחיל לפצות באופן מיידי את העסקים שנפגעו קשות ממבצע "שומר החומות". אולם, כל זמן שהממשלה לא תקבע נוסחת פיצוי מתאימה והכנסת תאשרה בהליך חקיקה של שלוש קריאות, לא צפוי תשלום של פיצוי כלשהו.
גורם במשרד האוצר העריך כי עם סיום מבצע "שומר החומות" יתקיים במשרד ובממשלה דיון האם ועל פי איזו נוסחה יש לפצות עסקים בגין מבצע "שומר החומות", אך כאמור, בכל מקרה כבר ברור ששילוב הפיצוי על נזקי נגיף הקורונה והלחימה יציב בעיה בפני רשות המסים.

שאול פתח את החנות באשקלון אחרי 10 ימים ומנסה להיות אופטימי
(צילום: הדר יואביאן, ירון ברנר)

יש לציין כי לפי שעה ניתן לבקש מענקים בגין הירידה במחזורי העסקים בגין משבר הקורונה רק לחודשים מרץ ואפריל והתקנות לתשלום המענקים למאי ויוני טרם אושרו בכנסת, אולם בחקיקה הראשית כבר קיים הפיצוי המתוכנן לפי "חוק הקורונה", שיהיה הפעם נמוך יותר בכל מקרה - על פי החלטת הממשלה הפיצוי לנזקי הקורונה לחודשים מאי ויוני יהיה בכל מקרה בהיקף של מחצית הפיצוי לחודשיים, מאחר שתקציב מענקי חודש יוני הועבר לתשלום מקדמות לעצמאים בראשית השנה, בעת הסגר השלישי. למעשה בוטל בכך כל הפיצוי המיועד לחודש יוני.
2 צפייה בגלריה
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות אופנת הבוטיק שנהרסה מהרסיסים
חנות שנהרסה מהרסיסים ברמת גן. יהיה פיצוי על ירידה במחזורים?
(צילום: הדר גיל-עד)
אולם כאמור בכל מקרה פיצוי זה יינתן אך ורק עבור נזקים שנגרמו לבעלי עסקים ולעצמאים כתוצאה ממשבר הקורונה ועל בעל העסק אף להצהיר בפני רשות המסים בעת בקשת המענק כי הנזק נגרם רק כתוצאה מנגיף הקורונה.
המשמעות: עסק שהמחזור שלו ירד לפתע בחודש מאי אפילו ב-80% או ב-100% בשל הלחימה, אך זאת לא מסיבת הקורונה, לא יוכל לדרוש – על פי החוק הקיים – מענקים. זאת, בכל מקרה, גם אם המחזור שלו ירד מעבר ל-25% או 40%. כיום המענקים ניתנים על פי החוק לניזוקי משבר הקורונה לפי מפתח זה:
• מענק סוציאלי לעצמאים ובעלי שליטה – רק אם במחזור נרשמה ירידה ב-40% ומעלה.
• מענק השתתפות בהוצאות לעסק קטן – רק אם הירידה היא מעל ל-25%.
ההשוואה בירידת המחזורים נעשית אל מול שנת 2019, אולם על פי התיקון שנעשה לאחרונה חישוב סכום המענק ייעשה על פי השוואה ל-2018 או 2019, לפי סכום המענק הגבוה יותר המגיע לבעל העסק.
פורסם לראשונה: 15:59, 19.05.21