פחות משנתיים מאז חתמה ישראכרט על הסכם למכירתה להראל, והיא חותמת היום (ה') על עסקה חדשה למכירת השליטה בחברת כרטיסי האשראי למנורה מבטחים, בניהולו של ארי קלמן. אחרי מספר שבועות של מו"מ הגיעו הצדדים לסיכום המהלך בו ישראכרט, שהיא כיום חברה ללא גרעין שליטה, תהפוך לחברה בשליטת מנורה מבטחים.
לפי ההסכם, במסגרת הקצאה פרטית תזרים מנורה מבטחים 1.2-1 מיליארד שקל לישראכרט, לפי שווי של 3.15 מיליארד שקל לחברה. היא תקבל בתמורה נתח של 32% מהמניות, שיהפכו אותה לבעלת השליטה. המהלך יוביל גם לדילול של שאר בעלי המניות בישראכרט.
1 צפייה בגלריה
ישראכרט
ישראכרט
ישראכרט
(צילום: אוראל כהן)
דירקטוריון ישראכרט בראשות תמר יסעור אישר את העסקה, אולם היא כפופה לאישור בעלי המניות, ולאחר מכן לאישור משורה של רגולטורים בהם בנק ישראל, רשות שוק ההון ורשות התחרות, כך שיש עוד משוכות לעבור עד שהעסקה תצא לפועל.
שוויה של ישראכרט בעסקה גבוה ב-8% ממחיר המניה שלה הבוקר בבורסה וגבוה בכ-20% ביחס למחירה ביום שבו הודיעה מנורה לראשונה על כוונתה לרכוש את החברה. יחד עם זאת, מדובר בשווי נמוך ב-4.5% לעומת זה שבו התכוונה חברת הראל לרכוש את השליטה בישראכרט - עסקה שכבר נחתמה וירדה מהפרק לאחר שנפסלה ע"י רשות התחרות.
כמו כן הצעה זו נמוכה ב-10% מההצעה שהגישה מנורה מבטחים עצמה בסבב הקודם בשנה שעברה, שבו התחרתה מול הראל על רכישת השליטה. בשעתו הציעה מנורה מבטחים לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל.
אף שמנורה מבטחים מזרימה לפי המתווה הון לתוך ישראכרט, לחברת כרטיסי האשראי אין בעיית הון - היא אף למעשה מחזיקה בעודפים, שאפשרו לה לאחרונה להרחיב את מדיניות חלוקת הדיבידנד. אולם בהסכם נקבע שרוב ההון שיוזרם לישראכרט יחולק כדיבידנד לבעלי המניות שלה – כאשר הסכום יועבר לבעלי המניות כדיבידנד מיוחד עוד לפני השלמת העסקה, וזאת כדי שמנורה מבטחים לא תהיה זכאית לחלוקה. גובה ההזרמה הסופי ייקבע לפי גובה הדיבידנד המיוחד שיחולק.
ישראכרט היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, והיא נסחרת בבורסה ללא גרעין שליטה. בשל כך היא מהווה יעד להשתלטות, וכבר קיבלה מספר הצעות לרכישת השליטה, ושכרה את חברת הייעוץ ווליו בייס ללוות אותה בתהליך. ההצעה המתקדמת ביותר הייתה כאמור מהראל, שאף חתמה על הסכם - שבוטל בסופו של דבר בשל רשות התחרות. כמו כן גם קבוצת ווישור הביעה באחרונה התעניינות בשיתוף פעולה ו/או רכישת ישראכרט. מתמודדת מפתיעה נוספת לרכישת ישראכרט היא חברת התעופה אל על, שביקשה להיכנס למו"מ עם דירקטוריון ישראכרט, אך הודיעה השבוע כי היא מושכת את הצעתה.