על רקע המשבר בענף הבנייה עקב השלכות המלחמה המתמשכת שהובילו למחסור בעובדים ולחשש מפני ירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות, משרד הבינוי והשיכון פרסם בתחילת השבוע קול קורא חדש לחברות בנייה זרות – לצורך ביצוע עבודות בנייה למגורים בישראל. אולם בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ כינו את ההחלטה "אומללה".
במשרד השיכון הסבירו כי "קול הקורא החדש פורסם כדי לייצר מענים מיידים לענף הנדל"ן, באמצעות הרחבת מספר חברות הביצוע בישראל, הרחבת מספר המדינות מהן חברות יוכלו לגשת לקול הקורא, במטרה לשמור על הרציפות התפקודית בענף הבנייה". בכוונת המשרד לבחור עד 10 חברות זרות אשר ייכללו במאגר.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
החברות הזרות שייכנסו לישראל יורשו להקים יחידות דיור ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט, ויחויבו לבנות בהיקף של מאות אלפי מ"ר במהלך תקופת עבודתן. החברות יירשמו במאגר לתקופה של 5 שנים, עם אפשרות הארכה של 3 שנים נוספות.
הקול קורא הקודם בנושא פורסם ב-2016 וכעת פורסם שוב, בהמשך להחלטת הממשלה מחודש פברואר האחרון להבאת חברות בנייה זרות, כחלק מהתוכנית הממשלתית לתמרוץ והאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים. על פי המשרד, החברות יצטרכו להוכיח ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולות ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית וכן הוחלט כי יינתן יתרון לחברות בעלות ניסיון בדגש על בנייה לגובה.
בקול הקורא נכתב כי "הביקוש לדירות חדשות בישראל נותר גבוה מאוד, ואל מול המצב המאתגר הנוכחי, ישראל חווה צורך מוגבר להגדיל את היצע הבנייה למגורים באפיקים שונים". עוד נכתב כי המהלך נעשה בהמשך ליוזמת שר הבינוי והשיכון לקדם טכנולוגיות ושיטות בנייה מתקדמות לצורך שיפור רמת הפריון בענף ולקיצור במשך הבנייה.
כיום פועלות בישראל 11 חברות זרות, מרביתן ממדינות לא ידידותיות בימים אלה כמו סין, ולמרות המלחמה וההחמרה ביחסי החוץ של ישראל הן לא עזבו. במשרד מקווים שהקול הקורא החדש יביא לארץ חברות מערביות בינלאומיות נוספות. מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מסר כי מדובר "בצעד משלים למכרזים הרבים שנסגרים בהצלחה בתקופה האחרונה, לאור תוכנית האצת הנדל"ן שמבצע המשרד בשיתוף הרשויות המקומיות, במסגרתו כמיליארד שקל יופנו לענף בדרכים שונות".
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ הציגו אתמול התנגדות נחרצת למהלך ואמרו כי "מדובר בהחלטה אומללה שמפקירה את ענף הבנייה בשיא מלחמה מהקשות בהיסטוריה שלנו, ובשיא המשבר החמור ביותר בענף הבנייה והתשתיות מקום המדינה - שלו אחראית הממשלה הזו. זו החלטה שבאה לאחר 9 חודשים שבמהלכם המדינה, בפעולותיה שלה, הביאה לשיתוק מלא או חלקי של רוב קבלני הביצוע בישראל. אין כאן בישראל מחסור בחברות בנייה – לאלפי קבלני ישראל חסרים עשרות אלפי עובדים שעבודתם הופסקה בהחלטת המדינה".
בהתאחדות מתחו ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה והוסיפו כי היא "החליטה על הבאת עובדים זרים, ובמקום להשקיע מאמץ אדיר בהשלמת פרויקט זה, היא מציעה כעת מצב בו קבלני הביצוע, שמעסיקים מעל 300 אלף ישראלים, יחוסלו בידי חברות זרות. ניתן היה להבין לו הממשלה הייתה קובעת שקבלנים ישראלים יוכלו להעסיק קבלני משנה זרים, אך גם זה לא הוחלט. הבאת קבלנים זרים נוסתה על ידי ממשלות קודמות, ומעבר לפגיעה בחברות מקומיות ועובדיהן - לא הביאה שינוי בשוק. ההתאחדות, בשם קבלני ישראל, מתנגדת בחריפות להחלטה זו ותפעל בכל הדרכים שעומדות לצידה לשם ביטולה".