תזכורת: פרופ' עומר מואב על היעדר התמריצים לצאת לעבודה בתוכניות הכלכליות של הממשלה
(צילום: שחר גולדשטיין)

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא מקדם ביחד עם שר האוצר ישראל כץ תוכנית כלכלית נוספת, שתכלול בין היתר מענקים מוגדלים למקבלי מס הכנסה שלילי. הכוונה היא לשלם ל-400 אלף מקבלי מס הכנסה שלילי בישראל מענק אחד בגובה של 50% מהתשלום השנתי שמקבלים מי שזכאים למס הכנסה שלילי. מדובר בסכום אחר לכל אדם, בסדר גודל של כמה אלפי שקלים. עלות התוכנית תגיע ל-800 מיליון שקל עד מיליארד שקל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מס הכנסה שלילי, המכונה גם מענק עבודה, הוא תוספת הכנסה שמשלמת רשות המיסים לחשבונות הבנק של הזכאים העומדים בקריטריונים הקבועים בחוק. מטרתו לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולהוות תמריץ להשתלבותם בשוק העבודה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: עמית שאבי)
תוכנית זו מגיעה בהמשך לסדרת דיונים כלכליים שהתקיימו בשבוע האחרון בראשות נתניהו וכץ. בדיונים השתתפו נגיד בנק ישראל, מנכ"ל משרד רה"מ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מנכ"לית משרד האוצר ובכירים נוספים.
ראש הממשלה נתניהו מסר כי "שר האוצר ואני מדברים כרגע על הבאת תכניות כלכליות נוספות, לרבות קידום מס הכנסה שלילי, כדי לעודד ולתגמל יציאה לעבודה, ויש לנו עוד תכניות בדרך".
שר האוצר ישראל כץ אמר ל-ynet כי "הצורך לעודד אנשים להמשיך ולחזור לעבודה עומד ביסוד ההחלטה לתמרץ במענק מיוחד את מקבלי מס ההכנסה השלילי, כדי להביא לחזרת המשק לעבודה ולצמיחה".
שר הכלכלה עמיר פרץ צייץ: "מס הכנסה שלילי לעידוד תעסוקה הוא צעד חיובי בכיוון הנכון, במיוחד כשהדגש הוא על אוכלוסיות מוחלשות. עם זאת, עלינו להשלימו לכדי תוכנית אסטרטגית של הבראת המשק ועידוד התעסוקה ע"י החלת מודל ישראלי של חל"ת גמיש המוכר כמודל הגרמני".

אולי מגיע לכם מענק עבודה של אלפי שקלים

מוקדם יותר היום פורסם כי רשות המיסים שיגרה השבוע הודעות ל-115 אלף אזרחים שטרם מימשו את זכאותם לקבלת מענק מס הכנסה שלילי לשנת המס 2019. המהלך מצטרף גם למשלוח מכתבים שנעשה לזכאים פוטנציאלים במהלך החודשים אוגוסט וספטמבר, כדי לבשר על האפשרות לזכאות של אזרחים רבים, כאשר רובם מצויים על סף קו העוני ומשתייכים לשכבות החלשות.
עד כה, הגישו בקשה ונמצאו זכאים למענק לשנת 2019 כ-165 אלף איש. סכום המענק המרבי עומד על 8,820 שקל והמענק הממוצע נאמד בכ-3,700 שקל.
מענק עבודה משולם בכל שנה בארבע פעימות, החל מחודש יולי ועד פברואר בשנה לאחר מכן. השנה, על רקע המצוקה הכלכלית בשל התפשטות נגיף הקורונה, אוחדו בתחילת חודש יולי תשלומי המענק לפעימה אחת, ומאז אחת לשבוע מעבירה רשות המיסים את כל סכום המענק למי שמגיש בקשה עד ליום ראשון באותו שבוע ונמצא זכאי.
עבור שנת 2019 משולם המענק, בכפוף לעמידה בתנאי החוק ובהתאם לקריטריונים, לשכירים ועצמאים, שבין יתר הקריטריונים, הכנסתם החודשית הממוצעת עולה על 1,290 שקל ומגיעה עד 11,650 שקל.