השופטת בטינה טאובר מבית המשפט המחוזי בחיפה הוציאה הערב (רביעי) צו עיכוב הליכים זמני ל"קבוצת נטו", סוכנות הפיננסים השנייה בגודלה בישראל, והגדולה ביותר בצפון, אחרי שארבע חברות בקבוצה הגישו בקשה לקבלת הצו לשם גיבוש הסדר חוב, שלפיה צברה הסוכנות חוב מוערך של כ-120 מיליון שקל.
החברות שהגישו את הבקשה הן "נטו משווקים פיננסים סוכנות לביטוח פנסיוני", "נטו אפיקים פיננסים", "גולדן הולדינגס נטו" ו"מיריקל". משמעות הצו היא שלא ניתן לנהל ולפתוח בהליכים משפטיים כנגד החברות שהגישו את הבקשה. אותן ארבע חברות ביקשו להורות על מינוי עו"ד ישראל בכר ועו"ד ליזה חדש כמנהלי הסדר, להם ניסיון רב בתחום חדלות הפירעון כמנהלי הסדר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מהבקשה עולה כי הקבוצה מעניקה ללקוח מעטפת שלמה הכוללת תכנון פיננסי, פנסיוני, ביטוח, פרישה ועוד, והיא מפקחת כיום על כספים בהיקף של כ-28 מיליארד שקלים. לקבוצת נטו כ-50 אלף לקוחות פעילים, ועל שורותיה נמנים כ-200 סוכנים בעלי רישיון ביטוח פנסיוני מטעם רשות שוק ההון וכ-275 עובדים נוספים ואנשי מקצוע.
סוכנות נטו מוחזקת על ידי מספר שותפים, כאשר אילן בן ישי ועידן כץ הינם הגדולים שבהם (מחזיקים בכ-75%מהון המניות).
החברות שביקשו את צו העיכוב טוענות כי הסיבות שבעטיין נקלעה הקבוצה למצבה הנוכחי ולקשיים תזרימיים, הינן חיצוניות לפעילותה של הקבוצה שהינה פעילות רווחית. בין הסיבות הנטענות בבקשה היא הקמתה של קרן וולת'סטון. נטען כי בחודש יוני 2014 הקימו בעלי המניות של נטו בשיתוף (50%-50%) עם ירון פיטארו את קרן וולת'סטון, שהינה קרן לניהול שותפויות השקעה בנכסים לא סחירים. השותפויות הן מעין קרנות השקעה פרטיות שמשקיעות בנכסים במספר תחומים, בהם אשראי לנדל"ן.
נטען כי באמצעות השותפויות הנ"ל של וולת'סטון, הושקעו מעל מיליארד שקל, כאשר חלק מהותי מכספי ההשקעות התקבלו בעקבות הפניית משקיעים על ידי קבוצת נטו. "עיקר ההשקעות בוולת'סטון נעשו תחת שותפויות מוגבלות שמימנו, בעיקר, פרויקטים של נדל"ן בהתחדשות עירונית ומחיר למשתכן. בשל עיכובים בצפי פירעונות השותפויות של קרן וולת'סטון למשקיעים, החליטה נטו, בצעד חסר תקדים, לרכוש את זכויותיהם של חלק מהמשקיעים בשותפויות המוגבלות, מכספה, לפנים משורת הדין ,לרוב בגובה קרן ההשקעה של הלקוח.
כוונת הדברים הינה לכך שקבוצת נטו בחרה להשיב לאותם משקיעים את סכומי ההשקעות שהשקיעו (ושהשבתם התעכבה), תוך כניסה לנעליהם של אותם משקיעים. בהתאם לכך, עד היום, נכנסה קבוצת נטו בנעלי משקיעים בהיקף של כ-50 מיליון שקל (שקיבלו זה מכבר חזרה את סכומי השקעתם), ובנוסף לכך התחייבה הקבוצה להיכנס לנעלי משקיעים נוספים בעתיד בהיקף של כ-72 מיליון שקל", נטען .
בנוסף לכך, נטען כי קבוצת נטו הלוותה לטובת הפעילות השוטפת של וולת'סטון למעלה מ-10 מיליון שקל, אשר צפויים לחזור במהלך השנתיים הקרובות. כל זאת, באופן שהביא לדילול קופת הקבוצה, וליצירת התחייבויות שהביאו להצרת וצמצום תזרים המזומנים העתידי של הקבוצה. עוד נטען כי בין המועד לביצוע התשלומים לאותם משקיעים שהקבוצה התחייבה להיכנס בנעליהם, לבין המועדים שבהם צפויה הקבוצה לקבל את ההחזרים בגין אותם השקעות, קיימים פערי תזרים שיש לגשר עליהם.
בבקשה נטען כי בנוסף חלו במהלך שנת 2024 אירועים לא צפויים אשר הביאו אף הם להכבדה על תזרים המזומנים של נטו ופעילותה. מדובר בעיקר בחקירה שבוצעה על ידי רשות ניירות ערך ביחס לפעילותה של קרן וולת'סטון, בסוף חודש ינואר 2024, אשר גרמה על פי הנטען לפגיעה משמעותית בפעילות הקבוצה, עקב פרץ כתבות שלילי בלתי פוסק שתוצאותיו אובדן לקוחות משמעותי.
במסגרת הבקשה נטען באמצעות עו"ד חובב ביטון כי על פי מתווה הסדר החוב שיוצע, הקבוצה תפרע את מלוא חובה לבנק מזרחי, הנושה המובטח שסכום נשייתו מסתכם בכ-27 מיליון מיליון שקל, את מלוא חובותיה שבדין קדימה המסתכמים בכ-3.3 מיליון שקל ושיעור של כ-65% לנושיה הכלליים, שהיקף נשייתם המצרפי הינו כ-90 מיליון שקל.
עוד נטען כי קודם להכנת הבקשה ערכה הקבוצה, באמצעות רו"ח ניר בן יעקב, תוכנית הפעלה המעידה על יכולתה לפעול ממקורותיה העצמיים לתקופה של 60 ימים, שבמהלכם תפעל מול מנהל ההסדר והנושים, לגיבוש ואישור הסדר חוב.