בית משפט המחוזי בת"א אישר לאחרונה הסדר פשרה, שבמסגרתו הוסכם כי רשת חצי חינם תשנה את אופן הצגת המחירים של המוצרים הנמכרים אצלה במעדניות, מצרכי מזון שניתן עליהם שירות של חיתוך או פריסה, או הנמכרים לפי יחידת מידה, ותציג אותם ביחידות מידה של 100 גרם ולא של 1 ק"ג (או גם וגם). זאת על אף שהחוק קובע כי המחיר יהיה לק"ג, וזאת לפנים משורת הדין וכאקט שירותי עבור לקוחותיה. הרשת תממש את השינוי הן בסניפיה והן באתר עד אמצע אוגוסט.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן נקבע בהסדר הפשרה כי בתוך שנה תעניק הרשת ללקוחותיה הטבה כספית בסך של 280 אלף שקל. ההטבה תינתן באמצעות הפחתה של שני שקלים מהמחיר הסופי בקופה, עבור כול לקוח שרוכש מוצרים במחלקת הבשר (הקצביה) בסך של 50 שקלים ומעלה. בקבלה/חשבונית יופיע שההפחתה היא לאור תביעה ייצוגית. הפחתת המחיר הסופי תעשה ברציפות עד שהפיצוי ימוצה במלואו.
1 צפייה בגלריה
כל-בו חצי חינם
כל-בו חצי חינם
כל-בו חצי חינם
(צילום: אבי מועלם)
הסדר הפשרה אושר על ידי השופטת רחל ברקאי, שקבעה כי הינו הוגן וראוי, לאחר שבשנת 2019 הוגשה הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת באמצעות עוה"ד משה בן דרור ושקד כהן. בבקשה נטען כי הרשת אינה מציגה לצידם של מוצרים הנמכרים על ידה לפי משקל את מחירם ביחס ליחידת מידה של 100 גרם.
"בעשותה כן", נטען בבקשה, "פוגעת הרשת ביכולתם של לקוחותיה לאמוד בזמן אמת את המחיר הסופי שיצטרכו לשלם בקופה, וכן לבצע השוואה פשוטה של מחירי המוצרים הנמכרים על ידה לפי משקל ולקבל החלטה צרכנית נבונה".
מנגד טענה הרשת כי טענות המבקש שגויות מהיסוד. לשיטתה, חלק ניכר מבקשת האישור עוסק בהצגת מחיר ליחידת מידה בגבינות ונקניקים מהסוג שרכש המבקש, לגביהם מצוין בתוספת לתקנות הפרסום כי המחיר יהיה ביחס ל-1 ק"ג, ולא ביחס ל-100 גרם כפי שסבר המבקש. עוד טענה הרשת כי לא רק שהיא מיישמת את הוראות הדין, אלא שהיא מוסיפה לאפשר ללקוחותיה לקבל החלטות מושכלות באמצעות פיתוח כלים ייחודיים באתר ובאפליקציית הקניות שלה, אשר מקלים על הלקוח בהשוואה בין מחירים של מצרכים על פי יחידות מידה.
השופטת אישרה כאמור את הסכם הפשרה וקבעה כי "אני סבורה כי הסדר הפשרה המוצע הינו ראוי, הוגן וסביר, בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה, כאשר מטרת הבקשה הושגה משנעתרה הרשת להציג את מוצרים השונים ביחידות מידה של 100 גרם, בד בבד עם הפעלת מנגנון הטבה לקהל לקוחותיה".
מרשת חצי חינם נמסר: "הסכם הפשרה מתייחס לשינוי מינורי באופן הצגת המחיר ליחידת מידה במוצרי מעדנייה בלבד, ע"י מעבר מיחידת מידה של ק"ג ליחידת מידה של 100 גרם (או שניהם). יודגש כי רשת חצי חינם לא גבתה אף לא שקל נוסף מן הצרכנים והסכם הפשרה לא נגע במחיר מוצרי המעדניה אלא רק בתצורת ההצגה של המחיר ליחידת מידה, דבר לגביו הייתה מחלוקת פרשנית בין הצדדים. חצי חינם פועלת ותמשיך לפעול ולהשקיע משאבים רבים כדי להעניק ללקוחותיה את חווית הקנייה, השירות והמגוון בסטנדרטים הטובים ביותר, כל זאת בשקיפות מלאה ובהתאם להוראות החוק והרגולציה הנדרשת".